Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Chemikalia konsumpcyjne w krainie fiordów

2023-06-13

Norwegia to, jak łatwo się domyślić, jeden z najlepiej rozwiniętych rynków chemikaliów konsumpcyjnych na świecie. Tamtejsi bardzo zamożni konsumenci nie szczędzą wydatków na markowe kosmetyki i detergenty. Przeciętne wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego są tu zwykle o 30-40% wyższe niż w Europie Zachodniej, a rynek ten jest atrakcyjnym kierunkiem sprzedaży dla wielu unijnych producentów. Niestety, polscy eksporterzy wciąż w tym wyścigu konkurencyjnym odgrywają drugorzędną rolę – prawdziwa ekspansja na rynek norweski dopiero przed nami.

Norweski rynek kosmetyczny – struktura produktowa, główne trendy rozwojowe, znaczenie importu

Ostatnie dostępne dane dotyczące struktury produktowej sprzedaży kosmetyków w Norwegii pochodzą z 2021 roku. Najważniejszą kategorią wyrobów były kosmetyki do pielęgnacji skóry, które odpowiadały za około 28% łącznej sprzedaży rynku. Zdecydowanie największą część tego udziału generowały kremy (około 22% całkowitej wartości rynku kosmetyków). Po 23% wartości rynku stanowiły dwa inne duże segmenty – kosmetyków do pielęgnacji włosów oraz do makijażu. W ramach pierwszej grupy za zdecydowanie największy udział rynkowy (11%) odpowiadały szampony. Z kolei wśród kosmetyków kolorowych największą popularnością cieszą się produkty do makijażu oczu oraz twarzy (odpowiednio 7% i 6% udział). Ważną częścią rynku, odpowiadającą za 18% jego łącznej sprzedaży w 2021 roku, były także wyroby toaletowe, czyli produkty kosmetyczne codziennego użytku. W tym przypadku najważniejszym podsegmentem są żele i płyny do kąpieli (z około 7% udziałem). Dwa pozostałe segmenty – kosmetyków zapachowych i do opalania domykają strukturę rynku z odpowiednio 8% i 5% udziałem. Wśród kosmetyków zapachowych za większą część sprzedaży odpowiadały w 2021 roku produkty dla kobiet (5% udział).    

W 2021 roku rynek kosmetyczny w Norwegii odnotował silne odreagowanie popytu po pandemicznym dołku z poprzedniego roku. Łączna sprzedaż kosmetyków wzrosła wówczas o nieco ponad 10%, osiągając wartość 15,8 mld koron norweskich (szacunki KLF – lokalnej organizacji zrzeszającej najważniejsze firmy z omawianej branży działające w tym kraju). To równowartość około 1,4 mld euro. Dla porównania sprzedaż kosmetyków w Polsce szacowana była w 2021 roku przez Cosmetics Europe na około 4 mld euro, a więc blisko trzykrotnie więcej. Wysoki poziom rozwoju rynku kosmetycznego w Norwegii, wynikający zarówno z dużego zużycia ilościowego tych produktów, jak też preferencji konsumentów w kierunku wyrobów markowych, znacznie lepiej odzwierciedlają jednak statystyki wydatków na kosmetyki w przeliczeniu na 1 mieszkańca. W Norwegii wyniosły one w 2021 roku ponad 250 euro, podczas gdy w Polsce niewiele ponad 100 euro. Poziomem tego wskaźnika Norwegia zdecydowanie przewyższa zresztą także rynki największych krajów Europy Zachodniej, gdzie sprzedaż kosmetyków per capita kształtuje się w przedziale 150-200 euro. 


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykidetergentychemia gospodarcza

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 2/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego

Nowość!

639.60 zł

Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego

Nowość!

639.60 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie