2023-06-13
Norwegia to, jak łatwo się domyślić, jeden z najlepiej rozwiniętych rynków chemikaliów konsumpcyjnych na świecie. Tamtejsi bardzo zamożni konsumenci nie szczędzą wydatków na markowe kosmetyki i detergenty. Przeciętne wydatki pojedynczego gospodarstwa domowego są tu zwykle o 30-40% wyższe niż w Europie Zachodniej, a rynek ten jest atrakcyjnym kierunkiem sprzedaży dla wielu unijnych producentów. Niestety, polscy eksporterzy wciąż w tym wyścigu konkurencyjnym odgrywają drugorzędną rolę – prawdziwa ekspansja na rynek norweski dopiero przed nami.
Norweski rynek kosmetyczny – struktura produktowa, główne trendy rozwojowe, znaczenie importu
Ostatnie dostępne dane dotyczące struktury produktowej sprzedaży kosmetyków w Norwegii pochodzą z 2021 roku. Najważniejszą kategorią wyrobów były kosmetyki do pielęgnacji skóry, które odpowiadały za około 28% łącznej sprzedaży rynku. Zdecydowanie największą część tego udziału generowały kremy (około 22% całkowitej wartości rynku kosmetyków). Po 23% wartości rynku stanowiły dwa inne duże segmenty – kosmetyków do pielęgnacji włosów oraz do makijażu. W ramach pierwszej grupy za zdecydowanie największy udział rynkowy (11%) odpowiadały szampony. Z kolei wśród kosmetyków kolorowych największą popularnością cieszą się produkty do makijażu oczu oraz twarzy (odpowiednio 7% i 6% udział). Ważną częścią rynku, odpowiadającą za 18% jego łącznej sprzedaży w 2021 roku, były także wyroby toaletowe, czyli produkty kosmetyczne codziennego użytku. W tym przypadku najważniejszym podsegmentem są żele i płyny do kąpieli (z około 7% udziałem). Dwa pozostałe segmenty – kosmetyków zapachowych i do opalania domykają strukturę rynku z odpowiednio 8% i 5% udziałem. Wśród kosmetyków zapachowych za większą część sprzedaży odpowiadały w 2021 roku produkty dla kobiet (5% udział).
W 2021 roku rynek kosmetyczny w Norwegii odnotował silne odreagowanie popytu po pandemicznym dołku z poprzedniego roku. Łączna sprzedaż kosmetyków wzrosła wówczas o nieco ponad 10%, osiągając wartość 15,8 mld koron norweskich (szacunki KLF – lokalnej organizacji zrzeszającej najważniejsze firmy z omawianej branży działające w tym kraju). To równowartość około 1,4 mld euro. Dla porównania sprzedaż kosmetyków w Polsce szacowana była w 2021 roku przez Cosmetics Europe na około 4 mld euro, a więc blisko trzykrotnie więcej. Wysoki poziom rozwoju rynku kosmetycznego w Norwegii, wynikający zarówno z dużego zużycia ilościowego tych produktów, jak też preferencji konsumentów w kierunku wyrobów markowych, znacznie lepiej odzwierciedlają jednak statystyki wydatków na kosmetyki w przeliczeniu na 1 mieszkańca. W Norwegii wyniosły one w 2021 roku ponad 250 euro, podczas gdy w Polsce niewiele ponad 100 euro. Poziomem tego wskaźnika Norwegia zdecydowanie przewyższa zresztą także rynki największych krajów Europy Zachodniej, gdzie sprzedaż kosmetyków per capita kształtuje się w przedziale 150-200 euro.
"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2025
20.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
Bilety - I Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Kosmetycznego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...
Kosmetyczne targi w Bolonii przyciągnęły tysiące gości
Targi Cosmoprof w Bolonii to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży kosmetycznej na świecie, przyciągające...
World of Build Expo zgromadziły branżę budowlaną
Targi World of BUILD Expo zgromadziły w Nadarzynie czołowych ekspertów i innowatorów w branży...