Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Chemia dla profesjonalistów – atrakcyjna nisza w cieniu głównego rynku chemii gospodarczej

2023-03-29

Segment przemysłowych i instytucjonalnych środków czystości (I&I) to część branży detergentów, o której mówi się rzadziej niż w przypadku tradycyjnej chemii gospodarczej. Skupia ona znacznie więcej specjalistycznych produktów, często o wąskich zastosowaniach, ale też unikalnych właściwościach. Po stronie producentów mamy tu dużo słabszą dominację potentatów FMCG, a nieco więcej przestrzeni do rozwoju mają niszowe, wyspecjalizowane spółki. Rynek tych środków rozwija się w szczególnie dynamicznym tempie w Azji, która już teraz koncentruje większą część globalnej sprzedaży. W Europie rynek jest bliższy stagnacji, choć i tak stanowi łakomy kąsek dla firm z całego świata.

Rynek globalny napędzany przez wzrost demograficzny i proces bogacenia się ludności w rozwijających się krajach Azji i Pacyfiku

Chemia profesjonalna to mniejszy i bardziej specjalistyczny segment szerszego rynku środków czystości. Są to różnorodne produkty skierowane do odbiorców komercyjnych (zwłaszcza przemysłowych) i instytucjonalnych. Choć generalnie pozostaje ona w cieniu znacznie większego obszaru, jaki tworzą artykuły chemii gospodarczej (przeznaczone dla indywidualnych klientów), to jednak dla wielu producentów detergentów stanowi ona atrakcyjną niszę, pozwalającą generować satysfakcjonujące marże, nieco z dala od konkurencji największych globalnych potentatów tej branży. Często wyższa rentowność jest pochodną wielu usług (m.in. doradczych) towarzyszących dystrybucji samych produktów, jak i dodatkowej sprzedaży specjalistycznego sprzętu. Słabością tej branży jest jednak większa cykliczność, a więc podatność na częste zmiany cykli biznesowych.

Według firmy analitycznej Freedonia Group, wartość globalnego rynku profesjonalnych środków czystości szacowana była w 2021 roku na niecałe 45 mld dolarów. Aż 55% udział w nim posiadał region Azji i Pacyfiku, cechujący się nie tylko największą i szybko bogacącą się populacją, ale też wysokim poziomem wymogów sanitarnych dla przemysłu (zwłaszcza w takich krajach, jak Japonia, Korea czy Chiny). Wymogi te w ostatnich latach dodatkowo podniosła pandemia COVID-19 – ze szczególnie restrykcyjnej walki z nią znane są przede wszystkim Chiny. Omawiany region charakteryzował się w ostatnim czasie także zdecydowanie najszybszym tempem rozwojowym analizowanego rynku. Na przestrzeni poprzednich 10 lat jego udział w światowej sprzedaży chemii przemysłowej i instytucjonalnej wzrósł w efekcie aż o 8 punktów procentowych. Najszybciej zmniejsza się rola najbardziej rozwiniętych gospodarczo regionów świata – w tym czasie o 3 punkty procentowe spadł udział w globalnej sprzedaży rynku zachodnioeuropejskiego, o kolejne 2 zaś Ameryki Północnej. Poniżej przeciętnego tempa rozwojowego notowanego na całym świecie, rósł w ostatnich latach także popyt na profesjonalne środki czystości w krajach Ameryki Łacińskiej, które z jednej strony cechuje nieszczególnie szybki wzrost demograficzny, z drugiej zaś pozostają znacznie w tyle za innymi regionami globu pod względem poziomu wymagań sanitarnych względem zarówno sektora komercyjnego, jak i instytucjonalnego. Region Europy Środkowej, którego ważną częścią jest Polska, odpowiada za około 6% globalnego popytu na środki chemii profesjonalnej i na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia charakteryzował się dynamiką rozwojową zbliżoną do średniej światowej. Pod względem wartości sprzedaży wyprzedza go jeszcze region Bliskiego Wschodu i Afryki (MEA), który w 2021 roku odpowiadał za około 8% łącznej wartości globalnego rynku i wykazywał tempo rozwojowe zbliżone do tego w naszej części globu.    


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


detergentychemia gospodarczachemia instytucjonalnachemia przemysłowa

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejSklep

Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych

95.00 zł

Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków

94.00 zł

Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych

78.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

20.00 zł

“Chemia i Biznes” nr 6/2024

Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2025

Nowość!Dostęp online

30.00 zł

"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024

Dostęp online

30.00 zł

Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania

108.00 zł

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie