Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Certyfikaty rynku detergentowego

2023-09-20  / Autor: Mirosława Margula, Global Cosmed SA

W dobie coraz bardziej zanieczyszczonego środowiska, zmian klimatycznych, zmieniających się przepisów oraz rosnących wymagań klientów, związanych z ich wzrastającą świadomością ekologiczną, dla których skuteczność produktów oraz ich jakość nie jest już jedynym kryterium wyboru, wagi nabierają produkty oznakowane certyfikatami ekologicznymi.

Na europejskim rynku detergentowym funkcjonuje szereg certyfikatów ekologicznych dla detergentów. Są to m.in. EU Ecolabel, Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel, ICEA, ECO GARANTIE, BIO C.E.Q., Ecocert Ecodetergents czy Ecocert Ecodetergents made with organic. W poniższym artykule zostana opisane niektóre z nich.

EU Ecolabel

Najbardziej rozpoznawalnym jest certyfikat EU Ecolabel, który jest dobrowolnym programem europejskim zapoczątkowanym w 1992 roku. Kryteria ekologiczne opracowywane są m.in. przez grona eksperckie, naukowców oraz przedstawicieli zainteresowanych stron, a następnie publikowane są w formie decyzji Komisji Europejskiej. EU Ecolabel jest członkiem GEN (Global Ecolabelling Network), czyli sieci skupiającej wiarygodne i solidne organizacje nadające oznakowania ekologiczne na świecie.

Najważniejszym dokumentem, który stanowi podstawę do przyznawania oznakowania i opisuje warunki jego używania jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE, wraz z późniejszymi zmianami.

Ważnymi dokumentami, z punktu widzenia certyfikacji EU Ecolabel, są również decyzje Komisji Europejskiej, w których zawarte są kryteria dla poszczególnych grup wyrobów oraz usług, weryfikowane co 3-5 lat. Spełnienie wymagań zawartych w ww. decyzjach musi zostać ocenione przez niezależne jednostki certyfikujące. W związku z powyższym, pierwszym krokiem do uzyskania możliwości posługiwania się oznakowaniem EU Ecolabel jest złożenie wniosku do jednostki certyfikującej. W Polsce taką jednostką jest Polskie Centrum Badań i Certyfikacji (PCBC).

Jednak w przypadku, gdy produkt pochodzi spoza Polski (z jednego z państw członkowskich UE), wniosek należy złożyć w jednostce właściwej państwa, z którego pochodzi dany produkt. Wniosek dla produktów pochodzących spoza Unii Europejskiej można złożyć w jednostce właściwej dla kraju, w którym ten produkt ma zostać lub został wprowadzony do obrotu.

Złożenie wniosku wiąże się z opłatami za jego rozpatrzenie, opłatą roczną oraz ewentualną opłatą z tytułu kontroli. Szczegółowe informacje dotyczące ww. kosztów opisane są w załączniku III do wspomnianego już powyżej Rozporządzenia nr 66/2010.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


chemia gospodarczadetergentylegislacjacertyfikatyEU Ecolabel

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie