2018-01-18 / Autor: Sebastiano Rigano, ISPE
Istnieje możliwość rozwoju sprzedaży kosmetyków na dużych rynkach zbytu w krajach, w których dominuje ludność wyznania muzułmańskiego: certyfikacja halal.
Choć potencjał certyfikacji halal jest ogromny, nadal pozostaje w dużym stopniu niewykorzystany.
Islam narzuca wyznawcom precyzyjnie zdefiniowane zasady postępowania w życiu codziennym, zarówno pod względem zachowania, jak i odżywiania oraz pielęgnacji ciała. Ogranicza lub wręcz zabrania styczności z produktami, które nie są zgodne z nakazami religijnymi. Aby kosmetyk był dopuszczony do użytku, musi pomyślnie przejść rygorystyczny proces weryfikacji, czyli tak zwaną certyfikację halal, która potwierdza zgodność produktu z obowiązującymi zasadami.
Zasady regulujące stosowanie kosmetyków mają swoje główne źródło w Koranie, jednak pośrednio uwzględniają także aspekt bezpieczeństwa dla konsumenta. Produkty kosmetyczne odgrywają bardzo istotną rolę w świecie muzułmańskim, przede wszystkim wśród kobiet. Według islamu każdy człowiek otrzymuje ciało jako dar od Boga, który oddaje ciało pod jego opiekę. Tym samym odpowiednia pielęgnacja ciała, z wykorzystaniem właściwych produktów kosmetycznych zgodnych z regułami halal, ma kluczowe znaczenie – przy zastrzeżeniu, że przestrzegany jest nakaz skromności. Nieprzestrzeganie ustalonych zasad postępowania uważane jest za grzech.
Arabskim słowem „halal” określa się w islamie sferę rzeczy i czynów dozwolonych. Halal wyraża się praktyką religijną, która reguluje każdą czynność dnia codziennego wyznawcy islamu. Dotyczy to nie tylko spożywanej żywności i napojów oraz używanych przedmiotów, ale także postępowania, które musi spełniać nakazy Koranu (słowa bożego), muzułmańskich norm oraz sunny (zbioru wzorców postępowania). Zgodnie z obowiązującymi zasadami religijnymi dozwolone („halal”) jest wszystko to, co nie jest jednoznacznie zakazane („haram”).
Produkty haram
Arabskie słowo „haram” opisuje wszystko to, co jest niedozwolone według religii islamskiej. W odniesieniu do produktów oznacza artykuły zabronione i niezdatne do spożycia przez muzułmanów. Produkt spożywczy uznawany jest za „haram”, jeśli zawiera składniki z zakazanych kategorii bądź w procesie wytwarzania miał z nimi styczność. Zabronione surowce i ich pochodne obejmują między innymi:
Organizmy modyfikowane genetycznie również są zabronione, ponieważ nie można wykluczyć ich szkodliwego wpływu na zdrowie człowieka. Alkohol (a dokładniej etanol) uważany jest za substancję toksyczną w każdej postaci, nie tylko po spożyciu. Zakaz ten ma bardzo długą historię i jest związany ze skutkami konsumpcji alkoholu na terenach o gorącym klimacie, gdzie narodził się i rozwijał islam.
Alkohol może również przenikać przez skórę, wywołując toksyczne działanie. W związku z tym należy unikać styczności z kosmetykami, które zawierają ten składnik. Alkoholu nie można również używać w procesie ekstrakcji chemicznej ani syntezy surowców. Kolejne ograniczenie, które wpływa (choć w niewielkim stopniu) na preparaty kosmetyczne, dotyczy wieprzowiny i jej pochodnych (np. żelatyny). Zakaz ten jest związany z szybkim rozkładem tego typu mięsa w gorącym klimacie oraz wysokim stopniem zanieczyszczenia środowiska powodowanym przez hodowlę trzody chlewnej w rejonach pustynnych, gdzie praktycznie nie rosną drzewa liściaste.
Rynek zbytu
Podobnie jak w przypadku produktów „organicznych” i „naturalnych”, uznawanych początkowo za element określonego stylu życia, niszową filozofię, która pierwotnie obejmowała rolnictwo, a następnie stała się impulsem do dynamicznego rozwoju branży spożywczej, odzieżowej i kosmetycznej, idea halal (wywodząca się z nakazów religijnych) jest niezwykle perspektywiczna pod względem wielkości sprzedaży i liczby kategorii produktowych.
Rosnąca liczba imigrantów z krajów muzułmańskich w Europie i na świecie, a także upodobanie konsumentów zamieszkujących kraje islamskie do zachodnich kosmetyków i marek z najwyższej półki (z których większość nie ma linii halal), tworzy jedyną w swoim rodzaju szansę dla producentów kosmetyków na całym świecie.
Rynek produktów z certyfikacją halal charakteryzuje się wysokim tempem wzrostu: 10–15% rocznie. Przyczyny tego zjawiska są oczywiste. Ogólnoświatowa populacja muzułmanów liczy prawie dwa miliardy osób, stanowiąc aż 26,8% całej ludności świata, przy czym szacuje się, że przed końcem kolejnej dekady odsetek ten wzrośnie do 30%. W populacji wyznawców islamu przeważają osoby młode (60%).
Szacuje się, że łączna wartość zakupów produktów pielęgnacyjnych i kosmetycznych w rejonie Azji i Pacyfiku wynosi około 70 mld dolarów, przy czym kosmetyki certyfikowane stanowią ok. 5–6% tej kwoty. Według firmy analitycznej Euromonitor International, „ta rozbieżność wynika z faktu, że niektóre z państw w tym regionie to kraje rozwijające się, co oznacza ograniczoną siłę nabywczą; drugim czynnikiem jest brak świadomości, że produkty tego typu są dostępne w sprzedaży”. Kolejnym czynnikiem jest prawdopodobnie ich ograniczona dystrybucja.
Sprzedaż kosmetyków z certyfikatem halal aktualnie koncentruje się w największych krajach, w których dominuje ludność wyznania muzułmańskiego: Indonezji, Pakistanie, Turcji, Iranie, Arabii Saudyjskiej, Malezji, ZEA itp. Wraz z Egiptem i Algierią w krajach tych mieszka łącznie ponad 800 milionów muzułmanów. Znacząca jest również liczba wyznawców islamu w innych dużych krajach (Chinach, Rosji, USA) – ponad 200 milionów. W czterech największych państwach europejskich populacja muzułmańska liczy prawie 15 milionów osób.
Produkty z certyfikatem halal nie są jednak przeznaczone wyłącznie dla konsumentów muzułmańskich. Kosmetyki zgodne z regułami halal nie są już postrzegane wyłącznie jako produkty etniczne. Dzięki kompleksowej i rygorystycznej kontroli, jakiej są poddawane w procesie certyfikacji, są uznawane za artykuły zdrowe oraz bezpieczne, i cenione przez wszystkich konsumentów, niezależnie od wyznania. Duże zainteresowanie ze strony największych sieci dystrybucji produktów kosmetycznych, które chcą wykorzystywać ten potencjał potwierdza, że sprzedaż rozwija się także w USA i na rynkach europejskich.
CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 4/2017 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...