Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Ceny baterii litowo – jonowych kluczem do elektryfikacji transportu

2022-02-08

W ocenie analityków think tanku Polityka Insight, spadek cen baterii litowo-jonowych powinien przyczynić się do popularyzacji pojazdów na prąd, tzw. e-aut. Średni koszt tych baterii między 2010 i 2020 r. zmalał o 89%.

Analitycy Poltyka Insight tłumaczą, że dzięki postępowi technologicznemu ceny baterii powinny obniżyć się do końca obecnej dekady o kolejne 60%. Trend ten może być wyhamowany przez to, że drożeją metale szlachetne oraz metale ziem rzadkich – Komisja Europejska szacuje, że popyt na te drugie w UE może wzrosnąć do 2050 r. aż dziesięciokrotnie. Dostęp do neodymu, lantanu, litu, kobaltu, niklu będzie więc wąskim gardłem w ramach procesu elektryfikacji transportu. Aktualne plany w zakresie budowy nowych fabryk baterii pokryją tylko połowę zapotrzebowania na nie w 2030 r., jeśli światowa gospodarka będzie miała osiągnąć neutralność klimatyczną do 2050 r.

Wpływ na rozwój elektromobilności będą miały również ceny energii. Ich wysoki poziom, wywołany wzrostem cen uprawnień do emisji CO2 i koniecznością poniesienia kosztów dekarbonizacji sektora (budowa nowych mocy oraz sieci przesyłowych i dystrybucyjnych), może opóźnić decyzje dotyczące zakupu e-aut, szczególnie w przypadku konsumentów eksploatujących pojazdy na długich trasach. Jednak wraz z rosnącym opodatkowaniem paliw kopalnych (benzyny i diesla) i spadkiem cen energii w hurcie (do czego przyczyni się rozbudowa mocy odnawialnych źródeł energii – OZE) efekt ten powinien zanikać.

Znacznie szybciej do e-aut przesiądą się prosumenci, którzy będą w stanie ładować swoje pojazdy (użytkowane lokalnie) w sposób praktycznie bezkosztowy.


baterie litowo-jonowebateriesamochody elektrycznetransport

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie