Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Cefic: w jakim kierunku mają iść zmiany w rozporządzeniu CLP?

2022-09-14

Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (Cefic) przedstawiła ośmiopunktowy plan działania na rzecz skutecznej zmiany rozporządzenia CLP, dotyczącego klasyfikacji, oznakowania i pakowania.

Rozporządzenie CLP wprowadziło w 2009 r. w UE nowy system klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin oparty na globalnie zharmonizowanym systemie klasyfikacji i oznakowania chemikaliów, opracowanym przez ONZ w 2003 r. Teraz jednak w Komisji Europejskiej trwają prace nad rewizją tego aktu prawnego. Rewizja ta będzie oznaczać zmianę fundamentu jednego z najbardziej kompleksowych ustawodawstw chemicznych na świecie. Zaprezentowany przez Cefic ośmiopunktowy plan działania wskazuje, w jaki sposób można to zrobić w ukierunkowany sposób tak, aby skutecznie zająć się obszarami, w których konieczna jest poprawa zgodnie z celami określonymi w Strategii chemicznej na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Punkt 1. Ocena wpływu zmian CLP na inne sektory wytwórcze

Dodanie nowych klas zagrożeń do CLP wpłynie nie tylko na przemysł chemiczny, ale również wywoła „efekt domina” względem innych sektorów niższego szczebla stosujących chemikalia. Stanie się tak ze względu na automatyczne powiązania między CLP a przepisami dotyczącymi produktów specyficznych dla danego sektora (biocydy, pestycydy, detergenty, kosmetyki, zabawki, wyroby medyczne). W rzeczywistości proponowane zmiany w CLP i GRA (ogólne podejście do zarządzania ryzykiem) mogą dotyczyć nawet 12 tys. substancji. W rezultacie wiele produktów, na których polegają konsumenci i profesjonaliści, może nie być już dostępnych na rynku.

Efekt działania: dokładna analiza pomoże określić, czy reforma CLP może negatywnie wpłynąć na strategiczne i niezbędne łańcuchy wartości.

Punkt 2. Uzgodnić wpierw zmiany w CLP na poziomie globalnym

Unijny system CLP opiera się na Globalnie Zharmonizowanym Systemie Klasyfikacji i Oznakowania Chemikaliów ONZ (GHS ONZ), który jest kluczowym elementem zapewniającym bezpieczeństwo chemikaliów na całym świecie. Dokonywanie jednostronnych zmian odbiegających od globalnych standardów może zakłócić globalne łańcuchy wartości i podważyć zaufanie do dobrze funkcjonującego światowego systemu.

Chociaż UE może zaproponować aktualizację GHS ONZ po aktualizacji CLP, to nie ma gwarancji, że zostanie ona zaakceptowana przez wszystkie strony, co oznacza, że CLP może wymagać kilkukrotnej aktualizacji w celu dostosowania do normy międzynarodowej. Dodanie nowych klas zagrożeń do CLP nie wnosi teraz żadnej wartości z punktu widzenia zdrowia publicznego i środowiska: system REACH reguluje już wszystkie substancje, które zostałyby objęte przez dodanie nowych klas zagrożeń w ramach CLP.

Efekt działania: informacje dotyczące bezpieczeństwa chemicznego pozostaną zharmonizowane na poziomie globalnym bez odbiegania od norm regionalnych. Uniknie się wielokrotnych aktualizacji unijnego rozporządzenia CLP w celu dostosowania do przepisów ONZ.

Punkt 3. Zapewnić, że kryteria dla substancji zaburzających odzwierciedlają definicję Światowej Organizacji Zdrowia (WHO)

Definicja autorstwa WHO dla substancji zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego stanowi globalną, naukową podstawę do identyfikacji substancji o właściwościach zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego. Jest już również używana w prawodawstwie UE regulującym stosowanie środków ochrony roślin i biocydów. Dlatego ważne jest, aby zachować tę definicję jako podstawę przyszłej polityki zarówno dla poddziałów kategorii 1, jak i kategorii 2.

Efekt działania: zaktualizowane rozporządzenie CLP musi bazować na kryteriach opartych na dowodach zgodnych z resztą prawodawstwa UE.

Punkt 4. Zezwalać na wykorzystanie dodatkowych danych w celu klasyfikacji substancji jako „ruchomych” w ramach CLP

Jedną z potencjalnych zmian w CLP jest identyfikacja i oznakowanie substancji o właściwościach mobilnych (M) lub bardzo mobilnych (vM). Jednak dyskusje techniczne i polityczne prowadzone w ostatnich latach potwierdziły brak wiarygodnej i solidnej metodologii, która umożliwiłaby podjęcie decyzji, czy dana substancja może zostać zakwalifikowana jako mobilna lub bardzo mobilna. Z tego powodu należy zastosować dodatkowe dane i podejście „ciężaru dowodu”.

Efekt działania: podejście oparte na dowodach będzie wykorzystywane do podejmowania decyzji dotyczących tej trudnej do zidentyfikowania klasy zagrożenia.

Punkt 5. Lepsza promocja stosowania cyfrowych etykiet bezpieczeństwa

Zmiana rozporządzenia CLP jest okazją do unowocześnienia oznakowania opakowań. Oprócz przechowywania podstawowych informacji dotyczących bezpieczeństwa na etykietach fizycznych, szersze wykorzystanie etykiet cyfrowych umożliwiłoby dostarczanie w Internecie dodatkowych informacji o zagrożeniach, bezpieczeństwie i składzie produktu w wielu różnych językach.

Efekt działania: formaty cyfrowe sprawią, że etykiety będą bardziej przyjazne dla konsumenta, dając możliwość otrzymywania jeszcze większej ilości informacji o bezpiecznym użytkowaniu w o wielu większej liczbie języków niż tylko jeden na etykiecie fizycznej. Mniej zatłoczone etykiety ułatwią użytkownikom czytanie i rozumienie informacji dotyczących bezpieczeństwa.

Punkt 6. Zapewnić wystarczające okresy przejściowe na wprowadzenie zmian

Wprowadzenie nowych klas zagrożeń będzie wymagało zmiany klasyfikacji i nowego oznakowania wszystkich substancji. Po przeklasyfikowaniu i ponownym oznakowaniu substancji, mieszaniny substancji będą musiały być kolejno przeklasyfikowane i ponownie oznakowane.

Formulatorzy mieszanin najpierw potrzebują wszystkich nowych informacji dotyczących klasyfikacji substancji, zanim będą mogli zaktualizować informacje dotyczące bezpieczeństwa mieszanin. Dlatego potrzebne są dwa odrębne i następujące po sobie okresy przejściowe dla substancji i mieszanin: co najmniej dwa lata dla substancji i trzy lata dla mieszanin.

Efekt działania: Wszyscy producenci zyskają wystarczająco dużo czasu, aby wdrożyć zmiany.

Punkt 7. Zapewnić zgodność rynku internetowego z CLP

Internetowe platformy handlowe nie są definiowane jako „podmioty gospodarcze” ani „importerzy”. W rezultacie organy państw członkowskich UE nie mogą egzekwować unijnych przepisów dotyczących bezpieczeństwa chemikaliów w odniesieniu do towarów sprzedawanych przez internet, zwłaszcza jeśli internetowe platformy handlowe są zarejestrowane poza UE.

Efekt działania: sprawienie, że platformy internetowe będą odpowiedzialne za sprzedawane przez nie towary zwiększy bezpieczeństwo konsumentów.

Punkt 8. Zapewnić, by Europejska Agencja Chemikaliów posiadała wystarczające zasoby i wiedzę do wprowadzania zmian

Dodanie nowych klas zagrożeń do CLP będzie wymagało od Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) i państw członkowskich znacznego zwiększenia zasobów w celu obsługi obciążenia pracą i przetwarzania nowych wymagań. Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) ECHA będzie również musiał rozwinąć nowe obszary wiedzy specjalistycznej, aby zapewnić doradztwo w zakresie nowych klas zagrożeń.

Efekt działania: ECHA będzie dysponować kadrą i wiedzą fachową, aby realizować cele polityki i jej wdrażanie.


CeficEuropejska Agencja Chemikaliówprzemysł chemiczny,prawoCLP

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie