2023-07-11
Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (Cefic) wyraziła ubolewanie, że ustawa Net Zero Industry Act (NZIA), przedstawiona przez Komisję Europejską wiosną tego roku, nie zmienia reguł gry dla tworzenia konkurencyjności przemysłu w UE. W ocenie Cefic, w obecnej formie wniosek jest raczej „ustawą o technologii energetycznej” niż „ustawą przemysłową”. Net Zero Industry Act ma stanowić część Europejskiego Zielonego Ładu. Celem jest, aby w perspektywie 2030 roku 40% technologii bezemisyjnych było produkowanych w UE.
Zdaniem Cefic, Net – Zero Industry Act (NZIA) koncentruje się na wytwarzaniu energii, i zachętach do tworzenia zielonej energii, ale niestety pomija większość wkładu chemii, który jest potrzebny do przejścia na gospodarkę neutralną dla klimatu. Pomija również potrzebę zajęcia się zintegrowanymi przemysłowymi łańcuchami wartości, przekształcenia całego istniejącego energochłonnego przemysłu oraz przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym.
Jak przekonuje Cefic, skuteczna polityka przemysłowa na rzecz neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla powinna utorować drogę do transformacji przemysłowej. Musi to uwzględniać współzależności łańcuchów wartości i przepływów materiałów. KE powinna stworzyć uzasadnienie biznesowe, zapewniając infrastrukturę, wspierając koszty operacyjne i zajmując się strukturalnymi wadami konkurencyjnymi, takimi jak wysokie koszty energii i surowców.
Sektor chemiczny odgrywa strategiczną rolę w gospodarce europejskiej. Większość towarów wytwarzanych w Europie opiera się na wielu różnych chemikaliach i materiałach, które są potrzebne do wielu różnych funkcji. Chemikalia są sercem głównych europejskich łańcuchów wartości, w tym turbin wiatrowych, paneli słonecznych, elektroniki, materiałów budowlanych, motoryzacji i wielu innych. Zmniejszając własny ślad CO2 i poprawiając wydajność materiałów, przemysł chemiczny ma potencjał do zmniejszenia emisji również w sektorach niższego szczebla.
Należy rozważyć pełne przemysłowe łańcuchy wartości i zachęcać do produkcji w Europie
Jak twierdzą eksperci Cefic, produkty proponowane jako „technologie o zerowej wartości netto” i „strategiczne technologie o zerowej wartości netto” nie istnieją w próżni. Ich produkcja zależy od wielu dostaw i nie może się odbyć bez wcześniejszych przepływów materiałów ze złożonych łańcuchów wartości produkcji.
- Wszelkie rozważania na temat tych technologii powinny również obejmować rozważania na temat łańcuchów wartości, które za nimi stoją. Po pierwsze, to dzięki tym złożonym łańcuchom wartości technologie mogą być wytwarzane. Po drugie, podejście uwzględniające cały łańcuch wartości ma kluczowe znaczenie dla przejścia na neutralność klimatyczną. Rzeczywiście, na ścieżce do neutralności klimatycznej ważne jest, aby wziąć pod uwagę emisje i redukcje emisji, zarówno z operacji na wyższym, jak i na niższym szczeblu. W swojej obecnej formie NZIA pomoże przede wszystkim ograniczyć emisje ze spalania i energii, podczas gdy może mieć jedynie ograniczony wpływ na inne istotne emisje w całym łańcuchu wartości. Co więcej, podejście obejmujące cały przemysłowy łańcuch wartości faktycznie wspierałoby strategiczne cele autonomii Europy. Obecna propozycja NZIA koncentruje się i zachęca tylko do końcowego etapu produkcji. Takie podejście nie uwzględnia zawiłości strategicznych zależności osadzonych w półproduktach i materiałach, które zostaną zmontowane na końcowym etapie produkcji. Jeśli Europa musi importować chemikalia, materiały, półprodukty i komponenty z innych miejsc, a następnie po prostu montować produkt końcowy u siebie, to kwestia zależności strategicznej nie jest rozwiązana. W związku z tym promowanie krótkich łańcuchów wartości mogłoby pomóc zakotwiczyć te bardzo potrzebne łańcuchy wartości w Europie, odejść od zależności i zachęcić do zielonych lub niskoemisyjnych inwestycji w Europie w całym łańcuchu wartości – czytamy w opracowaniu przygotowanym przez Cefic.
Organizacja uważa, że szybka poprawa zasad udzielania zezwoleń, warunków inwestycyjnych i wspierania innowacji powinna objąć cały sektor produkcyjny, w tym przemysł chemiczny w Europie. Jest to konieczne, aby utrzymać konkurencyjność operacji i ewentualnie zwiększyć wykorzystanie mocy produkcyjnych instalacji w UE, przeprowadzić transformację i przyciągnąć nowe inwestycje. Ma to również ogromne znaczenie dla zmniejszenia zagrożenia przesunięcia inwestycji w łagodzenie zmiany klimatu z dala od Europy. Dla solidnej polityki przemysłowej zasadnicze znaczenie ma dogłębne zrozumienie przemysłowych łańcuchów wartości. Na razie brakuje tego we wniosku Komisji Europejskiej.
Ponadto w opinii Cefic, szybka poprawa zasad udzielania zezwoleń, warunków inwestycyjnych i wspierania innowacji powinna objąć cały sektor produkcyjny, w tym przemysł chemiczny w Europie. Cefic wzywa Komisję do przeprowadzenia badania globalnie zintegrowanych łańcuchów wartości i przygotowania oceny wpływu oraz analizowania przez KE dalszych opcji wspierających konkurencyjną transformację przemysłową.
Promowanie neutralności technologicznej i rozszerzenie zakresu NZIA
Cefic chce, aby wykaz „strategicznych technologii o zerowej wartości netto” opierał się na podejściu neutralnym pod względem technologicznym. Oznacza to również uwzględnienie przejścia na gospodarkę o obiegu zamkniętym, co jest ściśle powiązane z transformacją klimatyczną przemysłu i całej gospodarki. Poza technologiami wymienionymi we wniosku Komisji inne technologie mogą odgrywać ważną rolę w przejściu na gospodarkę neutralną dla klimatu i na gospodarkę o obiegu zamkniętym. Należą do nich na przykład zaawansowane technologie procesowe do produkcji chemikaliów i materiałów, a także technologie do recyklingu produktów, które osiągnęły koniec swojego życia.
Wychwytywanie i utylizacja dwutlenku węgla ma strategiczne znaczenie
Zdaniem Europejskiej Rady Przemysłu chemicznego, technologie wychwytywania i wykorzystywania dwutlenku węgla (CCU) mogą skutecznie przyczynić się do uniknięcia dodatkowych emisji CO2 i zapewnić krytyczne ścieżki odzyskiwania CO2 wychwyconego z różnych źródeł. Oczekuje się, że technologie CCU staną się niezbędne do osiągnięcia unijnych celów klimatycznych i energetycznych. Cefic wzywa zatem instytucje UE do włączenia technologii CCU do NZIA i uznania ich za strategiczne. Jednocześnie wkład technologii CCU powinien zostać należycie uznany w systemie EU ETS.
Transformacja przemysłowa przechodzi przez transformację surowcową
Aby przyspieszyć przejście przemysłu na surowce, Net - Zero Industry Act powinien wspierać integrację alternatywnych surowców i energii odnawialnej lub niskoemisyjnej. Taka integracja może zostać osiągnięta poprzez włączenie nowej kategorii „projektów integracji technologii o zerowej wartości netto”. Integracja technologii o zerowej wartości netto w obiektach przemysłowych często wymaga zmian w instalacjach, co wiąże się ze znacznymi inwestycjami i wysiłkami związanymi z uzyskaniem pozwoleń. Projektom integracji technologii o zerowej wartości netto należy przyznać więc podobne korzyści, jak projektom produkcji o zerowej technologii netto. Jest to ważny element do rozwiązania i element służący zapobieganiu wszelkim wąskim gardłom na dole lub na górze łańcucha produkcyjnego.
W polityce UE brakuje szeroko zakrojonego wsparcia kosztów operacyjnych
- Amerykańska ustawa o redukcji inflacji oferuje znaczne wsparcie OPEX dla produkcji niektórych produktów. Zwłaszcza jeśli chodzi o projekty wychwytywania i składowania wodoru lub dwutlenku węgla, jest to zachęta oferowana przez podejście amerykańskie, ponieważ obniża codzienne wydatki operacyjne i tworzy długoterminową zachętę biznesową. Dzięki znaczącym ulepszeniom i rozszerzeniu na pełne łańcuchy wartości ustawa Net-Zero Industry Act może pomóc rozwiązać niektóre przeszkody, przed którymi stoi branża. Proponowane środki nie idą jednak wystarczająco daleko i jest mało prawdopodobne, aby przyciągnęły nowe inwestycje w zakresie niezbędnym do zrealizowania transformacji przemysłowej. W tym celu konieczne są dalsze działania w celu rozwiązania problemu strukturalnie wysokich kosztów energii i surowców w Europie. Europa powinna czerpać inspirację z amerykańskiej ustawy o przeciwdziałaniu inflacji przy opracowywaniu skutecznych systemów finansowania zarówno wsparcia CAPEX, jak i OPEX, unikając zakłóceń na jednolitym rynku UE. Pierwsze inicjatywy w tym zakresie, takie jak Bank Wodoru oraz Tymczasowe Ramy Kryzysowe i Przejściowe dotyczące pomocy państwa, są pozytywnymi krokami, ale potrzeba ich więcej. Jednym z kluczowych elementów takiego wsparcia powinno być łatwe i szybkie składanie wniosków, aby zminimalizować obciążenia administracyjne - brzmi stanowisko Cefic.
Kluczowe znaczenie ma sektorowe i całościowe spojrzenie na transformację przemysłową
Organizacja będąca głosem europejskiego przemysłu chemicznego dowodzi również, że Europa potrzebuje holistycznego podejścia do transformacji przemysłowej, które stworzy warunki dla powstania konkurencyjnego środowiska.
Europejski przemysł chemiczny już się przekształca i podejmuje kroki zgodne z dokumentem Transition Pathway, opublikowanym niedawno przez Komisję Europejską.
- Zalecamy uzgodnienie między NZIA a Transition Pathway w zakresie wymaganych kamieni milowych i kluczowych działań w celu wzmocnienia pozycji przemysłu chemicznego jako sektora strategicznego w dążeniu do neutralności węglowej do 2050 r. Ustawa NZIA powinna uznać, że ścieżka do zerowej emisji netto również przebiega przez efektywność energetyczną, elektryfikację procesów, wymianę surowców i obieg węgla. Spójna strategia przemysłowa, która zapewnia konkretne warunki umożliwiające transformację przemysłową ma kluczowe znaczenie. Dziś zakres NZIA wydaje się zbyt wąski. UE musi pilnie rozważyć rozszerzenie kluczowych elementów tego wniosku (takich jak szybsze wydawanie pozwoleń i wsparcie finansowe) na inne polityki, tak aby dalsze sektory strategiczne uzyskały podobne warunki. Zielony Ład może stać się rzeczywistością, a Europa może przejść na neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla, konkurencyjną gospodarkę o obiegu zamkniętym jedynie poprzez spójne włączenie warunków sprzyjających do jakiegokolwiek przeglądu polityki przemysłowej. Ponieważ istnieją ograniczenia co do zdolności organów wydających pozwolenia, istnieje ryzyko, że podejście przedstawione w tej propozycji NZIA może prowadzić do wolniejszego wydawania pozwoleń dla innych obiecujących technologii i/lub procesów na wyższym szczeblu. Dlatego ważne jest staranne rozważenie i uniknięcie niezamierzonych zaległości w całym łańcuchu wartości – czytamy w oświadczeniu Cefic.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...
Sukces XIII Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Gospodarczej
11 czerwca 2024 r. odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Gospodarczej. Tym...
O wodorze w Poznaniu
Odbywające się w Poznaniu w dniach 24-25 kwietnia br. Forum H2POLAND i Net Zero poświęcone było technologiom...