Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Cefic: trzeba zorganizować sprawny transport

2020-03-24

Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (Cefic) przedstawiła Komisji Europejskiej zalecenia dotyczące organizacji transportu towarowego w Europie. Chodzi o zmniejszenia wpływu pandemii koronawirusa na europejski transport towarowy, który jest kluczowym ogniwem dla dalszego funkcjonowania przemysłu chemicznego.

Cefic z zadowoleniem przyjął wezwanie KE do zachowania swobodnego przepływu wszystkich towarów. Zauważa przy tym, iż przemysł chemiczny jest głównym dostawcą surowców i półproduktów do produkcji leków, sprzętu medycznego, chemikaliów do uzdatniania wody i innych materiałów bezpośrednio powiązanych z ochroną zdrowia. Utrzymywanie przepływu towarów w całej Europie i funkcjonowanie europejskiej sieci transportu towarowego jest kluczowe dla uniknięcia trudności w zaopatrzeniu, z którym obecnie borykają się wszystkie kraje europejskie.

Cefic poinformował, że podczas gdy zakłady produkcyjne i operacje w zakresie transportu towarowego nadal są aktywne, to firmy chemiczne doświadczają ograniczeń transportowych obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich UE, co powoduje poważne opóźnienia w dostawach. Dłuższy czas transportu lub zakłócenia w transporcie przekładają się na znaczne straty zdolności przewozowej i mają poważne konsekwencje dla istotnych łańcuchów dostaw.

Pierwszą rekomendacją Cefic jest ochrona ludzi w transporcie towarowym.

Aby chronić pracowników transportu towarowego, w tym personel w punktach przeładunkowych, intermodalnych terminalach towarowych, a także w punktach załadunku i rozładunku, Cefic zwrócił się do Komisji Europejskiej o podjęcie następujących działań:

1. Należy zharmonizować procedury przyjmowania ciężarówek i kontroli bezpieczeństwa na poziomie europejskim w celu ułatwienia ich bezpiecznego załadunku i rozładunku.

2. Należy podnieść dostępność i zakres używania środków umożliwiających przyspieszone badania. Takie środki drastycznie skróciłyby wszelkie okresy kwarantanny nakładane na pracowników transportu towarowego i ograniczałyby eliminowanie z rynku pracy kierowców.

3. Kontrole na granicach wewnętrznych powinny być zorganizowane w sposób, który zapobiega pojawianiu się dużych zgromadzeń (np. kolejek), zwiększających ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. W tych obszarach kontrolnych powinny być również dostępne niezbędne urządzenia, w tym pomieszczenia wypoczynkowe, woda pitna i zapasy żywności.

4. Zapewnić należy zaopatrzenie w sprzęt i materiały ochronne (maski na twarz, rękawice i środki dezynfekujące) w miejscach, w których mogą się kontaktować ludzie i to nawet w bezpiecznej odległości.

Druga rekomendacja to przejrzystość i sprawna komunikacja.

Cefic zaleca, aby Komisja Europejska ustanowiła centralną platformę informacyjną COVID19 dla transportu towarów. Taka platforma informacyjna jest potrzebna do informowania spedytorów i dostawców usług logistycznych o aktualnej sytuacji, wysiłkach związanych z zarządzaniem sytuacjami kryzysowymi, w tym szczegółowymi informacjami na temat decyzji podjętych przez przedstawicieli poszczególnych ministerstw transportu na szczeblu europejskim.

Platforma powinna również zawierać część operacyjną, w której dostawcy usług transportowych i spedytorzy mogliby uzyskać informacje na temat statusu operacyjnego ważnych europejskich śródlądowych przejść granicznych. Takie informacje o statusie przejść granicznych powinny być uzupełnione systemem sygnalizacji świetlnej, wskazującym jak ograniczone może być przekroczenie granicy. Powinny również informować o przybliżonym czasie oczekiwania.

Trzecia rekomendacja to utrzymanie możliwie jak najbardziej sprawnego i przepustowego transportu drogowego.

Ponieważ zdolności transportowe są już ograniczone i nie można uniknąć niektórych środków ochronnych, to zaleca się szereg wyjątkowych środków regulacyjnych w celu zwiększenia faktycznie dostępnej zdolności transportowej. Cefic proponuje, aby:

1. Wyznaczyć trasy priorytetowe dla transportu towarowego i zrezygnować z bieżących zakazów jazdy ciężarówkami w weekendy i święta, które to zakazy zostały wdrożone w wielu państwach UE.

2. Uprościć procedury odprawy granicznej i zharmonizować je w całej Europie, umożliwić stosowanie rozwiązań cyfrowych i języka angielskiego jako wspólnego języka dla wszystkich.

3. Zawiesić tymczasowo przepisy dotyczące kabotażu, aby uniknąć dalszej utraty zdolności przewozowej ciężarówek i ograniczenia pracy dostępnych kierowców, a także dokonać przeglądu i ułatwić czas prowadzenia pojazdu i odpoczynku bez uszczerbku dla bezpieczeństwa.

4. Przedłużyć czasowo okres ważności zezwoleń transportowych i certyfikatów. Ze względu na ograniczenia w wielu państwach członkowskich kierowcy nie mogą terminowo uczestniczyć w szkoleniach dotyczących przedłużenia licencji ani dostarczyć sprzętu transportowego w celu jego regularnej kontroli.

Cefic podkreśla także znaczenie transportu kolejowego w obecnej sytuacji. Przekonuje, że biorąc pod uwagę obecne ryzyko dla zdrowia, to właśnie transport kolejowy towarów zapewnia znaczne korzyści. Jest on zasadniczo pozbawiony kontaktów międzyludzkich, szczególnie w przypadku transgranicznych przewozów towarów na duże odległości. Dotyczy to zarówno konwencjonalnego transportu wagonów, jak i transportu kombinowanego.

Aby utrzymać europejską zdolność do transportu kolejowego towarów w kraju i pomiędzy nimi, ważne jest podjęcie następujących działań:

1. Należy zapewnić nieograniczony dostęp do bocznic kolejowych i intermodalnych terminali transportowych, aby móc kontynuować działalność przewozową. Zainteresowane strony wprowadziły już procedury w celu ochrony zdrowia swoich pracowników na miejscu, obsługują terminale zbliżeniowe i stosują surowe procedury w celu uniknięcia kontaktu międzyludzkiego.

2. Konieczne jest przeniesienie zdolności transportowej uwolnionej dzięki ograniczonej eksploatacji pociągów pasażerskich (lokomotyw, maszynistów i tras pociągów) na operacje pociągów towarowych w celu zaspokojenia rosnącego popytu na kolejowy transport towarowy.

3. Potrzebne są uproszczone procedury przejazdów granicznych pociągów towarowych w celu przyspieszenia czasu przekraczania granicy i maksymalizacji wykorzystania przepustowości pociągów towarowych. Przedsiębiorstwa kolejowe i zarządcy infrastruktury szeroko dyskutowali już o uproszczeniach i harmonizacji swojego systemu. Teraz nadeszła okazja do zastosowania niektórych z tych propozycji w praktyce, nawet jeśli zostaną one wprowadzone tylko tymczasowo.

4. Należy zapewnić dodatkowe wsparcie finansowe dla spedytorów w celu lepszego wykorzystania intermodalnego transportu kolejowego. Pozwoliłoby to na promowanie tej formy transportu w tych niezwykle trudnych warunkach gospodarczych, pomimo wyższych kosztów.


przemysł chemicznyCefictransport i logistykakoronawirus

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie