Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA

Cefic: małe i średnie przedsiębiorstwa chemiczne potrzebują wsparcia w sprawie REACH

2023-07-07

Europejska Rada Przemysłu Chemicznego (Cefic) przedstawiła szereg sugestii, w jaki sposób Komisja Europejska może wspierać małe i średnie przedsiębiorstwa w zrozumieniu i wdrażaniu przepisów dotyczących chemikaliów w kontekście przeglądu rozporządzenia REACH.

Dostosować definicję MŚP w zaleceniu UE 2003/361

Ta definicja, opracowana 20 lat temu, podaje dwa główne kryteria określające, czy przedsiębiorstwo jest MŚP, czy nie. Po pierwsze jest to liczba pracowników (mniej niż 250 pracowników to średnie przedsiębiorstwo, mniej niż 50 pracowników to małe przedsiębiorstwo). Drugie kryterium to przychody: mniej niż 50 mln euro to średnie przedsiębiorstwo. Mniej niż 10 mln euro to małe przedsiębiorstwo lub suma bilansowa (mniej niż 43 mln euro dla średnich i i mniej niż 10 mln euro dla małych).

Cefic uważa, że obroty/bilans powinny zostać skorygowane, ponieważ 50 mln euro w 2003 r. to już nie to samo, co 50 mln euro w 2023 r. Definicja MŚP jest dlatego ważna, ponieważ określa, czy firma kwalifikuje się do wsparcia biznesowego i finansowego (finansowanie badań, finansowanie innowacji i krajowe programy wsparcia specjalnie skierowane do tych przedsiębiorstw), które w innym przypadku byłoby zakazane na mocy przepisów dotyczących pomocy państwa. Ponadto definicja określa obniżenie opłat za zgodność z REACH, do których MŚP są uprawnione.

Ocenić, czy zasady pomocy państwa mogą zezwalać na wsparcie finansowe badań REACH dla nowych chemikaliów opracowanych jako substytuty chemikaliów podlegających ograniczeniom

Podczas gdy rejestracja i badanie (eko)toksyczności zgodnie z wymogami REACH jest uznawane za zgodne z przepisami, to opracowywanie nowych chemikaliów to przede wszystkim działalność badawczo-rozwojowa i innowacyjna. Na rynku istnieje tendencja do tego, by klienci żądali udostępnienia badań wyższego poziomu przed podjęciem decyzji o przejściu na nową alternatywę, niezależnie od produkowanej ilości, tak aby uniknąć uznania, że alternatywa na późniejszym etapie ma niepożądane niebezpieczne skutki.

W zależności od liczby potrzebnych testów (zakres od 250 tys. euro do 3 mln euro), testy regulacyjne mogą być „zabójcze” i uniemożliwić pomyślne wprowadzenie na rynek bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych chemikaliów. Takie wydatki przed wygenerowaniem jakiegokolwiek dochodu są nieekonomiczne, zwłaszcza dla MŚP. W związku z tym Cefic zwrócił się do służb Komisji o przeprowadzenie oceny, czy i na jakich warunkach można zezwolić na wsparcie finansowe (lub innego rodzaju) w celu umożliwienia przeprowadzenia (eko)toksyczności rozwiązań alternatywnych. Mogłoby to umożliwić MŚP skorzystanie ze wsparcia rządowego w określonych okolicznościach.

Wprowadzenie programów szkoleniowych dla MŚP

Powszechnie wiadomo, że REACH jest złożony, kosztowny i czasochłonny. Wymaga wiedzy specjalistycznej w celu zapewnienia zgodności. Chociaż dostęp do wiedzy specjalistycznej jest powszechnym problemem w wysoce regulowanym sektorze przemysłu chemicznego, to MŚP często polegają tylko na jednym lub dwóch ekspertach we wszystkich swoich działaniach związanych z przestrzeganiem przepisów. Rotacja pracowników może łatwo zagrozić działalności małych i średnich przedsiębiorstw. Ponadto potrzeba lat i wysokich budżetów szkoleniowych, aby pozyskać nowych ekspertów ds. regulacji.

MŚP często polegają na zewnętrznych konsultantach i laboratoriach w celu wypełnienia swoich zobowiązań prawnych. Niektóre (średnie) firmy byłyby chętne do wewnętrznego rozwoju wiedzy, ale potrzebują wsparcia, szczególnie w następujących obszarach:

▪ nowe wymagania dotyczące badań (wersja REACH),

▪ wykorzystanie metod in vitro i NAM w celu spełnienia wymagań dotyczących danych REACH,

▪ lepsze stosowanie podejścia przekrojowego i grupowania,

▪ bieżąca ocena ryzyka przy użyciu narzędzi ECHA, takich jak Chesar,

▪ dostęp do laboratoriów badawczych (np. dla polimerów w przyszłości),

▪ interakcja z ECHA (np. porady dotyczące badań).

Takie wsparcie mogłoby przybrać formę szkoleń, zewnętrznego specjalnego wsparcia, obniżonych kosztów badań, wsparcia finansowego.

Proporcjonalny system opłat za przyszłą rejestrację polimerów

Cefic uważa, że nawet jeśli opłaty administracyjne to tylko wierzchołek góry lodowej ogólnych kosztów przestrzegania rozporządzenia REACH, to trzeba wezwać KE do ustanowienia obniżonych opłat dla MŚP, takich, jakie obowiązują obecnie w przypadku rejestracji.

Ułatwienie dostępu do finansowania UE

W ocenie Cefic, dostęp do finansowania UE dla MŚP jest zbyt skomplikowany pod względem administracyjnym. Należy ograniczyć biurokrację w procesie składania wniosków. Działanie w tym celu zostało ujęte w ścieżce przejściowej dla przemysłu chemicznego (Transition Pathway) – mówi o tym działanie w temacie 7.2: - „rozważyć ograniczenie biurokracji na szczeblu unijnym i krajowym oraz poprawić koordynację w celu ułatwienia dostępu przemysłu do finansowania poprzez podejście tzw. jednego okienka”.

Ponadto Europejska Rada ds. Innowacji (EIC) przeznacza co najmniej 70% swojego budżetu (środki EIC na lata 2021-2027 to 10,1 mld euro) na MŚP w celu wspierania przełomowych i transformacyjnych innowacji w ramach programu Horyzont Europa.

W ocenie Cefic, należy więc uprościć te mechanizmy finansowania i zwiększyć dotacje związane z Zielonym Ładem UE. Potwierdza to również, że zdaniem Cefic „najczęstszą barierą uniemożliwiającą MŚP przyjęcie nowych technologii środowiskowych są zbyt wysokie koszty inwestycji, a następnie brak środków finansowych. MŚP mają zwykle dostęp do mniej korzystnych warunków pożyczek niż większe przedsiębiorstwa z tej samej branży i często są narażone na większe ryzyko niepowodzenia, zwłaszcza gdy próbują wprowadzać nowe produkty i procesy jako pionierzy”.

Potrzebne jest większe wsparcie ze strony władz lokalnych i regionalnych, aby ułatwić MŚP dostęp do finansowania publicznego.


Ceficprzemysł chemicznyREACHprawofinansowanie

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie