2023-05-30
Budowa w Płocku potężnego kompleksu olefinowego przez PKN Orlen to nie tylko wielki zysk dla polskiego przemysłu chemicznego, ale także wielkie zadanie logistyczne.
Powstający kompleks olefinowy w Płocku zmniejszy emisję CO2 o 30% na każdą wyprodukowaną tonę. Inwestycja PKN Orlen jest największą w europejskim sektorze petrochemicznym w ostatnich latach. Pozwoli na stworzenie kilkuset miejsc pracy i wygeneruje wpływy podatkowe w kwocie ponad 160 mln zł rocznie. Budowa kompleksu trwa i wiąże się to z potężnymi wyzwaniami logistycznymi.
Ot bowiem setki najcięższych komponentów musiały zostać przetransportowane do Płocka na plac robót. Większość tych komponentów została przewieziona z fabryk w różnych częściach świata. Wpierw trafiły one do portu w Gdańsku, z którego to najbardziej krytyczne elementy przepłynęły barkami przez Wisłę do nabrzeża w Płocku, a następnie do rafinerii samojezdnymi samochodami wyposażonymi w przyczepy modułowe. Sarens, światowy lider w rozwiązaniach w zakresie podnoszenia ciężkich ładunków, transportu inżynieryjnego i wynajmu dźwigów, był podmiotem odpowiadającym za prowadzenie logistycznych manewrów transportowych z Gdańska do Płocka.
Przed rozpoczęciem operacji zespół techniczny firmy Sarens przeprowadził szeroko zakrojone badania dotyczące żeglowności Wisły, jednej z ostatnich dzikich rzek w Europie. Fakt, że na jednym odcinku rzeki nieznana była maksymalna głębokość wody mógł stanowić przeszkodę w transporcie przedmiotów ważących blisko 1000 ton. Obecności kilku mostów po drodze również ograniczała maksymalną wysokość ładunku. Ponadto pojawiła się również konieczność dokładnego przestudiowania maksymalnego dopuszczalnego obciążenia podczas operacji rozładunkowych na nabrzeżu w Płocku, ponieważ nigdy wcześniej nie używano go do rozładunku tak dużych ładunków, czasami ważących nawet blisko 1000 ton. W tym celu przeprowadzono intensywne prace inżynieryjne, proponując żurawie, konfiguracje żurawi i maty gruntowe, aby uniknąć kosztownych i terminowych ulepszeń nabrzeża.
Po zakończeniu obu faz badań firma Sarens podjęła decyzję o przeniesieniu na miejsce żurawia gąsienicowego o udźwigu 1250 ton oraz dodatkowego żurawia Demag o udźwigu 650 ton i 48 liniami osi SPMT (Self Propelled Modular Transports).
Ostatnia faza operacji transportowej miała miejsce od nabrzeża w Płocku do Zakładów Olefin. Przed tą operacją należało przeprowadzić studium, która trasa jest optymalna i jakie operacje inżynierskie będą niezbędne do jej powodzenia. Prace obejmowały zbrojenie mostów, przebudowę rond, demontaż znaków drogowych. Operacje te przy przewożeniu ładunków do 900 ton wykonywane były nocą w celu zmniejszenia uciążliwości dla otoczenia.
Zakład w Płocku to inwestycja o wartości ok. 13,5 mld zł. Uruchomiony zostanie w 2025 roku i będzie miał przeogromny wpływ na polski przemysł, gdyż będzie oznaczał 30% redukcję emisji CO2 na każdą tonę wyprodukowanego produktu finalnego.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...