Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Branża odświeżaczy powietrza – rozwojowa i silnie proeksportowa

2022-08-12

Odświeżacze powietrza tworzą spory, choć mimo wszystko drugorzędny segment rynku chemii gospodarczej. Ponieważ nie zaliczają się one do tzw. dóbr pierwszej potrzeby, narażone są na silniejsze wahania popytu w okresach kryzysowych, takich jak pandemia COVID-19 czy zawirowania gospodarcze związane z wojną w Ukrainie. W Polsce pandemia paradoksalnie zwiększyła zapotrzebowanie na te produkty, ale obecna presja inflacyjna może je z kolei w najbliższym czasie ograniczyć. Duża część krajowej produkcji trafia jednak nie tylko na rynek lokalny, ale też do wielu krajów UE i Wielkiej Brytanii.

Światowa branża odświeżaczy powietrza, choć dynamiczna, napotyka w ostatnim czasie na przejściowe trudności

Odświeżacze powietrza stają się coraz bardziej pożądanym elementem wyposażenia gospodarstw domowych na całym świecie. Wartość globalnego rynku tych produktów wyniosła w 2020 r. według szacunków firmy Transparency Market Research 11,5 mld dol., a do 2031 r. może wzrosnąć do poziomu 16,5 mld dol. (co oznaczałoby wzrost w tempie ponad 3% średniorocznie). Podobnie – na 11,7 mld dol. w 2021 r. – wycenia ją inna wywiadownia analityczna, MarketResearch.Biz. Prognozy tej drugiej dotyczące tempa wzrostu omawianego rynku w obecnej dekadzie są jednak nieco mniej optymistyczne – zakładają średnią dynamikę około 2,6% rocznie i osiągnięcie w 2031 r. światowej sprzedaży na poziomie 15,1 mld dol.

Branża odświeżaczy powietrza na całym świecie nie uniknęła w dwóch minionych latach pewnych zakłóceń związanych z pandemią COVID-19. O ile była ona zjawiskiem korzystnym (lub w najgorszym wypadku neutralnym) dla większości segmentów rynku chemii gospodarczej, o tyle dla preparatów służących odświeżaniu wnętrz – bądź co bądź produktów nie zaliczających się do środków higieny pierwszej potrzeby – była wyzwaniem zarówno pod względem popytowym (ograniczanie wydatków przez część konsumentów, a także firm i instytucji, zwłaszcza w okresach kolejnych lockdownów), jak i podażowym (zakłócenia w łańcuchach dostaw wielu surowców produkcyjnych). Skutki pandemii i towarzyszących im restrykcji odczuli w sposób szczególny producenci odświeżaczy do aut – w związku ze znacznie mniej intensywnym użytkowaniem pojazdów. Przedłużenie problemów producentów może przynieść wybuch wojny w Ukrainie i związane z nim spodziewane pogorszenie globalnej koniunktury gospodarczej. Obecne warunki makroekonomiczne sprzyjają bowiem większej powściągliwości konsumentów w wydatkach na dodatkowe artykuły chemii gospodarczej, które nie są niezbędne do realizacji podstawowych potrzeb bytowych. Większe niż w poprzednich latach trudności po stronie popytu zderzają się tymczasem z coraz większą presją, jaką producenci obserwują po stronie kosztowej. Światowa branża zdominowana jest przez duże międzynarodowe koncerny FMCG, wśród których kluczową rolę odgrywają tacy potentaci, jak Henkel, Procter & Gamble, Church & Dwight, Reckitt Benckiser czy SC Johnson. Przewodzą oni zdecydowanie stawce producentów w segmencie produktów uniwersalnych, skierowanych do szerokiej rzeszy konsumentów. Rynek posiada jednak również wiele specjalistycznych nisz (spośród których największe znaczenie ma segment środków zapachowych do aut), w których znajdziemy wiele mniejszych, dobrze prosperujących firm. Rynek jest również silnie zróżnicowany pod względem rodzaju preparatów (m.in. odświeżacze elektryczne, świeczki zapachowe, odświeżacze w płynie, w żelu czy w sprayu/aerozolu).


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022

„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


chemia gospodarczadetergentyodświeżacze powietrzaFMCG

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie