2019-07-31 / Autor: Krzysztof Mrówczyński
Pozornie dojrzały, rynek kosmetyków do higieny jamy ustnej, w Polsce osiąga w ostatnich latach bardzo satysfakcjonujące tempo wzrostu.
Rozwój rynku kosmetyków do higieny jamy ustnej napędzany jest przez szybko rosnący popyt na specjalistyczne pasty do zębów, ale też szereg pomocniczych produktów, których celem jest zapewnienie odpowiedniej higieny i zdrowia tej wrażliwej części ciała. Polska rośnie jednak w siłę przede wszystkim jako kluczowa baza produkcyjna past do zębów. W minionym roku nasz kraj wyrósł na największego eksportera tych produktów w Europie, jeśli nie na całym świecie.
Szybko rosnący segment krajowego rynku kosmetycznego
Kosmetyki do higieny jamy ustnej tworzą średniej wielkości segment rynku kosmetycznego. W Polsce jego wartość szacowana była w 2017 roku na ok. 1,3 mld zł, co stanowiło ok. 7% łącznej wartości sprzedaży kosmetyków. Pomimo, iż jest to rynek, którego flagowy produkt – pasty do zębów – zaspokaja raczej podstawowe potrzeby konsumentów, to jednak w bieżącej dekadzie notuje on dynamiczne tempo wzrostu, które pomiędzy 2012 r. a 2017 r. sięgało 3-4% rocznie. Co więcej, dynamika ta znacząco przyspieszyła w ostatnim czasie – przykładowo w samym 2017 r. osiągnęła ona poziom aż 6% rocznie.
Wszystko za sprawą rosnącej świadomości społecznej Polaków w obszarze higieny jamy ustnej, ale też i stale poprawiającej się oferty przeznaczonych do tego produktów. Składa się na nią zarówno poszerzająca się paleta past do zębów o coraz lepszych i unikatowych właściwościach, ale też szereg innych produktów, na które popyt był w Polsce dotąd dość ograniczony. I tak obok tradycyjnych szczoteczek do zębów Polacy coraz chętniej sięgają po szczoteczki elektryczne (do czego zachęca większość stomatologów), ale też po szereg artykułów pomocniczych, takich jak płyny do płukania jamy ustnej, nici dentystyczne, odświeżacze do ust czy wybielacze do zębów. Ich rosnąca popularność wśród coraz większej rzeszy konsumentów stymuluje szybszy wzrost całego rynku. W dużej mierze przyczynia się jednak do niego również rosnąca skłonność Polaków do sięgania po lepszej jakości, specjalistyczne pasty do zębów. Producenci kuszą przy tym konsumentów różnymi innowacjami, oferując szereg dodatkowych właściwości past do zębów, takich jak remineralizacja, ochrona przed paradontozą, ochrona nadwrażliwych zębów czy też właściwości wybielające.
Należy podkreślić, iż pasty do zębów odpowiadają za zdecydowanie największą część sprzedaży omawianego segmentu rynku. Wg Global Data, w Polsce generują one blisko 55% jego wartości. Ok. 1/3 tej kwoty przypada na pasty specjalistyczne, które są szczególnie atrakcyjne z punktu widzenia zarówno producentów, jak i detalistów (bo generują wysokie marże). Ku ich uciesze popyt na specjalistyczne pasty do zębów rośnie dużo szybciej (o ok. 6% rocznie) niż na tradycyjne produkty tej kategorii. Drugim najważniejszym podsegmentem rynku środków do higieny jamy ustnej są szczoteczki do zębów (21% udział), a w dalszej kolejności antybakteryjne płyny do płukania jamy ustnej (11% łącznej wartości).
Zdominowany przez globalnych potentatów
Innowacyjność, przejawiająca się zdolnością do ciągłego rozwoju oferty oraz proponowania nowej wartości dla konsumentów, w połączeniu ze skutecznymi działaniami marketingowymi, pozostają kluczem do sukcesu na omawianym rynku. Nie dziwi tym samym fakt, że prym na nim wiodą najwięksi z największych globalnej branży kosmetycznej. Dużo ponad 1/3 polskiego rynku kontroluje firma Colgate-Palmolive (znana przede wszystkim z marki Colgate, ale też m.in. nieco bardziej specjalistycznych past do zębów firmowanych marką Elmex). O ok. połowę niższy udział w krajowej sprzedaży środków do higieny jamy ustnej posiada inny amerykański producent, Procter & Gamble, którego flagową marką jest Blend-a-Med, a ofertę dopełniają produkty marki Oral-B. Podium uzupełnia brytyjski gigant farmaceutyczny GlaxoSmithKline, a właściwie jego konsumenckie skrzydło spółka – GSK Consumer Healthcare, która także cieszy się dwucyfrowym udziałem w krajowej sprzedaży (najbardziej znane marki to Aquafresh, Sensodyne oraz Corega). Kolejne miejsca (już z jednocyfrowym udziałem w rynku) zajmują wytwórcy nieco bardziej specjalistycznych produktów, tacy jak Johnson&Johnson (oferujący m.in. popularne płyny do płukania jamy ustnej Listerine), czy też polskie „rodzynki” w tym gronie – Natur Produkt Zdrovit (pasty i płyny antybakteryjne Lacalut) oraz Ziaja. Te ostatnie posiadają dość liczne grono wiernych konsumentów i są przykładami umiejętnego zagospodarowania atrakcyjnych nisz, jakie występują na omawianym rynku.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 2/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...