Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Branża kosmetyczna w Polsce – rynek i trendy

2025-09-18  / Autor: Karolina Sędzimir, ekspert, Departament Analiz Ekonomicznych, PKO Bank Polski

W 2024 roku wyniki polskiej branży kosmetycznej były wyraźnie słabsze niż w 2023 roku – jednocześnie obniżyły się obroty i zyski. Przychody producentów kosmetyków i wyrobów toaletowych (PKD 20.42), zatrudniających powyżej dziewięciu osób, spadły o 9%, osiągając 12,3 mld zł. Z kolei wynik finansowy netto obniżył się aż o 52%, do 806 mln zł.

W rezultacie dużo niższe były wskaźniki rentowności. Dla przykładu, marża EBITDA pogorszyła się w 2024 roku o 5,3 pp, do 12,3%, a rentowność sprzedaży netto spadła o 7,1 pp, do 6,7%. Słabszy zysk zniechęcał firmy do inwestycji, które ostatecznie obniżyły się o 20%. W dłuższej perspektywie może się to negatywnie odbić na konkurencyjności producentów.

Na koniec 2024 roku w Polsce funkcjonowało 88 firm produkujących kosmetyki i wyroby toaletowe o zatrudnieniu powyżej dziewięciu osób. Łączna liczba pracujących osiągnęła 15,5 tys. osób. W 65 firmach (74% ogółu) przeważał kapitał krajowy, podczas gdy dla całej gospodarki odsetek ten wyniósł blisko 82%.

Eksport kosmetyków (CN 33) zwiększył się w 2024 roku o 4%, do 5,3 mld euro, choć import wzrósł silniej, bo o 9%, do 4 mld euro.

Firmy starają się odpowiadać na główne trendy w branży w Polsce:

  • zrównoważony rozwój potwierdzony odpowiednimi certyfikatami,
  • tworzenie produktów skoncentrowanych, bardziej wydajnych i ekonomicznych,
  • zminimalizowanie obecności substancji alergizujących,
  • produkcja na bazie surowców biodegradowalnych,
  • stosowanie coraz łagodniejszych konserwantów,
  • używanie opakowań nadających się do łatwego recyklingu i z surowców pochodzących z recyklingu oraz opakowań wielokrotnego użytku,
  • opracowanie innowacyjnych technologii w celu zmniejszenia zużycia energii i wody, emisji CO2 i ilości odpadów,
  • stopniowe wycofywanie ze sprzedaży produktów zawierających mikroplastik,
  • wzrost popularności dermokosmetyków, produktów łączących cechy kosmetyków i preparatów dermatologicznych, które poza pielęgnacją pomagają zwalczać problemy skórne.

W krótkim okresie lepsza sytuacja finansowa gospodarstw domowych w Polsce zachęci do zwiększenia zakupów kosmetyków, co pozwoli na poprawę wyników branży. Wolniejszy wzrost cen surowców i wynagrodzeń będą czynnikami pozytywnie wpływającymi na poziom kosztów operacyjnych. Z kolei po stronie eksportu są dwa istotne powody powstrzymujące wzrost sprzedaży. Są to utrzymujące się spowolnienie gospodarcze w Niemczech, dokąd trafia duża część polskiego eksportu, oraz aprecjacja złotego, obniżająca konkurencyjność eksportu krajowych wyrobów.


\
ARTYKUŁ DOSTĘPNY W "Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykirynektrendy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie