Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Benzyny alkilatowe lepsze dla środowiska

2025-10-30

Badania przeprowadzone przez Instytut Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej potwierdzają, że benzyny alkilatowe w procesie spalania emitują średnio mniej o 25 do 40% wszystkich toksycznych składników spalin (CO, HC i NOx). Na dodatek w przypadku spalania benzyn alkilowych, średnie zużycie paliwa było o 7–8% mniejsze niż konwencjonalnej benzyny 98. 

Spaliny, które emitowane są przez kosiarki, pilarki i dmuchawy wykorzystywane w przydomowych ogrodach i parkach, zawierają dokładnie te same substancje co samochody. Mowa tutaj m.in. o emisji tlenku węgla, tlenków azotu, cząstek stałych i dwutlenku węgla. Badania przeprowadzone w tym roku przez Instytut Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej jednoznacznie pokazały, że benzyny alkilatowe przeznaczone do małych silników dwu- i czterosuwowych w procesie spalania emitują średnio mniej toksycznych składników spalin. W Polsce producentem benzyn alkilatowych jest spółka Warter Fuels. 

– Doskonalimy nasze paliwa od lat. Dziś nie ma czystszego paliwa dostępnego od ręki w naszym kraju, na dodatek oferowanego w sprzedaży online. Chciałbym zwrócić uwagę, że raport opracowany przez ekspertów Politechniki Poznańskiej mówi też, że w przypadku wspomnianych benzyn alkilowych - PRO2 i PRO4 - ich zużycie jest średnio o 7–8% mniejsze niż konwencjonalnej benzyny 98 – wskazuje Konrad Bieńkowski, członek zarządu spółki Warter Fuels.

Wyniki badań zanieczyszczenia powietrza dowodzą jednoznacznie, że spaliny samochodowe są postrzegane jako istotny problem – 46% badanych wskazuje stare samochody jako główną przyczynę zanieczyszczenia powietrza w miastach. Dla 57% mieszkańców dużych miast główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza są spaliny samochodowe. Znacząca część Polaków (87%) wie o szkodliwości zanieczyszczeń powietrza.

– Nikt nie ma wątpliwości co do szkodliwości spalin z silników samochodowych, ale trudniej nam przyjąć i uwierzyć, że kosiarka czy piła spalinowa działają na identycznej zasadzie i trują równie mocno. Beztrosko pozwalamy nawet małym dzieciom na prowadzenie kosiarek po trawnikach lub sadzamy za kierownicami minitraktorków, żeby obok adrenaliny związanej z trzymaniem kierownicy napełniały płuca spalinami. Zapominamy, że koszenie trawy wiąże się z emisją szkodliwych i niebezpiecznych dla zdrowia substancji. Także tych najgroźniejszych, rakotwórczych. Że spalinowa dmuchawa oczyści podjazd i rozprowadzi spaliny po każdym zakątku posesji – podkreśla Konrad Bieńkowski.

Jak tłumaczy, brak jest polskich badań, ale wyniki tych przeprowadzonych w Australii pokazują, że koszenie trawników miejskich odpowiada za 5,2% całkowitej emisji tlenku węgla i 11,6% całkowitej emisji węglowodorów niemetanowych. W innych badaniach przeprowadzonych w USA wykazano z kolei, że spalinowy sprzęt ogrodniczy (z którego ok. 40% to kosiarki do trawy) odpowiada za 11% ogólnej rocznej emisji ze źródeł nietransportowych. Warto podkreślić, że wiele z emitowanych związków jest silnie toksycznych, a nawet rakotwórczych. Ta emisja obejmuje m.in. tlenek węgla, tlenki azotu, cząsty stałe i. A są jeszcze szczególnie niebezpieczne dla zdrowia węglowodory aromatyczne. Dodatkowo szkodliwy dla środowiska jest również dwutlenek węgla, którego nadmierna emisja przyczynia się do nasilenia efektu cieplarnianego.

W ramach przygotowań do realizacji wymagań unijnego systemu ETS2 (EU Emissions Trading System 2), czyli nowego europejskiego systemu handlu emisjami, który ma na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego i budynków – Warter Fuels podjął współpracę z Instytutem Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej i poddał badaniom produkowane przez siebie paliwa.

Wśród przebadanych znalazły się także paliwa alkilatowe przeznaczone do małych silników dwu- i czterosuwowych. Uzyskano szereg danych z zakresu emisji jednostkowej związków gazowych, takich jak: dwutlenek węgla, tlenek węgla, węglowodory, tlenki azotu. Równolegle w ramach analizy prowadzono pomiar zużycia paliwa, co umożliwiło określenie efektywności energetycznej w badanych warunkach.

Jak podkreślają eksperci z Instytutu Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej, produkowane przez spółkę Warter Fuels benzyny alkilatowe (PRO2 i PRO4) podczas wykonanych testów na silnikowym stanowisku hamulcowym emitują średnio mniej o 25 do 40% wszystkich toksycznych składników spalin. Jest to bardzo istotny benefit ekologiczny.

Benzyny alkilatowe Warter PRO nie zawierają praktycznie węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości, w tym poniżej 0,01% benzenu) i olefin (maksymalnie 1% objętości), co korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość spalin. Na benzyny alkilatowe składają się w zasadzie wyłącznie węglowodory nasycone, czyli najbardziej stabilne związki chemiczne, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują one tworzenia się osadów w komorach spalania silnika.

Benzyny alkilatowe można stosować zarówno w nowych, jak i w starszych maszynach. Silnik, żeby spalać paliwo alkilatowe, nie wymaga żadnych modyfikacji.


Warter Fuelspaliwatechnologia

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie