2025-10-30
Badania przeprowadzone przez Instytut Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej potwierdzają, że benzyny alkilatowe w procesie spalania emitują średnio mniej o 25 do 40% wszystkich toksycznych składników spalin (CO, HC i NOx). Na dodatek w przypadku spalania benzyn alkilowych, średnie zużycie paliwa było o 7–8% mniejsze niż konwencjonalnej benzyny 98.
Spaliny, które emitowane są przez kosiarki, pilarki i dmuchawy wykorzystywane w przydomowych ogrodach i parkach, zawierają dokładnie te same substancje co samochody. Mowa tutaj m.in. o emisji tlenku węgla, tlenków azotu, cząstek stałych i dwutlenku węgla. Badania przeprowadzone w tym roku przez Instytut Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej jednoznacznie pokazały, że benzyny alkilatowe przeznaczone do małych silników dwu- i czterosuwowych w procesie spalania emitują średnio mniej toksycznych składników spalin. W Polsce producentem benzyn alkilatowych jest spółka Warter Fuels.
– Doskonalimy nasze paliwa od lat. Dziś nie ma czystszego paliwa dostępnego od ręki w naszym kraju, na dodatek oferowanego w sprzedaży online. Chciałbym zwrócić uwagę, że raport opracowany przez ekspertów Politechniki Poznańskiej mówi też, że w przypadku wspomnianych benzyn alkilowych - PRO2 i PRO4 - ich zużycie jest średnio o 7–8% mniejsze niż konwencjonalnej benzyny 98 – wskazuje Konrad Bieńkowski, członek zarządu spółki Warter Fuels.
Wyniki badań zanieczyszczenia powietrza dowodzą jednoznacznie, że spaliny samochodowe są postrzegane jako istotny problem – 46% badanych wskazuje stare samochody jako główną przyczynę zanieczyszczenia powietrza w miastach. Dla 57% mieszkańców dużych miast główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza są spaliny samochodowe. Znacząca część Polaków (87%) wie o szkodliwości zanieczyszczeń powietrza.
– Nikt nie ma wątpliwości co do szkodliwości spalin z silników samochodowych, ale trudniej nam przyjąć i uwierzyć, że kosiarka czy piła spalinowa działają na identycznej zasadzie i trują równie mocno. Beztrosko pozwalamy nawet małym dzieciom na prowadzenie kosiarek po trawnikach lub sadzamy za kierownicami minitraktorków, żeby obok adrenaliny związanej z trzymaniem kierownicy napełniały płuca spalinami. Zapominamy, że koszenie trawy wiąże się z emisją szkodliwych i niebezpiecznych dla zdrowia substancji. Także tych najgroźniejszych, rakotwórczych. Że spalinowa dmuchawa oczyści podjazd i rozprowadzi spaliny po każdym zakątku posesji – podkreśla Konrad Bieńkowski.
Jak tłumaczy, brak jest polskich badań, ale wyniki tych przeprowadzonych w Australii pokazują, że koszenie trawników miejskich odpowiada za 5,2% całkowitej emisji tlenku węgla i 11,6% całkowitej emisji węglowodorów niemetanowych. W innych badaniach przeprowadzonych w USA wykazano z kolei, że spalinowy sprzęt ogrodniczy (z którego ok. 40% to kosiarki do trawy) odpowiada za 11% ogólnej rocznej emisji ze źródeł nietransportowych. Warto podkreślić, że wiele z emitowanych związków jest silnie toksycznych, a nawet rakotwórczych. Ta emisja obejmuje m.in. tlenek węgla, tlenki azotu, cząsty stałe i. A są jeszcze szczególnie niebezpieczne dla zdrowia węglowodory aromatyczne. Dodatkowo szkodliwy dla środowiska jest również dwutlenek węgla, którego nadmierna emisja przyczynia się do nasilenia efektu cieplarnianego.
W ramach przygotowań do realizacji wymagań unijnego systemu ETS2 (EU Emissions Trading System 2), czyli nowego europejskiego systemu handlu emisjami, który ma na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z transportu drogowego i budynków – Warter Fuels podjął współpracę z Instytutem Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej i poddał badaniom produkowane przez siebie paliwa.
Wśród przebadanych znalazły się także paliwa alkilatowe przeznaczone do małych silników dwu- i czterosuwowych. Uzyskano szereg danych z zakresu emisji jednostkowej związków gazowych, takich jak: dwutlenek węgla, tlenek węgla, węglowodory, tlenki azotu. Równolegle w ramach analizy prowadzono pomiar zużycia paliwa, co umożliwiło określenie efektywności energetycznej w badanych warunkach.
Jak podkreślają eksperci z Instytutu Napędów i Lotnictwa Politechniki Poznańskiej, produkowane przez spółkę Warter Fuels benzyny alkilatowe (PRO2 i PRO4) podczas wykonanych testów na silnikowym stanowisku hamulcowym emitują średnio mniej o 25 do 40% wszystkich toksycznych składników spalin. Jest to bardzo istotny benefit ekologiczny.
Benzyny alkilatowe Warter PRO nie zawierają praktycznie węglowodorów aromatycznych (maksymalnie 1% objętości, w tym poniżej 0,01% benzenu) i olefin (maksymalnie 1% objętości), co korzystnie wpływa na eksploatację silnika i czystość spalin. Na benzyny alkilatowe składają się w zasadzie wyłącznie węglowodory nasycone, czyli najbardziej stabilne związki chemiczne, o wysokiej wartości opałowej. Nie powodują one tworzenia się osadów w komorach spalania silnika.
Benzyny alkilatowe można stosować zarówno w nowych, jak i w starszych maszynach. Silnik, żeby spalać paliwo alkilatowe, nie wymaga żadnych modyfikacji.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...