Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

BASF wspiera przemysł kompozytowy

2013-03-06

Cały szereg nowości z obszaru kompozytów przygotował w ostatnim czasie koncern BASF. Tym samym największa chemiczna firma świata udowadnia, że dysponuje sporym potencjałem produkcyjnym także w odniesieniu do przemysłu kompozytowego.

Wśród nowości produktowych, które zostały opracowane za sprawą dostarczanych przez BASF surowców znajdują się m.in. turbiny wiatrowe z profilem łopat, prototypy błotnika, spojlery i moduły dachu. Oferowanymi przez koncern surowcami, które zasługują na szczególną uwagę są natomiast pianki PET oraz nowe systemy epoksydowe i poliuretanowe, które mogą być wykorzystywane do produkcji części kompozytowych przy pomocy metody RTM.

Bogactwo wyrobów
Z pomocą swojego Zespołu ds. Lekkich Materiałów Kompozytowych BASF już od kilkunastu miesięcy prowadzi badania nad budową nadwozi i podwozi dla pojazdów. Podstawę tych badań stanowi potrójny system matryc, w skład których wchodzą tworzywa sztuczne, a także żywice epoksydowe i poliuretany oraz poliamidy. Całość jest wzmacniana włóknem i przystosowana do masowej produkcji przy pomocy metod opartych na formowaniu wtryskowym, szczególnie systemu RTM.

Kolejne z rozwiązań – nowy system żywicy epoksydowej o nazwie Baxxodur System 2220 - sprawdza się m.in. na przykładzie prototypu błotnika wzmocnionego włóknem. W produkcji spojlera samochodowego, który powstaje z materiału Elastolit R 8800 przy użyciu metody RTM wykorzystywane sa natomiast poliuretany. Przy produkcji elementów z żywic stosowane są nowatorskie mechanizmy utwardzające, które umożliwiają szybkie sieciowanie.

Przezroczysta żywica epoksydowa Baxxodur System 2220 już po czasie 2,5 minut przy 120 st. C może zostać wyjęta z formy, zachowując przy tym wysoki stopień twardości. Stosowany do produkcji nietypowych elementów poliuretanowy system RTM Elastolit R 8800 jest kompatybilny z wszystkimi powszechnie stosowanymi rozmiarami włókien i zapewnia wyjątkową wytrzymałość zmęczeniową. Materiał charakteryzuje się także bardzo wysoką odpornością na uszkodzenia.

Opracowanie zdejmowanego modułu dachu samochodowego obrazuje natomiast nowe koncepcje wszechstronnych materiałów BASF dla procesów RTM. Tego rodzaju warstwowy komponent składa się z komórkowej pianki poliuretanowej umieszczonej pomiędzy powłokami wzmocnionymi włóknem węglowym. Segment dachu o masie całkowitej wynoszącej 2,9 kg jest o 40% lżejszy niż jego aluminiowy odpowiednik, a redukcja masy w porównaniu ze stalowym elementem kształtuje się na poziomie 60%.

Jednym z najatrakcyjniejszych wyrobów BASF w segmencie kompozytowym jest przekrój łopaty wirnika turbiny wiatrowej. Element ten został wyprodukowany przy użyciu szerokiej gamy produktów firmy dostępnych do produkcji łopat wirnikowych. Włókna szklane są zintegrowane z systemem żywicy epoksydowej Baxxodur, zaś pianka konstrukcyjna PET o nazwie Kerdyn zapewnia stabilność. Uzupełnieniem całości jest żelowa powłoka wykończeniowa oraz częściowo konstrukcyjny klej poliuretanowy.

Surowce dla przemysłu kompozytowego
Absolutną nowością BASF jest wspomniana wyzej pianka konstrukcyjna powstała na bazie PET. Materiał o handlowej nazwie Kerdyn produkowany jest w postaci płyt umieszczanych wewnątrz łopat wirnika. Elementy te zapewniają dodatkową stabilizację konstrukcji. Jako materiał wypełniający, pianki PET cechują się dobrymi właściwościami mechanicznymi oraz są kompatybilne z wieloma rodzajami obróbki. Dzięki odporności na bardzo wysokie temperatury oraz odporności chemicznej, nadają się do zastosowań kompozytowych. Jako element szerokiej gamy materiałów kompozytowych, wysokiej jakości panele PET znajdują też zastosowanie w transporcie lądowym, morskim oraz budownictwie.

Swój dorobek w odniesieniu do rozwiązań kompozytowych BASF zaprezentuje podczas zbliżających się targów JEC Comosites, które odbędą się Paryżu. Wystawa odbędzie się w dniach 12 – 14 marca 2013 r. i będzie najważniejszym w tym roku wydarzeniem targowym dla przemysłu kompozytowego.


tworzywa sztucznePETżywice epoksydoweBASFpoliuretanykompozyty

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie