Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

BASF wsparł produkcję samochodu

2013-09-18

Opracowane przez koncern BASF farby, tkaniny powlekane i elastyczne pianki poliuretanowe wykorzystane zostały do odnowienia samochodu pokazowego MySetta. Pojazd powstał na bazie modelu BMW Isetta 250 z 1958 r.

MySetta jest dwuosobowym samochodem z drzwiami umiejscowionymi z przodu. Przy budowie nowej wersji auta wykorzystano produkty największej chemicznej firmy świata. BASF jest zresztą największym na świecie dostawcą motoryzacyjnym w przemyśle chemicznym, czy to w zakresie pianek poliuretanowych do produkcji ergonomicznych siedzeń, czy też lekkich elementów mocujących silnik, a także w zakresie unikalnych powłok. Obroty generowane na potrzeby tej właśnie branży przynoszą 15% całkowitej sprzedaży w Grupie BASF. Ubiegłoroczna sprzedaż BASF w przemyśle motoryzacyjnym wyniosła 9,5 mld euro.

Proces projektowania samochodu MySetta składał się z kilku etapów. W Centrum Kompetencji Lakierów i Powłok BASF auto zostało pokryte specjalnie opracowanym dwukolorowym lakierem. Przeprojektowaniu uległo też wnętrze samochodu. Fotele i tapicerkę pokryto powłoką wyprodukowaną przy użyciu rozwiązania o nazwie Steron, czyli specjalistycznej technologii nakładania powłoki przez przenoszenie barwnika dla miękkich powierzchni.

Punktem wyjścia w procesie wytwarzania tej powłoki jest matryca krzemu, gdzie powierzchnia wytłaczana jest za pomocą lasera w celu osiągnięcia pożądanej struktury. Dyspersję poliuretanową rozpyla się w postaci cienkiej warstwy na matrycy, uzyskując w ten sposób odpowiednią formę. Dzięki nowoczesnej technologii laserowej, matryce mogą być produkowane z indywidualnie stworzonych projektów. Metoda może być również stosowana w zakresie innych nośników, takich jak skóra i tekstylia, papier lub tworzywa sztuczne.

Do budowy foteli wykorzystano z kolei piankę poliuretanową Elastoflex W. Dobra płynność tego systemu, w opinii przedstawicieli BASF, zapewnia producentom wyprasek ogromną swobodę projektowania. Elastoflex może być również spieniany wokół wkładek metalowych lub drewnianych.


przemysł motoryzacyjnyBASFpoliuretany

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie