2024-07-17
W 2023 r. spółka BASF Polska zanotowała przychody ze sprzedaży w kwocie 6,126 mld zł i były one niższe o 31,36% w stosunku do roku 2022. Zysk netto sięgnął 130,14 mln zł i był o 2,99% niższy niż w 2022 r.
Tak duży spadek przychodów BASF Polska ma jednak, opróćz czynników rynkowych, także inne obiektywne wytłuczaenie. W połowie ubiegłego roku nastąpiło bowiem wydzielenie ze spółki biznesu katalizatorowego do nowego podmiotu BASF Catalysts Polska, do którego należy obecnie zakład produkcji katalizatorów BASF w Środzie Śląskiej oraz Globalne Centrum Serwisowe dla katalizatorów samochodowych i metali szlachetnych – BASF ECMS we Wrocławiu. Efektem tego było zaniechanie produkcji i sprzedaży katalizatorów przez BASF Polska w drugiej połowie 2023 r. Spowodowało to spadek przychodów ze sprzedaży produktów tego segmentu operacyjnego spółki o 41,3%, zaś spadek przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów wykorzystywanych w biznesie katalizatorów wyniósł ok. 38,7%.
W większości pozostałych segmentów działalności spółka również zanotowała spadek przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów. Spadki sprzedaży w stosunku do roku 2022 nastąpiły w dziale technologii powierzchniowych/Surface Technologies (ok. 35,86%), dziale chemikaliów podstawowych /Chemicals (ok. 25,76%), dziale materiałów eksploatacyjnych/Materials (ok. 25,76%) oraz dziale rozwiązań dla przemysłu/Industrial Solutions (ok. 25,83%). Najmniejszy spadek sprzedaży odnotował dział rozwiązań dla rolnictwa/Agriculture Solutions (ok. 2,28%). Jedynie sprzedaż produktów działu żywienia i higieny/Nutrition & Care zwiększyła się o ok. 2,21% w stosunku do roku 2022. We wszystkich obszarach działalności spadek sprzedaży w 2023 r. spowodowany był zarówno zmniejszeniem wolumenu sprzedaży, jak i obniżką cen poszczególnych produktów.
- Rok zakończył się kilkunastoprocentowym spadkiem sprzedaży, na co złożyły się dużo słabsze wyniki sprzedażowe właściwie wszystkich działów biznesowych BASF w Polsce. Przyczyną tego była ogólna bardzo słaba sytuacja rynku chemicznego w Europie, coraz silniejsza konkurencja zwłaszcza z Azji, a także odczuwalne już w pełni braki surowców, wysokie koszty produkcji i spadek popytu – wszystko związane z niepokojami geopolitycznymi i wojną w Ukrainie. Jedynym działem, który utrzymał swoją sprzedaż był BASF AGRO. Dobre wyniki AGRO to zasługa skutecznie wprowadzonej strategii rynkowej opartej o partnerstwo z dystrybucją oraz szeroko zakrojone akcje skierowane do rolników - brzmi komentarz ze strony BASF Polska.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 3/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...
Targi Labs Expo spełniły oczekiwania
W dniach 19-20 marca 2025 odbyła się 3. edycja Targów Wyposażenia i Technologii Laboratoryjnych LABS...