Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

BASF: niewielki wzrost sprzedaży w pierwszym kwartale 2019 r.

2019-05-13

Wyższa sprzedaż i niższy zysk to dorobek BASF w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku.

W pierwszym kwartale 2019 r. sprzedaż Grupy BASF wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o 3%, do poziomu 16,2 mld euro. Zysk netto zmniejszył się o 273 mln euro do 1,4 mld euro. W porównaniu do pierwszego kwartału 2018 r. zysk operacyjny (EBIT) przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych zmniejszył się o 549 mln euro, do kwoty 1,7 mld euro. Było to spowodowane znacznie niższym udziałem segmentów Materiały i Chemikalia. W pierwszym kwartale ubiegłego roku BASF odnotował w tych segmentach wyjątkowo wysokie marże na izocyjaniany oraz krakery.

BASF przyznaje, że globalny wzrost gospodarczy w pierwszym kwartale 2019 r. ukształtowany był wydarzeniami geopolitycznymi i konfliktami handlowymi, zwłaszcza pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami. W konsekwencji firma doświadczyła słabnącego popytu ze strony kluczowych branż, w szczególności sektora motoryzacyjnego.

Ceny spadły o 2% w porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku, co dotyczyło w głównej mierze działalności związanej z izocyjanianami i krakerami. Wyższe ceny w segmentach Technologii powierzchniowych, Rozwiązań dla rolnictwa oraz Rozwiązań dla przemysłu tylko częściowo zrekompensowały oczekiwany spadek cen w segmentach Materiałów i Chemikaliów. Wolumeny sprzedaży w Grupie BASF spadły o 4%. Wzrost sprzedaży był napędzany głównie przez efekt portfelowy w segmencie Rozwiązań dla rolnictwa, wynikającego z nabycia znaczących biznesów oraz aktywów firmy Bayer w sierpniu 2018 r. Pozytywny wpływ na sprzedaż we wszystkich segmentach miały również różnice kursowe.

Sprzedaż w segmencie Chemikaliów (obejmującym Petrochemikalia i Półprodukty) spadła o 13% do 2,5 mld euro. Znaczny spadek sprzedaży dotyczył działu Petrochemikalia, natomiast w dziale Półproduktów odnotowano niewielką obniżkę. Wpływ na rozwój sprzedaży miał spadek wolumenów i cen w obu działach.

W porównaniu do analogicznego kwartału w roku ubiegłym zysk EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych zmniejszył się o 169 mln euro, do 306 mln euro. W obu działach odnotowano zmniejszenie zysków, w szczególności w dziale Petrochemikalia. Rozwój EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych był w dużej mierze spowodowany niższymi marżami w dziale Petrochemikalia, zwłaszcza jeśli chodzi o produkty krakingu parowego, jak również niższymi wolumenami w obu działach. Ponadto w obu działach nieznacznie wzrosły koszty stałe. W dziale Petrochemikalia było to w znacznej mierze spowodowane wyższymi kosztami utrzymania, natomiast w dziale Półproduktów negatywny wpływ na koszty stałe miały głównie różnice kursowe.

Sprzedaż w segmencie Materiałów (obejmującym Produkty uszlachetniające i Monomery) wyniosła 2,9 mld euro, co oznacza spadek o 15% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2018 r. Spadek sprzedaży został odnotowany zarówno w dziale Monomerów, jak i Produktów uszlachetniających. Spowodowany był w szczególności niższymi cenami izocyjanianów w dziale Monomerów.

EBIT spadł w obu działach i wynosi 323 mln euro w porównaniu do 816 mln euro w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Przyczyną były głównie niższe marże w zakresie izocyjanianów w dziale Monomerów. Jeśli chodzi o dział Produktów uszlachetniających, to wyższe marże nie mogły zrekompensować niższych wolumenów, zwłaszcza w sektorze motoryzacyjnym. 

W segmencie Rozwiązań dla przemysłu (Dyspersje i pigmenty oraz Chemikalia uszlachetniające) sprzedaż wyniosła 2,2 mld euro, co stanowi spadek o 2% w porównaniu do analogicznego kwartału w poprzednim roku. Sprzedaż w dziale Dyspersji i pigmentów uplasowała się na tym samym poziomie, co w pierwszym kwartale 2018 r., podczas gdy sprzedaż w dziale Chemikaliów nieznacznie spadła. Spadek w stosunku do roku poprzedniego był głównie spowodowany przeniesieniem działalności w zakresie przemysłu chemicznego papieru i wody, która wcześniej podlegała pod dział Chemikaliów uszlachetniających, do grupy Solenis.

Zysk EBIT wzrósł o 15% do 264 mln euro. Spowodowane było to głównie znacznym wzrostem EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych w dziale Chemikaliów uszlachetniających w wyniku wzrostu cen, wolumenów oraz pozytywnych różnic kursowych. Zysk EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych w dziale Dyspersji i pigmentów również nieco wzrósł, czego przyczyną był wzrost cen i pozytywne różnice kursowe. EBIT w tym segmencie obejmował dodatkowe zyski osiągnięte w dziale Chemikaliów uszlachetniających wynikające z przeniesienia działalności w zakresie przemysłu chemicznego papieru i wody do grupy Solenis.

Sprzedaż w segmencie Technologii powierzchniowych (Katalizatory, Powłoki i Chemikalia budowlane) wzrosła o 13%, do 3,6 mld euro. Szczególnie duży wzrost sprzedaży odnotowano w dziale Katalizatorów. Ponadto znacznie wzrosła sprzedaż w dziale Chemikaliów budowlanych i uplasowała się na tym samym poziomie co sprzedaż w dziale Powłoki w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Wzrost sprzedaży spowodowany był wzrostem cen we wszystkich działach oraz pozytywnymi różnicami kursowymi i wzrostem wolumenów w działach Katalizatory i Chemikalia budowlane.

Zysk EBIT wyniósł 159 mln euro, osiągając tym samym ten sam poziom co w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Wskaźnik EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych w dziale Chemikalia budowlane znacznie wzrósł wskutek wyższych marż. W dziale Katalizatorów zyski nieznacznie wzrosły w związku ze wzrostem sprzedaży. Natomiast w dziale Powłok odnotowano znacznie niższy EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych. Przyczyną tego było osłabienie sektora motoryzacyjnego.

W przypadku segmentu Żywienie ihigiena (Produkty do pielęgnacji i higieny osobistej oraz Żywienie i zdrowie) sprzedaż wyniosła 1,6 mld euro, osiągając taki sam poziom jak w analogicznym kwartale ubiegłego roku. Znaczny wzrost sprzedaży w dziale Żywienie i zdrowie został zniwelowany przez nieco niższą sprzedaż w dziale Produktów do pielęgnacji i higieny osobistej.

Zysk EBIT, wynoszący 222 mln euro, był o 13% niższy. Było to głównie spowodowane wyższymi kosztami stałymi w dziale Żywienie i zdrowie, w dużej mierze związanymi z odszkodowaniami otrzymanymi w analogicznym kwartale poprzedniego roku za przestoje w produkcji w roku 2017. Ponadto odnotowano spadek marż w branży żywienia zwierząt. W rezultacie zyski działu Żywienie i zdrowie ogólnie znacząco spadły. Spadek ten został zrekompensowany przez znaczny wzrost zysków w dziale Produktów do pielęgnacji i higieny osobistej. Przyczyną wzrostu były głównie wyższe marże.

Sprzedaż w segmencie Rozwiązań dla rolnictwa wyniosła 2,6 mld euro, co oznacza wzrost o 53% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2018 r. Było to spowodowane głównie przez efekty portfelowe wynikające z nabycia znaczących biznesów oraz aktywów firmy Bayer w sierpniu 2018 r. Grupa BASF osiągnęła również wyższy poziom ceny w dotychczasowym biznesie, podczas gdy wolumeny sprzedaży były znacznie niższe, głównie z powodu czynników związanych z pogodą.

EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych w wysokości 740 mln euro był o 75% wyższy niż w pierwszym kwartale 2018 r. W dużej mierze było to spowodowane udziałem przejętych biznesów. EBIT obejmował dodatkowe zyski związane ze zbyciem aktywów zgodnie z warunkami narzuconymi przez organy antymonopolowe w ramach nabycia biznesów firmy Bayer. W pierwszym kwartale 2019 r. przekroczyły one dodatkowe opłaty związane z integracją przejętych biznesów.


BASFwyniki finansowe

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Czy warunki pogodowe wpływają na działalność Twojej firmy?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie