2021-04-06
BASF przedstawił plan działania na rzecz neutralności klimatycznej. Zakłada on osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto w skali globalnej do 2050 r., zmniejszenie emisji CO2 o 25% już do 2030 r. oraz przeprowadzenie inwestycji o wartości do 4 mld euro do roku 2030.
BASF stawia sobie jeszcze ambitniejsze cele przy dążeniu do neutralności klimatycznej i chce osiągnąć zerową emisję netto do 2050 r. Wykorzystując najnowsze postępy w rozwoju technologii obniżających i eliminujących emisję CO2, firma znacząco zwiększa również swoje szanse na osiągnięcie średnioterminowego celu na 2030 r., dotyczącego redukcji emisji gazów cieplarnianych. BASF chce teraz zmniejszyć swoją globalną emisję gazów cieplarnianych o 25% w porównaniu z 2018 r. — nawet pomimo planowanego wzrostu oraz budowy dużego zakładu Verbund w Chinach. Pomijając efekty planowanego wzrostu, oznacza to zmniejszenie emisji CO2 w bieżącej działalności o połowę do końca tej dekady. Ogółem BASF planuje zainwestować nawet 1 mld euro do 2025 r., by osiągnąć swój nowy cel na rzecz ochrony klimatu, oraz kolejne 2-3 mld euro do 2030 r.
W 2018 r. światowa emisja Grupy BASF wyniosła 21,9 mln ton ekwiwalentu CO2. W 1990 r. wartość ta była około dwukrotnie wyższa. Nowy cel na 2030 r. oznacza zmniejszenie emisji o około 60% w stosunku do poziomu z 1990 r., co przewyższa cel Unii Europejskiej zakładający redukcję o 55%.
- Nowe cele na rzecz ochrony klimatu świadczą o determinacji BASF i zaangażowaniu firmy w realizację paryskiego porozumienia o ochronie klimatu. Zmiany klimatyczne są największym wyzwaniem XXI wieku. W odpowiedzi na to musimy dostosować nasze procesy i portfolio produktów. Powinniśmy teraz przyspieszyć tę transformację. Przede wszystkim musimy skoncentrować się na początkowych, a nie końcowych etapach tego planu działania. Dlatego też BASF będzie zwiększać wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Przyspieszymy także rozwój i wdrażanie nowych procesów produkcji chemikaliów bez emisji CO2. Poprzez przejrzystość oraz oferowanie systematycznego i stopniowego zmniejszania śladu węglowego produktów BASF w całym łańcuchu wartości wspieramy naszych klientów ze wszystkich branż w zmniejszaniu śladu węglowego wytwarzanego przez ich własne produkty — powiedział Martin Brudermüller, dyrektor generalny BASF.
U podstaw długofalowego procesu przechodzenia do zerowej emisji CO2 netto do 2050 r. leży wykorzystanie nowych technologii, które zastąpią paliwa kopalne, czyli np. rezygnacja z gazu ziemnego na rzecz energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych. Większość tych technologii jest opracowywana przez BASF we współpracy z partnerami i obecnie znajduje się w fazie badań pilotażowych. Powszechne zastosowanie tych technologii będzie w pełni możliwe dopiero po 2030 r. Chcąc przyspieszyć proces eliminacji emisji CO2 przed upływem tego terminu, firma BASF nadal systematycznie wdraża procesy ciągłego doskonalenia w obecnych zakładach produkcyjnych. Ponadto BASF będzie stopniowo przechodzić na źródła odnawialne, by zaspokoić swoje potrzeby w zakresie energii elektrycznej. Firma zamierza zainwestować w farmy wiatrowe, które ułatwią ten proces.
Jedną z najważniejszych nowych technologii, nad którymi pracuje obecnie BASF, są podgrzewane energią elektryczną krakery parowe do produkcji podstawowych środków chemicznych, takich jak etylen, propylen i butadien. Stanowią one ogniwa licznych łańcuchów wartości i są niezbędne do produkcji związków chemicznych. Wodór to kolejny ważny substrat w wielu chemicznych procesach produkcyjnych. Aby produkować wodór bez emisji CO2, BASF równolegle stosuje dwa procesy: dostępną na rynku elektrolizę wody oraz pirolizę metanu, dla której firma opracowała nową technologię produkcji.
Kolejnym ważnym sposobem na zwiększenie efektywności energetycznej jest zastosowanie elektrycznych pomp ciepła do produkcji pary bez emisji CO2 z ciepła odpadowego. BASF zamierza podjąć współpracę z Siemens Energy w zakresie stopniowego zwiększania zastosowania tej technologii w skali przemysłowej i wykorzystywania jej do odzyskiwania ciepła odpadowego na terenie wszystkich zakładów.
BASF przewiduje, że przejście na procesy produkcyjne neutralne dla klimatu spowoduje w najbliższej dekadzie znaczny wzrost zapotrzebowania na energię elektryczną w głównych zakładach Grupy, w tym także w największym zakładzie produkcyjnym w Ludwigshafen. Grupa szacuje, że od około 2035 r. jej zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie ponad trzykrotnie wyższe niż obecnie.
- Będzie to wymagało inwestycji w rozwój i budowę nowych zakładów produkcyjnych. Warunkiem wstępnym transformacji produkcji chemicznej jest zapewnienie niezawodnej dostępności dużych ilości energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych po konkurencyjnych cenach. Obecnie w Niemczech brakuje takiej energii. Dlatego BASF ma zamiar inwestować w instalacje produkcji energii ze źródeł odnawialnych, aby pokryć własne zapotrzebowanie. Zasadnicze znaczenie dla wykonalności ekonomicznej tej transformacji mają również ramy regulacyjne — dodał Martin Brudermüller.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...
Workshops&Networking PIPC „Cyfrowa i Bezpieczna Chemia” – podsumowanie II edycji
19-20 września 2024 r. w Hotelu Novotel City West w Krakowie odbyło się wydarzenie Polskiej Izby Przemysłu...
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...