2011-07-12
W ciągu najbliższych pięciu lat BASF zainwestuje kilkaset milionów euro w badania, rozwój i produkcję materiałów do akumulatorów.
Część tych wydatków poświęcona zostanie na budowę zakładu produkującego zaawansowane materiały katodowe, w Elyria, w stanie Ohio. Od połowy 2012 r. nowy zakład produkcyjny, w którego budowę zainwestowano już ponad 50 mln dol., będzie zaopatrywać rynek w materiały katodowe do produkcji wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych.
Oprócz innowacyjnych materiałów na katody BASF od niedawna prowadzi badania nad udoskonaleniem elektrolitów, bo wysokiej jakości i na miarę zaprojektowane elektrolity współdecydują o wydajności akumulatorów. — Wchodząc w segment elektrolitów, rozszerzamy nasz portfel innowacyjnych rozwiązań w zakresie akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej wydajności i będziemy mogli w przyszłości jako dostawcy systemów wspierać konkurencyjność naszych klientów w dziedzinie pojazdów z napędem elektrycznym — podkreślił dr Andreas Kreimeyer, członek zarządu BASF odpowiedzialny za działalność badawczą firmy. Oprócz materiałów dla akumulatorów litowo-jonowych, które obejmują także rozwiązania anodowe i separatory, BASF prowadzi badania nad przyszłościowymi koncepcjami akumulatorów, takimi jak akumulatory litowo-siarkowe czy litowo-powietrzne.
— Nasze badania przyczyniają się w dużym stopniu do tego, że samochody elektryczne będą w przyszłości tańsze, bardziej przyjazne dla środowiska i trwalsze. Aby to osiągnąć, potrzebujemy akumulatorów i innych innowacyjnych elementów, które umożliwią większy zasięg przy mniejszej masie i niższych kosztach — wyjaśnił Kreimeyer.
Aby zrekompensować dodatkowy ciężar akumulatorów ważących około 200 kilogramów, a tym samym osiągnąć rozsądny zasięg pojazdu elektrycznego, trzeba zredukować wagę pojazdu poprzez zastosowanie lekkich komponentów. Stawia to nowe wymagania wobec materiałów konstrukcyjnych, takie jak zupełnie nowe właściwości pod względem odporności na temperaturę, ekranowania elektromagnetycznego i ognioochronności. Chociaż już teraz tworzywa sztuczne stosowane w podwoziu, wnętrzu pojazdu i silniku prowadzą do dużych oszczędności masy pojazdu, to potrzebne są dodatkowo projekty wielofunkcyjnych lekkich konstrukcji. BASF pracuje na przykład nad szybko twardniejącymi żywicami epoksydowymi, poliuretanowymi i poliamidowymi do wzmocnionych włóknem szklanym materiałów kompozytowych stosowanych do produkcji lekkich karoserii. Może to przyczynić się do dalszej redukcji masy pojazdu o około 100 do 150 kg w zakresie elementów konstrukcyjnych i podwozia.
BASF pracuje także nad rozwiązaniami dla lepszego zarządzania ciepłem w samochodzie elektrycznym. — W lecie, gdy temperatura rośnie, klimatyzacja zużywa energię, której potem brakuje do osiągnięcia większego zasięgu — wyjaśnia Kreimeyer. Pigmenty, które odbijają generujące ciepło promieniowanie podczerwone, stosowane w wykończeniu wnętrza i lakierach samochodowych, przeciwdziałają nadmiernemu wzrostowi temperatury wewnątrz pojazdu. Podczas gdy w samochodzie z silnikiem spalinowym w zimie źródłem ciepła jest właśnie silnik, w pojeździe elektrycznym do ogrzewania wnętrza potrzeba energii elektrycznej. W celu utrzymania niskiego zużycia energii trzeba izolować samochody elektryczne przed zimnem piankami wysokiej wydajności. To również zwiększa zasięg pojazdu.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...