2020-03-24
Koncern BASF w 2019 r. uzyskał przychody ze sprzedaży w kwocie 59,3 mld euro, co oznacza minimalny spadek względem roku wcześniejszego. Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 4,5 mld euro i zmalał o 1,7 mld euro na skutek niższych przychodów z segmentów materiałów i chemikaliów.
- Nasza firma funkcjonowała dobrze nawet w trudnych czasach. Rok 2019 stanowił nie lada wyzwanie ze względu na poważne zawirowania w światowej gospodarce. Konflikty handlowe między Stanami Zjednoczonymi a Chinami miały negatywny wpływ. Kluczowe rynki sprzedaży rozwijały się wolniej. Zostało to spotęgowane przez niepewność związaną z Brexitem. Wzrost produkcji przemysłowej i chemicznej był znacznie wolniejszy niż przewidywano. Popyt na wiele kluczowych branż klientów, zwłaszcza z sektora motoryzacyjnego, uległ znacznemu spadkowi. Zwiększyliśmy jednak dochody we wszystkich segmentach pochodnych pomimo trudnego otoczenia rynkowego. Niestety nie mogło to zrekompensować spadku z działalności w obszarze podstawowych związków chemicznych. Gwałtowny spadek cen izocyjanianu, niższe marże na produktach krakerowych, planowe przestoje w obszarze produktów krakerowych i ogólnie słabszy popyt to czynniki, które wywarły dość negatywny wpływ na sektor materiałów i chemikaliów - powiedział Martin Brudermüller, prezes Zarządu BASF.
Natomiast w segmentach pochodnych firma BASF odnotowała znaczną poprawę w ujęciu rok do roku. Segment rozwiązań dla przemysłu znacznie zwiększył EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych w obu dywizjach, głównie ze względu na niższe koszty stałe, pozytywne skutki walutowe i wyższe marże. Znaczną poprawę EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych odnotowano również w segmencie technologii zabezpieczeń powierzchni. W segmencie żywienia i higieny EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych nieznacznie wzrósł ze względu na widoczną poprawę wkładów generowanych przez dział produktów do pielęgnacji i higieny osobistej. W segmencie rozwiązań dla rolnictwa EBIT przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych znacznie wzrósł. Aktywa oraz spółki przejęte od firmy Bayer odnotowały dobry wynik i w znaczący sposób przyczyniły się do wzrostu sprzedaży i zysków.
W 2019 r. wskaźnik EBIT koncernu BASF spadł z poziomu 6 mld euro do 4,1 mld euro. Wynik EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych obniżył się o 11% i wyniósł 8,2 mld euro. Zysk EBITDA wyniósł 8 mld euro w porównaniu z 9 mld euro w 2018 r. Dochód netto wzrósł do 8,4 mld euro w porównaniu z 4,7 mld euro w 2018 r.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...