Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Badania wdrożeniowe kosmetyków

Data publikacji: 2021-01-06 / Autor: Joanna Igielska-Kalwat, Laboratorium Symbiosis, Poznański Park Naukowo-Technologiczny

Nowe produkty, aby wejść do obrotu konsumenckiego, muszą przejść szereg skomplikowanych badań: dermatologicznych, aplikacyjnych, aparaturowych i mikrobiologicznych. Na podstawie tych badań ocenia się bezpieczeństwo produktów i ich skuteczność działania. Szeroki zakres badań przeprowadzanych przez naukowców przyczynia się do odpowiedniego doboru produktów sklasyfikowanych w zależności od rodzaju skóry czy włosów.

Wszystkie badania, które muszą zostać wykonane przed wprowadzeniem kosmetyków do obrotu mają na celu dobro konsumenta. Złożone i skomplikowane normy badań związane są z wykluczeniem wszystkich działań niepożądanych i potencjalnych zagrożeń, które mogą towarzyszyć nowym produktom. Każdy wprowadzony do obrotu kosmetyk musi posiadać skompletowaną dokumentację. Tylko wtedy może on zostać zarejestrowany w Krajowym Systemie Informowania o Kosmetykach. System ten ma na celu gromadzenie danych o produktach wprowadzonych do obrotu na terenie Polski oraz ewentualnych przypadkach zachorowań spowodowanych ich użyciem.

Badania wykonywane na formulacjach kosmetycznych można podzielić na dwie grupy: badania obowiązkowe i dodatkowe. Do badań obowiązkowych można zaliczyć te, które są regulowane prawem, tj. badania dermatologiczne, aplikacyjne, ocenę bezpieczeństwa oraz tzw. badania PAO, które przeprowadzane są w przypadku kosmetyków mających zadeklarowany termin ważności dłuższy niż 30 miesięcy. Producent kosmetyków musi przeprowadzić badania zarówno przed zatwierdzeniem ich receptury, jak i w trakcie produkcji oraz po jej zakończeniu. Do tej grupy należą badania mikrobiologiczne receptury i surowców, badania fizykochemiczne, testy lepkości, stabilności w czasie, zawartości poszczególnych składników w finalnym produkcie. Doświadczenia te mają przede wszystkim zagwarantować bezpieczeństwo produktu. Należy także stwierdzić, czy receptura kosmetyku jest właściwa, odpowiednio dobrana, czy nie posiada substancji negatywnie wpływających na skórę i jest zgodna z przedstawionymi założeniami producenta.

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności





WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)





WięcejSonda

Co jest obecnie największym wyzwaniem dla polskich firm chemicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie