2019-03-14 / Autor: Eva Gierling, Roswitha Hild, Florian Girmond, Hohenstein Laboratories GmbH & Co. KG
Wielu konsumentów uznaje pranie za proces techniczny i nie analizuje zależności między uzyskiwanym efektem a stosowanym środkiem piorącym.
Oznacza to, że klienci nie przykładają uwagi do zalet środków piorących poszczególnych marek. Badania wykonywane z perspektywy konsumenta nie eliminują wprawdzie wszystkich problemów, jednak indywidualizowane badania weryfikujące hasła marketingowe mogą być przydatne przy różnicowaniu marek i produktów, przyciągając uwagę konsumenta.
Czego konsumenci oczekują od procesu prania, a co uzyskują?
W europejskich gospodarstwach domowych pranie wykonuje się średnio 3–4 razy w tygodniu. Konsumenci oczekują, że wyprana odzież będzie czysta, będzie świeżo pachnieć oraz zachowa wygląd i kształt sprzed prania. Kolejnym wymogiem jest skuteczne usuwanie zabrudzeń i tłustych plam.
Co ciekawe, w Niemczech zaledwie 60% konsumentów jest w pełni zadowolonych z efektów prania. Co robi pozostałe 40% konsumentów w przypadku niesatysfakcjonujących wyników prania? Ponownie pierze niedokładnie wyprane tekstylia!
Jakie problemy związane z praniem występują najczęściej?
• nieskuteczne usuwanie plam (60%),
• biały osad (25%),
• szarzenie,
• blaknięcie kolorów,
• uszkodzenia,
• brak świeżego zapachu.
Wielu konsumentów używa tylko jednego środka piorącego (przeznaczonego do usuwania uporczywych zabrudzeń lub bezpiecznego dla kolorów) w swoim gospodarstwie domowym. Konsumenci zazwyczaj nie analizują zależności między efektem prania a stosowanym środkiem piorącym. Jednym z przykładów jest tutaj konserwacja powierzchni tekstyliów. Konsumenci nie są świadomi, że dodatkowy składnik – celulaza – może poprawić wrażenie wizualne poprzez usunięcie „kłaczków” i zmechaceń, a w efekcie uzyskanie gładszej powierzchni tekstyliów. Jak widać, wybór środka piorącego może wpływać na końcowy efekt prania.
Dlaczego badanie receptur środków piorących ma istotne znaczenie? Jakie korzyści mogą przynosić najbardziej skuteczne marki?
Zróżnicowanie marek jest podstawą opracowywanych dla nich strategii. „Odróżniać się” znaczy mieć własny, unikatowy charakter i właściwości. Nie wystarczy kopiować innowacyjnych rozwiązań i haseł marketingowych innych produktów. Badania skuteczności mogą podkreślać tzw. „opowieść marki” i wspierać hasła marketingowe.
Jakie badania skuteczności są wykonywane najczęściej?
Badania skuteczności mogą mieć charakter prób technicznych na niewielką skalę albo testów przeprowadzanych z perspektywy klienta w warunkach gospodarstwa domowego. W badaniach najczęściej analizowane są następujące parametry:
• usuwanie plam,
• brak ponownego osadzania się zabrudzeń,
• ochrona kolorów,
• pielęgnacja tekstyliów.
Dla każdej ze zdefiniowanych kategorii dostępne są odpowiednie protokoły badań. Przykładem badania konsumenckiego przeprowadzanego w warunkach typowych dla gospodarstwa domowego jest test usuwania zabrudzeń zgodny z warunkami badania zdefiniowanymi przez A.I.S.E. Obejmuje on zestaw 14 zabrudzeń należących do różnych kategorii (plamy podatne na działanie wybielacza, środków enzymatycznych), które są wykorzystywane do oceny skuteczności.
Oprócz tego wykorzystywane są także czyste wsady balastowe i sztuczne zanieczyszczenia. Przed i po praniu wykonywane są pomiary wielkości plam. Metoda ta sprawdza się we wstępnych, podstawowych badaniach. Przy weryfikacji haseł marketingowych przydatne są natomiast bardziej zaawansowane badania odzwierciedlające rzeczywiste warunki prania oraz zachowania konsumentów. Zastąpienie czystych wsadów balastowych zabrudzonymi wsadami domowymi (tzw. „test tobołka”) pozwala uzyskać typowy dla gospodarstwa domowego stopień i skład zabrudzeń. W ten sposób można otrzymać dane o skuteczności środka piorącego w bardziej realistycznym scenariuszu badań. Ponieważ wszystkie zabrudzone tekstylia domowe są analizowane anonimowo, możliwa jest szybka procedura badania.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 4/2018 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...