Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Badania i rozwój w branży farb stają się rzeczą kluczową

2020-02-06

Jak ocenia Bożena Uryasz, dyrektor ds. badań i rozwoju w Fabryce Farb i Lakierów Śnieżka, firmy z branży chemii budowlanej, w tym producenci farb musza się zmagać z coraz większa liczbą wyzwań związanych z prowadzeniem przez siebie działalności produkcyjnej.

- Jeśli chodzi o to na jakie trendy muszą odpowiadać działy badawczo-rozwojowe prowadzone przez producentów farb i czym taka działalność musi się w ich przypadku charakteryzować, to w Śnieżce dział badawczo-rozwojowy jest miejscem innowacyjności, w tym przede wszystkim innowacyjności produktowej. Nie może on pracować w oderwaniu od realnych potrzeb rynku. Istotnym jest obserwacja trendów, podążanie za nimi, a nawet ich wyprzedzanie, czego efektem jest przygotowanie nowoczesnego produktu, skrojonego na miarę potrzeb klientów. I tu widzę już pierwsze wyzwanie dla działów R&D. Ich aktywność w poszukiwaniu nowoczesnych rozwiązań musi ciągle wzrastać, procesy projektowe winny trwać krócej, a finalny produkt celniej trafiać w oczekiwania i gust klienta. Stąd też działalność badawczo-rozwojowa powinna charakteryzować się pewnego rodzaju zwinnością i elastycznością – komentuje w rozmowie z „Chemia i Biznes” Bożena Uryasz, dyrektor ds. badań i rozwoju w Fabryce Farb i Lakierów Śnieżka.

Skupiając się na sektorze farb, a ściślej sektorze farb dekoracyjnych, wyróżniła dwa trendy. Jeden z nich to wzrost zainteresowania farbami wysokiej jakości, z naciskiem na ich parametry użytkowe. Zdecydowanie najbardziej docenianym przez klientów atutem jest odporność na plamy.

- Przekonaliśmy się o tym także i my, wprowadzając na rynek farbę Magnat Ceramic. Produkt ten od wielu lat cieszy się bardzo dobrą opinią i uznaniem. Ceniąc preferencje klientów, wprowadzamy kolejne farby plamoodporne do naszej oferty – wyjaśnia dyrektor Śnieżki.

Drugim trendem na rynku farb jest ich ekologiczność, przyjazność dla środowiska i człowieka. Działy badawczo-rozwojowe podchodzą do tego tematu wielowątkowo. Na początku komponując produkt, dobierają surowce o jak najmniejszym negatywnym wpływie na środowisko. Duże znaczenie ma ponadto sposób ich pozyskania i produkcji. Swoją uwagę coraz częściej kierują ku surowcom pozyskiwanym ze źródeł odnawialnych.

- Do aktywności w zakresie poszukiwania alternatywnych rozwiązań obligują nas wprowadzane regulacje i rozporządzenia prawne, które mając na względzie aspekty zdrowotne, ograniczają ilość substancji dopuszczonych do stosowania przez producentów farb. W ten trend wpisuje się również tendencja do produkcji farb o jak najniższym poziomie lotnych związków organicznych, dbałość o ich antyalergiczność i czystość powietrza w pomieszczeniach z ich zastosowaniem. By sprostać tym wyzwaniom, laboratoria badawczo-rozwojowe muszą być wyposażone w nowoczesny sprzęt i posiadać dostosowane metodyki badawcze. Istotne jest aktualizowanie wiedzy na temat regulacji prawnych. Kadrze inżynierskiej, obok wykwalifikowanej wiedzy merytorycznej, potrzebny jest rozwój kompetencji miękkich. Inżynier XXI wieku pracuje obecnie w interdyscyplinarnych zespołach, gdzie ważna jest komunikacja, argumentacja oraz prezentowanie własnych pomysłów i efektów swojej pracy. W naszym centrum badawczo-rozwojowym rozwijamy swoje umiejętności m.in. poprzez autorskie projekty przeznaczone dla kadry inżynierskiej. Podczas spotkań dzielimy się wiedzą, dyskutujemy i wymieniamy opiniami. Cieszy mnie fakt, że Śnieżka stawia na rozwój pracowników. Ciągle zwiększamy efektywność naszej pracy, m.in. poprzez inwestycje w nowoczesne wyposażenie centrum badawczo-rozwojowego – podsumowuje Bożena Uryasz, dyrektor ds. badań i rozwoju w Fabryce Farb i Lakierów Śnieżka.


chemia budowlanafarbyFFiL Śnieżkabadania i rozwój

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie