2014-07-18
Ponad połowa polskich firm planuje zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Działalność badawczo - rozwojowa w Europie Środkowej może w najbliższych pięciu latach przeżyć prawdziwy rozkwit.
Firma doradcza Deloitte opublikowała II edycję swojego raportu „raportu „Badania i rozwój w Polsce. Raport 2014”. Główny wniosek z badania jest jeden: rośnie liczba firm w Europie Środkowej, które zamierzają zwiększyć wydatki na badania i rozwój. Oczekują one jednak zmian w systemie zachęt, w tym wprowadzenia systemu mieszanego oraz zwiększenia pewności w zakresie definicji tego typu działalności i wydatków kwalifikujących się do niej.
Innowacje, zwłaszcza w przemyśle chemicznym, mają kluczowe znaczenie.
- Specyfika branży determinuje jej potrzeby rozwojowe. W branży chemicznej ok. 30 produktów wymaga ciągłego rozwoju i wysokich inwestycji w podnoszenie ich innowacyjności i konkurencyjności, podczas gdy pozostałe produkty, raz opracowane, po wielu latach dopiero wymagają opracowania i wdrożenia znaczącej lub przełomowej zmiany technologicznej, która będzie później służyła przez długi czas - wyjaśnia Szymon Gross, prezes spółki MCAA, która wchodzi w skład Grupy PCC.
W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem wzrosła w Polsce liczba firm, które planują podnieść wydatki na badania i rozwój w stosunku do wydatków z 2013 r. W perspektywie dwóch najbliższych lat taki plan ma ponad 47% badanych firm z Polski. W pięcioletniej perspektywie zwiększenie nakładów planuje 61% respondentów. Średnia dla Europy Środkowej to odpowiednio 41% i 57%. Najbardziej optymistyczni w tym zakresie są przedsiębiorcy z Rumunii, z których blisko 80% deklaruje wzrost wydatków na B+R w ciągu trzech – pięciu lat wobec nakładów poniesionych w 2013 r.
- Obserwujemy zmianę w sposobie postrzegania B+R przez przedsiębiorców w Europie Środkowej oraz w Polsce. Widoczna jest tendencja do silniejszego wpisywania działalności badawczo-rozwojowej w model działalności firmy i nadawania jej strategicznej i kluczowej roli. Badania i rozwój przestają być kojarzone z czymś przełomowym, stając się częścią codziennego prowadzenia biznesu i budowy przewagi konkurencyjnej. Rok temu aż 75% polskich firm uznawało działalność B+R za pracę nad istotnymi innowacjami, obecnie uważa tak już tylko 23,6% badanych – zauważa Magdalena Burnat-Mikosz, lider działu R&D and Government Incentives w Europie Środkowej w firmie Deloitte.
- Rosnące zaangażowanie przedsiębiorców w finansowanie prac badawczo-rozwojowych w Polsce potwierdza, że wprowadzone publiczne mechanizmy wsparcia, m.in. w ramach programów oferowanych przez NCBR przyniosły zamierzone efekty. Przedstawione w raporcie dane pozwalają też z optymizmem patrzeć w przyszłość. Wzrost znaczenia B+R w działalności polskich firm w najbliższych latach pozwoli - także przy wykorzystaniu znaczących, sięgających ponad 8 mld euro, środków unijnych na ten cel – zwiększyć innowacyjność naszej gospodarki - dodaje Leszek Grabarczyk, zastępca dyrektora Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wyniki badania dowodzą, że wiedza o istocie działalności B+R w firmach środkowoeuropejskich znacząco się poprawia. Zmiana ta powinna przełożyć się na lepszą identyfikację procesów biznesowych i kosztów, które dotychczas nie były postrzegane jako projekty z obszaru B+R. Może to podnieść poziom nakładów na działalność B+R. Firmy zgłaszały potrzebę jasnego zdefiniowania działalności B+R, ponieważ taka ujednolicona definicja, przyjęta zarówno przez przemysł, jak i przez organy rządowe, może mieć znaczący wpływ na efektywność wykorzystania funduszy przeznaczonych na B+R w latach 2014-2020.
Badani przedsiębiorcy z Polski oczekują zmian w systemie zachęt podatkowych na B+R. 76% deklaruje także, że wprowadzenie ulgi podatkowej pozwalającej na obniżenie kwoty należnego podatku dochodowego wpłynęłoby na zwiększenie wydatków na działalność badawczo - rozwojową w ciągu pięciu lat. Dodatkowo respondenci wskazali, że korzystanie z dotacji jest zbyt sformalizowane i skomplikowane (39% wskazań).
– W praktyce firmy często nie korzystają z programów wsparcia właśnie ze względu na niejasność warunków i kryteriów kwalifikacji, które nierzadko nie pasują do specyfiki projektów B+R prowadzonych przez te firmy. Konieczne w tej sytuacji jest bowiem zaangażowanie przez firmę dodatkowych zasobów własnych w działalność administracyjną, co znacznie zmniejsza atrakcyjność oferowanych rozwiązań – zaznacza Michał Turczyk, dyrektor w Zespole R&D and Government Incentives Deloitte w Polsce.
- Tegoroczna ankieta daje również możliwość wglądu w politykę B+R stosowaną przez firmy. Wynika z niej, że większy nacisk kładzie się na zarządzanie kapitałem ludzkim, rekrutację i utrzymanie najbardziej wartościowych pracowników. Rośnie również zainteresowanie zarządzaniem portfelem B+R. Kraje Europy Środkowej dopiero teraz przestawiają się z gospodarki będącej źródłem taniej siły roboczej na rynku globalnym na zarządzanie wiedzą. Z tego względu tak ważne jest porównanie polityki B+R stosowanej przez różne firmy oraz systemów zachęt stosowanych w regionie oraz wymiana informacji na temat najlepszych praktyk –.ocenia Magdalena Burnat Mikosz z Deloitte.
Jej zdaniem warunki do prowadzenia działalności B+R w Polsce poprawiają się, czego dowodem są sukcesywnie, aczkolwiek powoli rosnące wydatki na ten cel.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...