2024-04-25 / Autor: Ewelina Drelich, Ewelina Drelich Consulting
Produkty kosmetyczne i detergentowe są nieodłączną częścią codziennego życia, a ich bezpieczeństwo oraz skuteczność są sprawą priorytetową. Badania aplikacyjno-użytkowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu, że produkty te spełniają najwyższe standardy jakości i zgodności z przepisami. W kontekście Unii Europejskiej oraz Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), badania te są nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem dbałości o zdrowie i dobrostan konsumentów.
Badania skuteczności produktów kosmetycznych
Ocena skuteczności kosmetyków wymaga zastosowania różnorodnych metod, uwzględniając aspekty sensoryczne i instrumentalne oraz korzystając z badań na ochotnikach, ex vivo i in vitro. Wszystkie metody powinny być zgodne z ogólnymi zasadami naukowymi, a projekt badań powinien być prowadzony we współpracy z ekspertami, aby uzyskać wiarygodne rezultaty przy minimalnym zaangażowaniu uczestników.
Badania sensoryczne opierają się na ocenie działania produktu dokonanej zmysłami panelistów lub ekspertów. Ocena sensoryczna pozwala na stworzenie profilu produktu według ściśle określonych kryteriów. Należy je przeprowadzić za pomocą panelu przeszkolonych ekspertów, zgodnie z dobrze zdefiniowanym protokołem i precyzyjnymi kryteriami sensorycznymi.
Można również zastosować testy użytkowe wykonywane na wybranej grupie konsumentów. Test użytkowania ocenia postrzeganie przez konsumentów skuteczności produktu i właściwości kosmetyków w oparciu o parametry, które mogą zaobserwować lub poczuć. Istnieją dwa główne typy testów użytkowych:
Ocena dokonana przez profesjonalnych ekspertów to kolejny element badań aplikacyjno-użytkowych dla produktów kosmetycznych. W trakcie badań wykonywanych pod nadzorem lekarza parametry ocenia się na podstawie obserwacji klinicznej i/lub punktacji. Można je określić ilościowo poprzez porównanie z wynikami początkowymi lub z grupą kontrolną, placebo lub produktem referencyjnym.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 4/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2024
30.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu
W Warszawie odbyła się konferencja „Wpływ zmian legislacyjnych na strategię rozwoju produktu – o...
Ciekawe targi PCI Days
W dniach 19-20 czerwca 2024 r. w Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli przemysłu kosmetycznego,...
Międzynarodowe Targi Dostawców dla Przemysłu Kosmetycznego CosmeticBusiness 2024 potwierdziły wiodącą pozycję na rynku
Tegoroczne targi CosmeticBusiness dla przemysłu kosmetycznego zgromadziły w Monachium 418 właścicieli...
Sukces XIII Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Gospodarczej
11 czerwca 2024 r. odbyła się trzynasta edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Chemii Gospodarczej. Tym...