2024-04-25 / Autor: Ewelina Drelich, Ewelina Drelich Consulting
Produkty kosmetyczne i detergentowe są nieodłączną częścią codziennego życia, a ich bezpieczeństwo oraz skuteczność są sprawą priorytetową. Badania aplikacyjno-użytkowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu, że produkty te spełniają najwyższe standardy jakości i zgodności z przepisami. W kontekście Unii Europejskiej oraz Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), badania te są nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem dbałości o zdrowie i dobrostan konsumentów.
Badania skuteczności produktów kosmetycznych
Ocena skuteczności kosmetyków wymaga zastosowania różnorodnych metod, uwzględniając aspekty sensoryczne i instrumentalne oraz korzystając z badań na ochotnikach, ex vivo i in vitro. Wszystkie metody powinny być zgodne z ogólnymi zasadami naukowymi, a projekt badań powinien być prowadzony we współpracy z ekspertami, aby uzyskać wiarygodne rezultaty przy minimalnym zaangażowaniu uczestników.
Badania sensoryczne opierają się na ocenie działania produktu dokonanej zmysłami panelistów lub ekspertów. Ocena sensoryczna pozwala na stworzenie profilu produktu według ściśle określonych kryteriów. Należy je przeprowadzić za pomocą panelu przeszkolonych ekspertów, zgodnie z dobrze zdefiniowanym protokołem i precyzyjnymi kryteriami sensorycznymi.
Można również zastosować testy użytkowe wykonywane na wybranej grupie konsumentów. Test użytkowania ocenia postrzeganie przez konsumentów skuteczności produktu i właściwości kosmetyków w oparciu o parametry, które mogą zaobserwować lub poczuć. Istnieją dwa główne typy testów użytkowych:
Ocena dokonana przez profesjonalnych ekspertów to kolejny element badań aplikacyjno-użytkowych dla produktów kosmetycznych. W trakcie badań wykonywanych pod nadzorem lekarza parametry ocenia się na podstawie obserwacji klinicznej i/lub punktacji. Można je określić ilościowo poprzez porównanie z wynikami początkowymi lub z grupą kontrolną, placebo lub produktem referencyjnym.
"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...