Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

Badania aplikacyjno-użytkowe produktów kosmetycznych i detergentowych

2024-04-25  / Autor: Ewelina Drelich, Ewelina Drelich Consulting

Produkty kosmetyczne i detergentowe są nieodłączną częścią codziennego życia, a ich bezpieczeństwo oraz skuteczność są sprawą priorytetową. Badania aplikacyjno-użytkowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu, że produkty te spełniają najwyższe standardy jakości i zgodności z przepisami. W kontekście Unii Europejskiej oraz Komitetu Naukowego ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (SCCS), badania te są nie tylko wymogiem prawnym, ale także kluczowym elementem dbałości o zdrowie i dobrostan konsumentów.

Badania skuteczności produktów kosmetycznych

Ocena skuteczności kosmetyków wymaga zastosowania różnorodnych metod, uwzględniając aspekty sensoryczne i instrumentalne oraz korzystając z badań na ochotnikach, ex vivo i in vitro. Wszystkie metody powinny być zgodne z ogólnymi zasadami naukowymi, a projekt badań powinien być prowadzony we współpracy z ekspertami, aby uzyskać wiarygodne rezultaty przy minimalnym zaangażowaniu uczestników.

Badania sensoryczne opierają się na ocenie działania produktu dokonanej zmysłami panelistów lub ekspertów. Ocena sensoryczna pozwala na stworzenie profilu produktu według ściśle określonych kryteriów. Należy je przeprowadzić za pomocą panelu przeszkolonych ekspertów, zgodnie z dobrze zdefiniowanym protokołem i precyzyjnymi kryteriami sensorycznymi.

Można również zastosować testy użytkowe wykonywane na wybranej grupie konsumentów. Test użytkowania ocenia postrzeganie przez konsumentów skuteczności produktu i właściwości kosmetyków w oparciu o parametry, które mogą zaobserwować lub poczuć. Istnieją dwa główne typy testów użytkowych:

  • ślepe testy użycia to testy produktu, które nie zawierają żadnych informacji, np. marki, wzoru oznakowania, deklaracji marketingowych, które mogłyby wpłynąć na postrzeganie konsumentów;
  • testy użycia koncepcji to testy produktu połączone z elementami komunikacji, która pomaga sprawdzić, czy koncepcja, komunikacja i efekt produktu w odbiorze konsumentów pasują do siebie. Informacje uzyskane w wyniku tych badań wykorzystuje się w celu uzupełnienia informacji zawartych w dokumentacji dotyczącej skuteczności produktu.

Ocena dokonana przez profesjonalnych ekspertów to kolejny element badań aplikacyjno-użytkowych dla produktów kosmetycznych. W trakcie badań wykonywanych pod nadzorem lekarza parametry ocenia się na podstawie obserwacji klinicznej i/lub punktacji. Można je określić ilościowo poprzez porównanie z wynikami początkowymi lub z grupą kontrolną, placebo lub produktem referencyjnym.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetyczny, kosmetykiprzemysł detergentowychemia gospodarczabadaniabadania aplikacyjnebadania użytkowe

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy Grupa Azoty ponownie stanie się zyskowna w przeciągu kolejnych 12 miesięcy?

Zobacz wyniki

REKLAMA
REKLAMA

WięcejW obiektywie