2019-05-02 / Autor: Piotr Nowaczyk, dr Nowaczyk Laboratorium Badań Kosmetyków Sp. z o.o., Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu
Badania aplikacyjno-użytkowe produktów kosmetycznych i detergentów stanowią ważny element przekazu informacji o produkcie.
Podstawowym prawem konsumenta jest dostęp do informacji o produkcie, za który odpowiada przedsiębiorca. Jednym z kluczowych działań potwierdzających cechy kosmetyku czy detergentu jest potwierdzanie deklaracji (oświadczeń) marketingowych o produkcie, albowiem informacje uzyskane przez konsumenta pozwolą mu podjąć decyzję, który produkt nabędzie. Za pomocą deklaracji producent informuje konsumenta o zaletach produktu, a w szczególności o jego właściwościach i skuteczności.
Legislacja
Wymagania prawne dla deklaracji marketingowych określa artykuł 20 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z 30 listopada 2009 r. oraz Rozporządzenie Komisji (UE) nr 655/2013 z 10 lipca 2013 r. Dodatkowo, niedawno ukazał się Dokument Techniczny w sprawie oświadczeń dotyczących produktów kosmetycznych, opracowany przez Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego. Dokumenty te określają wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń marketingowych o produkcie, obligujące osoby odpowiedzialne do udowadniania deklaracji marketingowych.
Rozporządzenie Komisji (UE) nr 655/2013 szczegółowo określa wymagania dotyczące deklaracji właściwości produktu. Zostały one zawarte w tzw. „wspólnych kryteriach” dotyczących uzasadniania deklaracji. Należą do nich:
• zgodność z przepisami,
• prawdziwość udzielanych informacji,
• dowody,
• zgodność ze stanem faktycznym,
• uczciwość,
• świadome podejmowanie decyzji.
W kontekście badań aplikacyjno-użytkowych istotne znaczenie ma pkt 3, dotyczący konieczności wskazania dowodów na cechy danego produktu.
Metodologia badań
Działanie preparatu prowadzi się w ocenie subiektywnej, obiektywnej lub kombinacji powyższych. Należy pamiętać, że decyzja o rodzaju przeprowadzonych badań nie wynika z żadnych przepisów legislacyjnych. Należy jedynie przedstawić wiarygodny dowód na skuteczność działania swoich produktów. Powszechną praktyką jest, że badanie produktów kosmetycznych czy detergentów prowadzone jest przez niezależne, zewnętrzne laboratorium badawcze, stanowiąc obiektywną ocenę potwierdzania deklaracji marketingowych.
Badania aplikacyjno-użytkowe powinny opierać się na dobrze dobranej i naukowo uzasadnionej metodologii, zgodnej z najlepszymi praktykami w danej dziedzinie, a kryteria stosowane do oceny skuteczności produktu winny być dokładnie określone i zgodne z celem badania. Niezależnie od sposobu prowadzenia badań potwierdzających cechy produktu, istotne jest, by osoba prowadząca badania posiadała odpowiednie kwalifikacje, odbyła szkolenia i posiadała doświadczenie w dziedzinie, której dotyczy badanie oraz była osobą o wysokich standardach etycznych i uczciwości zawodowej.
Badania wykonywane z udziałem ochotników – probantów mogą być prowadzone w warunkach domowych lub w warunkach kontrolowanych (np. gabinetach kosmetycznych, gabinetach podologicznych, gabinetach fryzjerskich). Muszą być one zgodne z obowiązującymi wymaganiami dotyczącymi prowadzenia testów z udziałem ludzi, uwzględniając kryteria włączania i wykluczania z badań, w tym jasno zdefiniowane kryteria społeczno-demograficzne. Podstawowe zasady etyczne i naukowe zostały uwzględnione w Deklaracji Helsińskiej Światowego Stowarzyszenia Lekarzy z 1964 roku (wraz z późniejszymi uzupełnieniami). Prowadzenie badań aplikacyjno-użytkowych wymaga podjęcia wszelkich środków ostrożności w celu ochrony prywatności uczestników badań oraz poufności ich danych osobowych. Testowane produkty powinny być wcześniej ocenione jako bezpieczne. Istotny jest również właściwy dobór grupy docelowej, która musi być reprezentatywna. Liczba uczestników badania powinna być wystarczająca do przeprowadzenia analizy statystycznej. Może ona również wynikać z indywidualnie dobranej metodyki badawczej. Osoby uczestniczące w badaniu powinny być poinformowane o celu badania, sposobie jego prowadzenia, przewidywanych korzyściach i możliwych działaniach niepożądanych. W każdej chwili probant ma prawo do odmowy udziału w badaniu bez żadnych konsekwencji. W trakcie prowadzonej aplikacji probanci są zobligowani do nie stosowania innych preparatów o podobnym działaniu i zaprzestania stosowania produktu w przypadku wystąpienia działań niepożądanych związanych ze stosowaniem preparatu.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 1/2019 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 1/2025
20.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2024
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2024
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
Bilety - XIV Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Detergentowego
639.60 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Legislacja, trendy i surowce: X edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej
3 grudnia 2024 r. odbyła się w Warszawie 10. edycja Konferencji Przemysłu Chemii Budowlanej. W...
Marki własne w Kielcach
6 i 7 listopada br. do Targów Kielce na Targi Marek Własnych przyjechali przedstawiciele sektora marek...
Targi Packaging Innovations stałym punktem w branży opakowaniowej
W dniach 9-10 października br. w EXPO Kraków, odbyła się 16. edycja Międzynarodowych Targów...
Targi Warsaw Pack ważne dla sektora opakowań
Warsaw Pack to wydarzenie, gdzie liderzy branży prezentują najnowsze technologie pakowania i...