2013-01-15
Światowy rynek kaprolaktamu rozwija się najszybciej od kilku dekad. Jednak to Azja jest głównym beneficjentem tego wzrostu, a jej dominację odczuwają europejskie firmy, w tym nasza rodzima Grupa Azoty.
Eksperci z międzynarodowej agencji badawczej GBI Research pokusili się o stworzenie prognozy dla światowego rynku kaprolaktamu. Wyniki są interesujące, bo dowiadujemy się, że obecna sytuacja w kaprolaktamie jest bezprecedensowa. W trwającej dekadzie sektor ma rosnąć ponad dwa razy szybciej niż w pierwszych dziesięciu latach tego tysiąclecia.
Jeszcze w 2000 r. światowe zapotrzebowanie na kaprolaktam oceniane było na 3,5 mln ton. W 2011 r. osiągnęło wielkość 4,16 mln ton. Przez 12 lat urosło zatem o niecałe 700 tys. ton, co nie jest wynikiem imponującym. Tymczasem analitycy GBI Research przewidują, że w 2020 r. popyt na surowiec kształtował się będzie już na poziomie 5,99 mln ton. To zaś oznaczałoby wzrost w porównaniu z 2011 r. aż o ponad 1,8 mln ton.
O opłacalności biznesu prowadzonego przez producentów i sprzedawców kaprolaktamu w największej mierze decydować mają gospodarki Chin, Indii i państw regionu Azji i Pacyfiku. Popyt na dojrzałych rynkach, w tym europejskich, ma być stabilny i w istotny sposób nie różnić się od obecnej sytuacji. Już w tej chwili azjatyckie rynki charakteryzują się prawie 10% wzrostem w kaprolaktamie, podczas gdy średnia dla reszty świata wynosi tylko ok. 3%. Boom notowany w Azji spowodować ma, że 69,5% sprzedawanego w 2020 r. kaprolaktamu trafiać ma właśnie na ten kontynent.
Światowym centrum produkcji surowca już teraz są Chiny, głównie z uwagi na niskie koszty produktów bazowych i ogromne regionalne zapotrzebowanie. Jest ono tak wielkie, że w 2012 r. chińska gospodarka zmuszona była importować ponad pół miliona ton kaprolaktamu. I to pomimo tego, że lokalni producenci bardzo mocno podnieśli w ostatnich latach swoje moce wytwórcze. Wciąż jednak są one zbyt małe. Sytuację poprawić ma przygotowywany właśnie przez koncerny DSM i Sinopec projekt rozwojowy. Za 300 mln dolarów podmioty te budują największą na świecie instalację kaprolaktamową. Jej potencjał produkcyjny wyniesie 400 tys. ton rocznie. Gotowa ma być już w 2013 r., a pełną moc osiągnąć rok później.
Wiadomo, że postawanie nowych instalacji w Państwie Środka komplikuje plany europejskich producentów, w tym krajowej Grupy Azoty. Zaczęła ona rozważać sens budowy własnej fabryki w Chinach. Projekt istniał od dawna, ale w końcówce minionego roku władze Grupy Azoty zaczęły głośno mówić o możliwej rezygnacji z jego realizacji. Przyznały, że jest wysokie prawdopodobieństwo, iż trudno będzie uruchomić zakład w sytuacji, gdy to samo robią więksi azjatyccy konkurenci. Alternatywę wobec projektu budowy fabryki kaprolaktamu w Azji ma być unowocześnienie instalacji w Tarnowie.
Kaprolaktam jest stosowany do produkcji tworzywa poliamidowego, które jest z kolei przerabiane na przędzę tekstylną, techniczną oraz służy do wytwarzania różnych artykułów technicznych i przemysłowych. Polskim producentem kaprolaktamu i to z własną technologią jest Grupa Azoty. Zakłady produkcyjne znajdują się w Puławach i Tarnowie.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...