Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Aromachologia a chemia gospodarcza. Jak tworzyć wartość dodaną dla konsumenta w trudnych czasach

2023-07-07  / Autor: Monika Kaleta, Fabryka Substancji Zapachowych "Pollena-Aroma" Sp. z o.o.

Współczesne badania, które obecnie stosuje się w aromachologii wykorzystywano również do badania olejów eterycznych w celu potwierdzenia w sposób naukowy, że dany olejek posiada taki, a nie inny wpływ na ciało i emocje. Aromachologia sięga dalej w swych badaniach, gdyż podmiotem badawczym są zarówno składniki pochodzenia naturalnego, takie jak olejki, rezynoidy czy absoluty oraz składniki syntetyczne mające swe odpowiedniki w naturze lub te stworzone w laboratoriach przez chemików. Oto kilka wybranych przykładowych badań poświęconych oddziaływaniu konkretnych substancji zapachowych na organizm człowieka.

Badania dotyczące odziaływania substancji na organizm

Kobal wraz ze współpracownikami wykorzystał elektroencefalograf (EEG) posiadający możliwość badania czynności mózgu. Na podstawie przeprowadzonych analiz zespół wysnuł intersujące wnioski. Miłe emocje są przeważnie przetwarzane przez lewą półkulę, a nieprzyjemne emocje – przez prawą. Potwierdzeniem tych badań była późniejsza praca Ehrlichmana, który ogłosił, że nieprzyjemny zapach jest oceniany jako jeszcze bardziej nieprzyjemny, gdy był podawany do prawej dziurki nosa niż gdy był aplikowany do lewej dziurki. W analogiczny sposób w pracy Saito i współpracowników wyjaśniono odpowiedzi mózgu na podawane probantom bodźce zapachowe w postaci olejku cytrynowego i kwasu izowalerianowego. Lewa półkula reagowała na olejek cytrynowy, natomiast prawa na kwas izowalerianowy.

Równie interesująco wypadły badania, w których wykorzystywano analizę elektrycznego sygnału CNV (contingent negative variation). Tori i współpracownicy badali wpływ stymulacji zapachowej na CNV dwiema substancjami zapachowymi: absolutem jaśminu i olejkiem lawendowym. Twierdzenie, że jaśmin wywiera stymulujący efekt na ludzki umysł, a lawenda ma działanie uspokajające znalazło swoje odzwierciedlenie w wynikach naukowych badań. Ponadto stwierdzono, że picie kawy zmienia CNV w taki sam sposób, jak wąchanie absolutu jaśminu.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


chemia gospodarczadetergentyaromachologiaolejki eteryczne

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie