Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Aplikacja mobilna Kosmopedia jest już gotowa

2022-04-12

Kosmopedia – najstarsze i najobszerniejsze kompendium wiedzy o składnikach kosmetyków w Polsce – rozwinęła swoją formułę. Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego oddał do użytku nową aplikację, odszyfrowującą składniki produktów kosmetycznych, pozwalającą poznać ich funkcje i rolę w kosmetykach. To niekomercyjne i oparte na wiedzy naukowej narzędzie, dopełniające istniejący od ponad dekady portal o tej samej nazwie, przyda się nie tylko klientom drogerii, lecz także producentom kosmetyków.

- Dostęp do informacji o prawie 30 tys. składnikach kosmetycznych, zwyczajowe nazwy substancji, ich pochodzenie, funkcje, jakie mogą pełnić w produktach, pochodzenie naturalne czy syntetyczne – to wszystko każdy użytkownik smartfona ma od niedawna na wyciągnięcie ręki, dzięki nowej aplikacji Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Wszystkie te informacje opracowano w oparciu o najnowsze dane naukowe i opinie ECHA czy SCCS – nie znajdziemy tu niepotwierdzonych niczym przekonań, pseudonaukowych mitów czy płatnych poleceń.  Dlatego nasza aplikacja to prawdziwa encyklopedia składników kosmetyków – między innymi z tego powodu ponad 10 lat temu wybraliśmy właśnie taką nazwę dla związkowego projektu edukacyjnego – portalu Kosmopedia. Jako pierwsi w Polsce przygotowaliśmy narzędzie egalitarne, funkcjonalne z punktu widzenia pojedynczego użytkownika, firm kosmetycznych i całej branży. Teraz wystartowaliśmy z mobilną wersją Kosmopedii. Testowaliśmy ją przez wiele miesięcy, aby udostępnić produkt „szyty na miarę” polskiego rynku, polskiego konsumenta i jego oczekiwań. Jesteśmy przekonani, że to najlepsze podejście. Specyfika rodzimego rynku wymaga bowiem indywidualnego podejścia do konsumenta – podkreśla Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Jak przekonuje, informacje przedstawione w Kosmopedii mają za zadanie ułatwić użytkownikom – konsumentom, podjęcie swobodnego i świadomego wyboru kosmetyków. Środkiem do tego celu jest m.in. edukacja przez rozwianie wątpliwości związanych z bezpieczeństwem składników z tzw. czarnych list. Edukacja z wykorzystaniem rzetelnych i wiarygodnych źródeł opartych na nauce.

Aplikacja Kosmopedia wykorzystuje technologię skanowania i rozpoznawania treści w systemie OCR, dzięki której identyfikuje składniki kosmetyczne wymienione na opakowaniu. Większość istniejących aplikacji kosmetycznych do pozyskania listy składników używa kodu kreskowego produktu. Jak wiadomo kod nie ma jednak na celu identyfikacji składników, lecz dostarczenie dystrybutorowi wskazówek logistycznych (waga, cena, wielkość produktu itp.). Aby aplikacja odczytywała kod kreskowy, niezbędne jest wprowadzenie tam wcześniej konkretnego produktu, którego dane musi dostarczyć producent. Wykorzystanie systemu OCR w aplikacji Kosmopedia gwarantuje możliwość sprawdzenia dowolnego produktu kosmetycznego bez zaangażowania producenta. Jest to system bezstronny i niekomercyjny.

- Pamiętajmy, że skład produktów kosmetycznych jest okresowo modyfikowany w celu poprawy receptury i uwzględnienia zmian regulacyjnych, takich jak nowe dozwolone składniki, składniki objęte ograniczeniami itp. Nie zmienia się wówczas jednak kod kreskowy. Takie rozwiązanie często zaburza użytkownikom dostęp do aktualnych danych o składzie dostępnych w niektórych aplikacjach składnikowych. Dzięki zastosowaniu systemu OCR w Kosmopedii ww. problem nie istnieje, a apka, na podstawie listy składników z etykiety dostarcza użytkownikom zawsze wiarygodnych,  i zawsze aktualnych informacji  – podkreśla Blanka Chmurzyńska-Brown.

Dobrze widać tu model działania Kosmopedii. Jej celem jest uświadamianie użytkownikom, dlaczego każdy produkt dostępny na półce sklepowej musi być bezpieczny i zgodny z przepisami prawa i jak bardzo restrykcyjny i wieloetapowy jest proces badania i wprowadzania produktów i składników na rynek europejski. To głos całej branży, który ma szansę wybrzmieć mocniej niż głosy poszczególnych firm. Sprzyja temu także fakt, że Kosmopedia jest wolna od reklam i poleceń, nie linkuje do konkretnych produktów. M.in. dlatego projekt został objęty patronatem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

- Kosmopedia powstała 12 lat temu jako pierwsze w Polsce, najobszerniejsze wówczas kompendium wiedzy o składnikach kosmetyków oraz innych tematach związanych z produktami kosmetycznymi. Wtedy był to drugi tego typu portal w Europie (po brytyjskiej stronie thefactsabout.co.uk). Początkowo korzystali z niej główniej specjaliści i studenci kierunków takich jak chemia kosmetyczna czy kierunki pokrewne. Później dołączyli do nich także pracownicy firm kosmetycznych oraz praktycy kosmetologii, posiłkując się materiałami z Kosmopedii w odpowiadaniu na pytania konsumentów zadawane na infolinii lub w mediach społecznościowych. W 2021 roku strona przeszła gruntowną przebudowę i z serwisu branżowego stała się serwisem konsumenckim. Przez lata Kosmopedia była ważnym narzędziem edukacji branży i sektora beauty. Dziś jej nowa odświeżona wersja, pisana przystępnym, konsumenckim językiem, ma trafiać do każdego z nas. I tak się dzieje – tylko w ubiegłym roku odnotowaliśmy blisko 650 000 wejść na stronę. Chcielibyśmy, żeby aplikacja zyskała tak samo duże zaufanie konsumentów – jesteśmy na dobrej drodze, bo już ponad 5 tys. użytkowników zainstalowało naszą aplikację – podsumowuje Blanka Chmurzyńska-Brown, prezes PZPK.


Polski Związek Przemysłu Kosmetycznegoprzemysł kosmetyczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie