Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

ANWIL: symbol miasta Włocławek

ANWIL

2021-12-27

Bez należącego do Grupy Orlen ANWILU nie tylko krajowy przemysł chemiczny wyglądałby inaczej, ale też zupełnie innym miastem byłby Włocławek, z którym losy zakładów są nierozerwalnie związane.

Przejeżdżając drogą krajową 91 i docierając na przedmieścia Włocławka, nie sposób nie zobaczyć potężnego kompleksu produkcyjnego, który szczególne wrażenie robi nocą, gdy wszystkie instalacje i urządzenia są rozświetlone. To ANWIL, jeden z najważniejszych symboli miasta i największa firma w województwie kujawsko-pomorskim. Ale to również jedno z tych krajowych przedsiębiorstw, których wpływ na miasto swego funkcjonowania jest niezaprzeczalny. Gdy mówi się bowiem o miastotwórczym charakterze dużych zakładów przemysłowych, to z pewnością Włocławek i tamtejsza fabryka przychodzą na myśl najszybciej. Wpływ ten ma charakter zarówno społeczny, jak i kulturalny czy finansowy.

Wystarczy tylko powiedzieć, że w 2021 r. dochody budżetowe Włocławka opiewają na kwotę 789,3 mln zł, z czego z Grupy Orlen pochodzić będzie ok. 10% tej sumy. W 2020 r. wpływy budżetowe Grupy Orlen do kasy miasta sięgnęły 78 mln zł. Co dziesiąta złotówka we Włocławku pochodzi zatem z podatków wynikających z prowadzonej tam działalności chemicznej, nie licząc naturalnie wpływów pośrednich. Przede wszystkim jednak ANWIL to ponad 1,6 tys. zatrudnionych osób. Zapewne trudno byłoby znaleźć kogoś w mieście, kto rodzinnie lub towarzysko nie był w przeszłości lub nie jest obecnie jakoś powiązany z zakładami chemicznymi. ANWIL to również od ponad 20 lat tytularny sponsor męskiej drużyny koszykarskiej, czyli klubu sportowego najmocniej integrującego lokalną społeczność, choć pewnie już nie tak bardzo, jak miało to miejsce na początku tego wieku, gdy Włocławek oddychał koszykówką, a nazwa Anwil – właśnie w kontekście drużyny sportowej, a nie działalności produkcyjnej – regularnie pojawiała się w mediach. Zresztą i teraz wpisanie w przeglądarki internetowe frazy „ANWIL” kieruje wpierw na strony sportowe, a nie chemiczne. Chociaż jako ciekawostkę trzeba podać, że w 2017  r. w popularnym teleturnieju telewizyjnym „Jeden z dziesięciu”, na pytanie skąd jest drużyna koszykarska Anwil, padła odpowiedź, że… z Los Angeles.

Partner społeczności lokalnej

Mocnym potwierdzeniem starań o to, by być dobrym sąsiadem lokalnej społeczności było powołanie wiele lat temu Fundacji ANWIL, inicjującej i prowadzącej w mieście liczne projekty prospołeczne, których celem jest poprawa funkcjonowania obszaru ochrony zdrowia, bezpieczeństwa, edukacji i wychowania oraz sportu. W 2020 r. Fundacja ANWIL otrzymała darowizny od Fundatora w postaci ANWIL na łączną kwotę 1,449 mln zł. Za te pieniądze realizowała m.in. programy grantowe, jak choćby „Budujemy Mosty", w którym to programie chodziło o przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i ekonomicznemu. Środki trafiły m.in. do Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom i Dorosłym z Niepełnosprawnością Intelektualną, Uczniowskiego Klubu Sportowego, Koła Gospodyń Wiejskich, Włocławskiego Stowarzyszenia Niepełnosprawnych, Stowarzyszenia Amazonki, Caritasu Diecezji Włocławskiej, Klubu Filmowego itd. Rok temu, gdy wybuchła pandemia spółka, poprzez Fundację, przeznaczyła prawie 1,5 mln zł na walkę z koronawirusem – na zakup sprzętu medycznego oraz materiałów i środków ochronnych. Jednocześnie udostępniła szpitalowi w Grudziądzu samochód do przewożenia próbek do badań, a także wsparła mieszkańców lokalnych placówek, takich jak np. domy pomocy społecznej czy domy dziecka.

– ANWIL zawsze był i jest blisko społeczności, wśród której funkcjonuje na co dzień, więc bez wahania podejmujemy kroki na jej rzecz. Nasze konsekwentne wsparcie – tym razem w postaci kolejnej dużej kwoty, było działaniem, które pomogło walczyć z pandemią i realnie przyczyniło się do ograniczenia jej skutków. Jako największa firma w regionie kujawskopomorskim czujemy się odpowiedzialni za jego mieszkańców i jesteśmy z nimi nie tylko przy okazji pozytywnych wydarzeń, ale także w tych trudniejszych momentach, gdy nasza pomoc jest oczekiwana i potrzebna – mówi Agnieszka Żyro, prezes zarządu ANWIL SA.

Nie był to pierwszy raz, gdy ANWIL włączył się w pomoc dla lokalnej społeczności. W sierpniu 2017 roku przez województwo kujawsko-pomorskie przeszła potężna nawałnica, niszcząc domy, pola uprawne, lasy i drogi. Powiat sępoleński był jednym z tych, które ucierpiały najbardziej. Na apel wojewody kujawsko-pomorskiego odpowiedziało wiele firm, w tym ANWIL. Jego wsparcie odbywało się na wielu płaszczyznach: od przekazania 54 ton nawozów azotowych o wartości 50 tys. zł rolnikom, po dary materialne dla poszczególnych osób, organizację koncertów charytatywnych i zbiórek pieniężnych. Dodatkowo firma przeznaczyła na pomoc finansową dla 10 rodzin z dziewięciu miasteczek darowiznę w wysokości 79 tys. zł. Pracownicy i zarząd zorganizowali też zbiórkę na rzecz zakupu rzeczy niezbędnych dla osób poszkodowanych przez nawałnicę.

Ta kooperacja zakładów z lokalną społecznością trwa już ponad pół wieku. Zaczęła się w lipcu 1966 r. od decyzji o utworzeniu w mieście zakładu o nazwie Zakłady Azotowe „Włocławek", produkującego nawozy sztuczne. Uruchomienie produkcji saletry amonowej, kwasu azotowego oraz amoniaku nastąpiło w latach 1971-1972. W latach 1976-1985 wybudowano instalacje produkcyjne polichlorku winylu. W 1989 r. zaczęto produkcję granulatów PCW, a w 1998 płyt z PCW. W 1997 r. przedsiębiorstwo zyskało dzisiejszą nazwę. W 2001 r. większościowym udziałowcem spółki został PKN Orlen, obecnie posiadając już 100% akcji. Jednym z powodów objęcia udziałów w ANWILU był fakt, że już wcześniej PKN Orlen był dostawcą etylenu dla włocławskiej firmy, a z drugiej strony ANWIL jego głównym odbiorcą. Na przestrzeni dekad włocławianie zdążyli zatem poznać promieniującą na miasto fabrykę.

– Biznes odpowiedzialny to taki, który bierze pod uwagę swój długofalowy wpływ na społeczeństwo i środowisko niezależnie od uregulowań prawnych, jakie na nim w tym zakresie spoczywają. Odpowiedzialność społeczna powinna być częścią kultury organizacyjnej danego przedsiębiorstwa. W przypadku ANWILU skala naszej działalności determinuje szeroki zakres odpowiedzialności, jaki spoczywa na naszych barkach. Właśnie dlatego nadrzędnym celem zarządu jest utrzymanie równowagi między efektywnością ekonomiczną naszej spółki a interesem społecznym. Stąd też zobowiązania, jakie na siebie nałożyliśmy, zarówno wobec otoczenia społecznego, jak i środowiskowego, daleko wykraczają poza generowane wyniki finansowe. ANWIL podejmował działania z zakresu CSR, dzięki którym pozytywnie wpływał na otoczenie, w którym funkcjonuje, jeszcze zanim do Polski zawitał termin „społeczna odpowiedzialność biznesu”. Około 25% pracowników spółki systematycznie angażuje się w działania wolontariackie, które firma chętnie dofinansowuje, więc CSR to część DNA ANWILU i jego pracowników – przekonuje Agnieszka Żyro, prezes zarządu ANWIL SA.


ANWILprzemysł chemiczny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy system kaucyjny obejmujący opakowania z tworzyw sztucznych to dobry pomysł?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie