Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Air Products dostarczył technologię do pierwszej stacji paliwa wodorowego

2012-03-13

Firma Air Products dostarczyła technologię do właśnie otwartej, pierwszej stacji paliwa wodorowego, która została uruchomiona przez Instytut Systemów Energii Słonecznej Fraunhofera (Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems) we Freiburgu w Niemczech.

Stacja integruje dwie najbardziej obiecujące technologie używane do produkcji wodoru, który jest wykorzystywany jako paliwo napędowe: technologię Air Products do kompresji, składowania i dystrybucji wodoru pod ciśnieniem do 700 barów oraz elektrolizer Hogen Proton Exchange Membrane (PEM) wyprodukowany przez firmę Proton OnSite. Do produkcji wodoru elektrolizer wykorzystuje energię generowaną przez baterie fotowoltaiczne.
Stacja paliwa wodorowego o nazwie „SmartFuel” składa się ze stacji kompresji, magazynu pozwalającego na składowanie wodoru pod średnim i wysokim ciśnieniem oraz w pełni zautomatyzowanego dystrybutora umożliwiającego tankowanie pojazdów pod ciśnieniem 350 lub 700 barów. Zróżnicowane ciśnienie wodoru podczas napełniania baku pojazdu tym paliwem umożliwia pokonywanie większych odległości pomiędzy tankowaniami. Ponadto dzięki szybkiemu procesowi tankowania pojazdów, podczas którego wodór schładzany jest do temperatury -40°C, bak samochodu napędzanego wodorem można napełnić w zaledwie trzy minuty, czyli w takim samym czasie, jaki potrzebny jest do zatankowania pojazdu paliwem konwencjonalnym (benzyną lub ropą). Ten opatentowany przez Air Products proces napełniania pojazdów paliwem wodorowym zapobiega przepełnieniu i przegrzaniu baku, zgodnie z protokołem SAE J2601 A70.
Stacja paliwa wodorowego „SmartFuel” może obsługiwać wiele rodzajów pojazdów, od samochodów po autobusy i rowery wyposażone w ogniwa paliwowe, a także zbiorniki przeznaczone do użytku stacjonarnego. Christopher Hebling, szef działu technologii wodorowych Instytutu Systemów Energii Słonecznej Fraunhofera, podkreśla, że taka elastyczność jest niezbędna: Marka Fraunhofer jest synonimem projektów mających praktyczne zastosowanie. Dla nas nowa stacja paliwa wodorowego stanowi zarówno platformę do badań nad głównymi kierunkami rozwoju technologii w przyszłości, jak również krok naprzód w procesie rozwoju infrastruktury wodorowej, która może być obsługiwana bezpośrednio przez użytkowników końcowych. Dlatego wybierając dostawcę tej technologii, zwracaliśmy baczną uwagę na praktyczne aspekty jej codziennego użytkowania. Firmy Air Products i Diamond Lite/Proton OnSite okazały się dla nas idealnymi partnerami.
Czystość wodoru wykorzystywanego w ogniwach paliwowych ma kluczowe znaczenie. Elektrolizer Hogen PEM zapewnia wydajność do 6 m3 wysokiej czystości wodoru na godzinę. Dodatkową zaletą technologii PEM jest szeroki zakres ładunku od 0 do 100%, wyjaśnia Hansjoerg Vock, prezes firmy Diamond Lite, która pracowała nad integracją systemu: Nawet przy dużych wahaniach natężenia prądu, w wyniku np. warunków pogodowych, aparatura działa niezwykle sprawnie i wydajnie. Ciśnienie o mocy 30 barów wytwarzane podczas elektrolizy jest pomocne podczas kompresji i składowania wodoru oraz podnosi wydajność instalacji.


Air Productswodór

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie