2025-06-03 / Autor: Milena Dorobek-Lis; radca prawny, właścicielka Kancelarii Radcy Prawnego Milena Dorobek-Lis; Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców, prawie nowych technologii, prawie kosmetycznym, e-commerce oraz postępowaniu administracyjnym
Sztuczna inteligencja (AI) nieustannie zmienia oblicze marketingu w wielu branżach, w tym w przemyśle kosmetycznym. Personalizacja, analiza danych i automatyzacja procesów to tylko niektóre z możliwości, jakie oferuje AI. Niemniej, zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu wiąże się z licznymi wyzwaniami prawnymi, w tym dotyczącymi ochrony danych osobowych, praw konsumentów czy uczciwej konkurencji. Choć sztuczna inteligencja, co do zasady, powinna ułatwiać i przyspieszać różne procesy, nie wolno zapominać o potencjalnych ryzykach z nią związanych. W artykule zostanie przedstawione, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na marketing kosmetyczny oraz jakie regulacje prawne należy brać pod uwagę, rozważając korzystanie ze sztucznej inteligencji w swoich procesach reklamowych.
W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się ramom prawnym regulującym sztuczną inteligencję oraz kwestię ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej. Należy pamiętać, że wszelkie działania marketingowe i reklamowe muszą bazować na podawaniu informacji zgodnych z prawdą. Nie wolno fałszować potencjalnych skutków stosowania danego kosmetyku czy powoływać się na efekty badań, które nie istnieją.
Zaczynając od meritum, czyli samej sztucznej inteligencji – Unia Europejska może poszczycić się posiadaniem pierwszych na świecie tak obszernych regulacji dotyczących uregulowania tej materii – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z 13 czerwca 2024 r., zwanego w skrócie AI Act. Jest to kompleksowy dokument regulujący możliwość stosowania systemów opartych na sztucznej inteligencji na terenie Unii Europejskiej i wobec obywateli państw członkowskich Wspólnoty. Czym jest jednak AI? Wedle brzmienia obecnej definicji jako system AI rozumie się "system maszynowy, zaprojektowany do działania z różnym poziomem autonomii, który może po wdrożeniu wykazywać zdolność adaptacji i który – do wyraźnych lub dorozumianych celów – wnioskuje, jak generować na podstawie danych wejściowych wyniki, takie jak predykcje, treści, zalecenia lub decyzje, które mogą wpływać na środowisko fizyczne lub wirtualne" (art. 3 pkt 1 Rozporządzenia 2024/1689).
Postanowienia rozporządzenia 2024/1689 wchodzą w życie stopniowo. W lutym 2025 r. mocy nabrały przepisy zakazujące stosowania w całej Unii szczególnie niebezpiecznych systemów AI. Z kolei w sierpniu 2025 r. w życie wejdą przepisy, które są kluczowe dla nadzoru nad sztuczną inteligencją. Dotyczyć one będą m.in. określenia organu nadzoru rynku i organu notyfikującego modeli AI ogólnego przeznaczenia, a także przepisy dotyczące kar za naruszenia AI Act. Warto już teraz zapoznać się z tekstem rozporządzenia i zacząć dostosowywać swoje działania do wymogów, które w chwili obecnej nie obowiązują. Ułatwi to rzetelne prowadzenie biznesu i pozwoli na uniknięcie nerwowych sytuacji w momencie rozpoczęcia obowiązywania tego aktu prawnego.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...