Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

AI w marketingu kosmetycznym – nowoczesne narzędzie czy poważne wyzwanie prawne?

2025-06-03  / Autor: Milena Dorobek-Lis; radca prawny, właścicielka Kancelarii Radcy Prawnego Milena Dorobek-Lis; Specjalizuje się w obsłudze prawnej przedsiębiorców, prawie nowych technologii, prawie kosmetycznym, e-commerce oraz postępowaniu administracyjnym

Sztuczna inteligencja (AI) nieustannie zmienia oblicze marketingu w wielu branżach, w tym w przemyśle kosmetycznym. Personalizacja, analiza danych i automatyzacja procesów to tylko niektóre z możliwości, jakie oferuje AI. Niemniej, zastosowanie sztucznej inteligencji w marketingu wiąże się z licznymi wyzwaniami prawnymi, w tym dotyczącymi ochrony danych osobowych, praw konsumentów czy uczciwej konkurencji. Choć sztuczna inteligencja, co do zasady, powinna ułatwiać i przyspieszać różne procesy, nie wolno zapominać o potencjalnych ryzykach z nią związanych. W artykule zostanie przedstawione, w jaki sposób sztuczna inteligencja wpływa na marketing kosmetyczny oraz jakie regulacje prawne należy brać pod uwagę, rozważając korzystanie ze sztucznej inteligencji w swoich procesach reklamowych.

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się ramom prawnym regulującym sztuczną inteligencję oraz kwestię ochrony danych osobowych w Unii Europejskiej. Należy pamiętać, że wszelkie działania marketingowe i reklamowe muszą bazować na podawaniu informacji zgodnych z prawdą. Nie wolno fałszować potencjalnych skutków stosowania danego kosmetyku czy powoływać się na efekty badań, które nie istnieją.

Zaczynając od meritum, czyli samej sztucznej inteligencji – Unia Europejska może poszczycić się posiadaniem pierwszych na świecie tak obszernych regulacji dotyczących uregulowania tej materii – Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z 13 czerwca 2024 r., zwanego w skrócie AI Act. Jest to kompleksowy dokument regulujący możliwość stosowania systemów opartych na sztucznej inteligencji na terenie Unii Europejskiej i wobec obywateli państw członkowskich Wspólnoty. Czym jest jednak AI? Wedle brzmienia obecnej definicji jako system AI rozumie się "system maszynowy, zaprojektowany do działania z różnym poziomem autonomii, który może po wdrożeniu wykazywać zdolność adaptacji i który – do wyraźnych lub dorozumianych celów – wnioskuje, jak generować na podstawie danych wejściowych wyniki, takie jak predykcje, treści, zalecenia lub decyzje, które mogą wpływać na środowisko fizyczne lub wirtualne" (art. 3 pkt 1 Rozporządzenia 2024/1689).

Postanowienia rozporządzenia 2024/1689 wchodzą w życie stopniowo. W lutym 2025 r. mocy nabrały przepisy zakazujące stosowania w całej Unii szczególnie niebezpiecznych systemów AI. Z kolei w sierpniu 2025 r. w życie wejdą  przepisy, które są kluczowe dla nadzoru nad sztuczną inteligencją. Dotyczyć one będą m.in. określenia organu nadzoru rynku i organu notyfikującego modeli AI ogólnego przeznaczenia, a także przepisy dotyczące kar za naruszenia AI Act. Warto już teraz zapoznać się z tekstem rozporządzenia i zacząć dostosowywać swoje działania do wymogów, które w chwili obecnej nie obowiązują. Ułatwi to rzetelne prowadzenie biznesu i pozwoli na uniknięcie nerwowych sytuacji w momencie rozpoczęcia obowiązywania tego aktu prawnego.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 2/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykimarketingAIsztuczna inteligencja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie