2022-09-08
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego świętuje 20 lat swojego istnienia. Z tej okazji w Józefowie pod Warszawą odbyła się specjalna gala.
Jubileusz PZPK (Kosmetycznych.pl) otworzyła prezes Wanda Stypułkowska i Henryk Orfinger, jeden z założycieli organizacji. Jak wspominali, początkowo Związek liczył tylko 14 firm – dzisiaj jest to już 240 przedsiębiorstw. Właśnie społeczność – różnorodna, a zarazem potrafiąca wskazać wspólne cele i działać ramię w ramię dla ich osiągnięcia – jest dzisiaj największą siłą organizacji.
- Na początku naszej drogi pracowaliśmy nad jednym aktem prawnym. Dziś pracujemy symultanicznie nad około setką dokumentów, strategii, polityk. Tylko wspólnie jesteśmy w stanie zrobić to tak, by branża kosmetyczna zyskała na nich jak najwięcej – mówiła dyrektor generalna Kosmetycznych.pl, Blanka Chmurzyńska-Brown.
- Świętujemy 20-lecie istnienia związku w absolutnie wyjątkowym momencie politycznym, społecznym, ekonomicznym. W cieniu COVID-u, wojny i kryzysu gospodarczego i ostatnio także katastrofy ekologicznej. Gdy ponad dwa lata temu widzieliśmy się po raz ostatni w szerokim gronie, świat wyglądał i działał zupełnie inaczej. Wydawało nam się, że wiemy, czego należy się spodziewać. Teraz wiemy, że mieliśmy rację: tylko nam się wydawało – mówiła prezes Wanda Stypułkowska.
Spotkanie zawierało także część konferencyjną, w trakcie której dyskusja toczyła się wokół trzech zagadnień.
W pierwszym panelu dyskusyjnym diagnozowano, jak ewoluował sektor przez ostatnie 20 lat. Wiele czasu poświęcono dyskusji nad wyzwaniami, z którymi firmy mierzyły się na początku istnienia organizacji. Małgorzata Wenerska-Craps, Radca Minister i Szefowa Wydziału Ekonomiczno-Handlowego w Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej podkreślała, że dyplomaci będą zabiegać w Brukseli, by nowe legislacje dla przemysłu kosmetycznego nie były legislacjami absurdalnymi. Należy jednak liczyć się z tym, że jeżeli projekt rewizji rozporządzenia kosmetycznego ukaże się do końca 2022 roku, w instytucjach unijnych będzie ogromna presja, by zakończyć prace jeszcze w tej kadencji. A to oznacza dla branży kosmetycznej, że czasu na negocjacje będzie niewiele. Wszystkie firmy, biorące udział w tym panelu – zarówno małe, jak i średnie czy duże – zadeklarowały jednak gotowość do działania.
- Braliśmy przecież udział we wszystkich etapach prac legislacyjnych, a w konsultacjach celowanych uczestniczyła największa liczba polskich MŚP – członków związku. Stąd to właśnie my, Kosmetyczni.pl, mamy mandat do mówienia o wpływie projektowanych zmian na polskich sektor – podsumowywała Blanka Chmurzyńska-Brown.
W panelu drugim królował wątek niezbędności kosmetyków (ang. essentiality), który w debacie publicznej pojawił się za sprawą Komisji Europejskiej i budzi wiele kontrowersji w branży. Atutem tej części spotkania była możliwość zadania bezpośredniego pytania przedstawicielowi Komisji, Hansowi Ingelsowi z Dyrekcji Generalnej. Skorzystali z niej zarówno paneliści, jak i uczestnicy konferencji.
Ważny głos w dyskusji zabrał też dyrektor generalny Cosmetics Europe, John Chave, prezentując wyniki paneuropejskiego badania postrzegania kosmetyków przez konsumentów w codziennym życiu. Przypomniał on także o tym, że osią dyskusji o kosmetykach powinny być przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa.
Ostatni blok tematyczny poświęcono hasłu transparentności w prowadzeniu biznesu kosmetycznego.
Andrew McDougall, dyrektor działu Beauty and Personal Care w firmie Mintel, opowiedział o zmianach w zachowaniach konsumenckich, postrzeganiu piękna i ocenach działań przedsiębiorców w ciągu ostatnich dwóch dekad, a także o dzisiejszych i przyszłych trendach kosmetycznych.
- Standardy urody nie są trwałe i ciągle się zmieniają. Wizja piękna jednej osoby różni się od wizji innej. Dzięki mediom społecznościowym widzimy teraz piękno w wielu różnych światłach. Grupy osób, które wcześniej nie miały głosu, teraz to robią; i walczą z tradycyjnymi kanonami piękna o bardziej wierne przedstawienie wszystkich typów ciała i typów urody, które istnieją na świecie – wyjaśniał Andrew McDougall.
W ciągu najbliższych kilku lat firma Mintel spodziewa się, że konsumenci będą naciskać na firmy, by te podejmowały skuteczniejsze działania w kwestiach takich jak zmiana klimatu, przy osiąganiu jednoczesnych wyraźnych i namacalnych wskaźników dotyczących etyki i zrównoważonego rozwoju.
Temat ten rozwinęła w swojej prelekcji także Marta Marczak, ekspertka ds. brandingu doradzająca firmom w procesach zmiany oraz prelegenci, w gronie których zasiadła m.in. Małgorzata Cieloch, rzeczniczka Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, szefowie małych i dużych firm kosmetycznych oraz Agnieszka Plencler, prezes Forum Konsumentów.
Z tą ostatnią wszyscy zgodzili się co do tego, że bez zaangażowania konsumentów i ich świadomych wyborów zmiana otaczającej nas rzeczywistości nie zajdzie szybko, a kolejne unijne dyrektywy nie gwarantują sukcesu.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 5/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
PCI Days – trzy dni współpracy, inspirujących spotkań i wyznaczania nowych standardów w branży
VI edycja Targów Pharma & Cosmetic Industry Trade Fair odbyła się w dniach 11-13 czerwca 2025...
Konferencja Przemysłu Kosmetycznego – bardzo duży sukces inauguracyjnej odsłony
28 maja br. odbyła się pierwsza edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Kosmetycznego. Organizatorem...
Konferencja Przemysłu Detergentowego: trendy, legislacja, surowce – moc wiedzy w jednym miejscu
27 maja br. odbyła się 14. edycja Międzynarodowej Konferencji Przemysłu Detergentowego. Wydarzenie...
Targi in-cosmetics Global areną kosmetycznych nowości
Targi in-cosmetics Global 2025, które odbyły się w dniach 8–10 kwietnia w Amsterdamie,...