Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Jesteśmy kreatorem innowacji - Jean-Noël Fourel

2016-12-14

Grupa Selena to jeden z najważniejszych podmiotów na polskim rynku chemii budowlanej. Od niedawna na czele Selena FM, spółki holdingowej całej Grupy, stoi Jean-Noël Fourel. Z nowym prezesem firmy rozmawiamy o jej pozycji na arenie globalnej.

Jakie cele w kontekście umacniania pozycji rynkowej Seleny stawia Pan przed sobą, jako nowym prezesem spółki?

Obecnie koncentrujemy się na budowie potencjału wzrostowego spółki i w związku z tym prowadzimy aktywne działania w celu zwiększenia sprzedaży zwłaszcza we flagowych kategoriach produktów, takich jak pianokleje, stanowiące część wdrożonego w tym roku programu FOAD, a także w zakresie promowania innowacyjnych technologii znajdujących się w portfolio Grupy. Chcemy działać aktywnie, niesztampowo, być kilka kroków przed konkurencją i to zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Naszym priorytetem jest także oferowanie kompleksowych systemów dla użytkowników profesjonalnych, jak i dla „majsterkowiczów", aby jak najlepiej odpowiedzieć na coraz większe i niejednolite wymagania poszczególnych rynków.

Czy Selena jest bardziej liderem polskiego rynku chemii budowlanej, czy zajmuje znacznie większą pozycję i jest już liderem całego europejskiego rynku chemii budowlanej?

Selena prowadzi działania międzynarodowe już od 2000 r., dzięki czemu wypracowała ugruntowaną pozycję w całej Europie. Przewagą konkurencyjną spółki jest fakt, że firma nie tylko eksportuje gotowe wyroby z Polski, ale również posiada własne zakłady produkcyjne w Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Rumunii, Turcji oraz w Hiszpanii i Kazachstanie. W związku z tym rozwiązania oferowane na danym rynku mogą być dostosowane do lokalnych potrzeb, co dodatkowo umacnia pozycję Seleny w różnych krajach. Firma posiada w swoim portfolio wiele rozpoznawalnych marek, np. Tytan, Artelit, Matizol czy Quilosa. Działania dystrybucyjne prowadzone są przez 17 spółek na całym świecie, co pozwala na realizację zamówień na rynkach ponad 70 państw. Selena jest również jednym z trzech największych na świecie producentów piany poliuretanowej używanej m.in. do montażu okien i drzwi. To mocna pozycja. Spółka pozostaje jednocześnie niekwestionowanym liderem w swojej kategorii w Polsce.

Czy zatem zarząd jest zadowolony z pozycji Seleny, czy może pozycja ta wymaga jeszcze poprawy? Biorąc pod uwagę obecne warunki ogólnoekonomiczne, sytuację na rynku produkcji budowlanej oraz pewne niepokojące aspekty geopolityczne, pozycja spółki jest zadowalająca, ale zdecydowanie potencjał drzemiący w Selenie pozwala na wiele więcej. Pozytywne sygnały płynące z rynku świadczą o ożywieniu tej gałęzi gospodarki, w związku z czym spodziewamy się również wzrostu sprzedaży na różnych rynkach. Sektor uszczelniaczy oraz klejów, a także sektor pian rosną, ponieważ oferują rozwiązania bardziej efektywne kosztowo i trwalsze w porównaniu do rozwiązań tradycyjnych, co satysfakcjonuje zarówno użytkowników, jak i właścicieli budynków.

Nieustannie podejmowane są działania, które służą rozwojowi firmy w nowych sektorach i kategoriach aplikacyjnych, a także umacnianiu już zdobytej pozycji na rynku europejskim czy północno- i południowoamerykańskim. Przede wszystkim chcemy stać się liderem pod względem zaawansowanych rozwiązań odpowiadających bez pośrednio na realne potrzeby konsumentów, nawet, a może zwłaszcza takich, których nie są oni jeszcze świadomi. Ogromną wagę przywiązujemy także do kreowania rozwiązań wpisujących się w oczekiwania zrównoważonego budownictwa. Myślimy globalnie i perspektywicznie, nie tylko z punktu widzenia przedsiębiorstwa, ale całego otoczenia, w którym się ono znajduje.

Badania i rozwój, a także inwestycje są podstawowym elementem funkcjonowania spółki. Jakie są kluczowe elementy działań podejmowanych obecnie w tym obszarze?

Prace badawczo-rozwojowe Grupy Selena, koordynowane przez specjalnie powołaną do tego celu spółkę Selena Labs, koncentrują się na poszukiwaniu zarówno nowych rozwiązań oraz technologii, jak i na ulepszaniu już istniejących produktów. Jest to kluczowy element strategii firmy, realizowany w laboratoriach R&D zlokalizowanych w Polsce, Hiszpanii, Turcji oraz Chinach. Selena pracuje obecnie nad recepturami klejów hybrydowych i poliuretanowych, które charakteryzują się szybkim czasem wiązania oraz wysoką transparentnością, a także nad modyfikacją technologii produkcji mas gęstych dla firmy Matizol, w celu poprawy stabilności produktu oraz polepszenia efektów ekonomicznych.

Ważnym aspektem obecnie prowadzonych badań jest także dalsze udoskonalanie pokryć dachowych typu Cool-R, które zapewniają pełną hydroizolację i skutecznie obniżają temperaturę dachu. To rozwiązanie stanowi absolutny przełom w branży dekarskiej i jedyny taki produkt na świecie. Cool-R jest już z powodzeniem stosowany przez użytkowników i szybko zyskuje sobie znaczą- ce uznanie w wielu krajach, w których problem nadmiernego nagrzewania się dachu stanowi ogromne wyzwanie dla właścicieli budynków.

Jednym z kluczowych obszarów działalności i przyszłego rozwoju Grupy Selena jest Kazachstan. Spółka jest w trakcie inwestycji w tym państwie. Jaki jest charakter tej inwestycji i jakich efektów Państwo oczekujecie?

Grupa Selena ponad 15 lat temu podjęła decyzję o rozpoczęciu działalności w Kazachstanie z uwagi na perspektywiczny rynek i to zarówno tego kraju, jak i sąsiadujących z nim państw. Dywersyfikacja pola działań firmy jest elementem strategii przyjętej przez zarząd. Selena zakończyła już realizację dodatkowej inwestycji w tym regionie, jaką jest zakład produkcyjny systemów ociepleń i zapraw suchych w stolicy Kazachstanu, w tamtejszej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Astana – Nowe Miasto".

Projekt o szacowanej wartości 4 mln euro obejmuje zarówno zakład produkcyjny, jak również nowoczesne centrum dystrybucji dla licznych produktów z portfolio spółki. Głównym celem inwestycji jest powiększanie udziału Seleny w lokalnym rynku oraz zapewnienie wzmożonej dystrybucji także na rynki Azji Centralnej. Co ważne, przewidywane jest osiągnięcie mocy produkcyjnych na poziomie 100 tys. ton nowoczesnych zapraw suchych i innowacyjnych mokrych tynków cienkowarstwowych: akrylowych, silikonowych i silikatowych.

Dlaczego to Kazachstan został wybrany przez Selenę jako strategiczne miejsce dla przyszłego rozwoju biznesu? To dość egzotyczny kierunek z punktu widzenia Polski, ale też Europy.

Kazachstan jest rynkiem rozwijającym się, gdzie istnieje duże zapotrzebowanie na materiały budowlane oraz chemię przeznaczoną dla tej branży. Jest to także doskonała lokalizacja do rozwoju sieci sprzedaży w tej części globu. Fabryka w Astanie posiada własne centrum dystrybucyjne, dzięki czemu możemy na bieżąco odpowiadać na aktualny popyt na dane produkty spółki. Istotna jest ponadto kwestia pozytywnego nastawienia lokalnej polityki do inwestorów z Zachodu – cały proces inwestycyjny prowadzimy we współpracy z miejscowymi firmami.

Motywem działań Seleny w Kazachstanie jest przede wszystkim chęć budowania globalnej przewagi konkurencyjnej dzięki wprowadzaniu na rynek innowacyjnych rozwiązań we wszystkich regionach, gdzie funkcjonuje firma. Atutem jest również bliskość krajów Azji Centralnej, dzięki czemu spółka może podejmować efektywne kroki w celu zdobywania nowych partnerów biznesowych w tym obszarze oraz zwiększania sprzedaży swoich produktów na chłonnych rynkach.

Sprzedaż Grupy Selena obejmuje trzy segmenty geograficzne: Unię Europejską (w tym Polskę), Europę Wschodnią i Azję (w tym Rosję i Chiny) oraz Amerykę Północną i Południową (USA i Brazylia). Który z tych obszarów jest najtrudniejszym z punktu widzenia utrzymania i rozwoju biznesu?

Każdy kontynent i rejon świata, w którym działa Selena posiada własną specyfikę. Jednym z najbardziej wymagających rynków są Chiny, z uwagi na charakter prowadzenia biznesu, wynikający z tradycji kulturowej. Aby zaistnieć w tym regionie należy posiadać rozwiniętą sieć kontaktów, co może utrudniać rozpoczęcie działalności. Istotny jest również fakt, że Chiny posiadają szeroką gamę produktów wzorowanych na zachodnich odpowiednikach, wobec czego oryginalny produkt zagraniczny musi posiadać wyjątkowe właściwości, aby jego sprzedaż przynosiła wymierne korzyści.

Szczególną ostrożność należy również zachowywać w krajach Europy Wschodniej i Azji Centralnej ze względu na stosunkowo mało stabilną sytuację polityczną. Ma ona realne przełożenie na warunki makroekonomiczne, co należy brać pod uwagę, planując inwestycje oraz prognozy sprzedażowe.

Ważnym czynnikiem w prowadzeniu międzynarodowej działalności jest także kwestia kursu walut i sposobu rozliczania sprzedaży oraz specyfiki produkcji w poszczególnych krajach – ma to rzeczywisty wpływ na przychody spółki. Niemniej zarówno obecność w Azji oraz w Chinach, jak i na innych trudnych rynkach jest niezbędna, jeśli chce się skutecznie realizować wzrost wszędzie tam, gdzie nadarza się ku temu okazja, a także dywersyfikować źródła przychodów, by stale umacniać pozycję znaczącego gracza w branży.

Jakie są perspektywy przyszłego rozwoju spółki na krajowym rynku chemii budowlanej?

Polski rynek jest atrakcyjny ze względu na stosunkowo dużą liczbę inwestycji, a także ze względu na stały popyt na produkty z zakresu chemii budowlanej. Dobre perspektywy dla branży chemii budowlanej wynikają również z tego, że rodzimy rynek jest niezwykłe chłonny. Ponadto istnieje tutaj duże zapotrzebowanie na nowoczesne preparaty. Muszą one oferować nie tylko podstawowe właściwości, ale także wprowadzać rewolucyjne rozwiązania, które ułatwiają pracę, a dodatkowo pozwolą obniżyć koszty. Przykładem takiego stanu rzeczy może być kategoria pianoklejów Seleny, które w jednym produkcie łączą wiele właściwości: od zaprawy po różne gatunki klejów montażowych.

Dlatego uważam, że Polska jest niezmiernie ważna i trzeba pracować nad utrzymaniem bardzo dobrej pozycji na rodzimym rynku. Jednocześnie należy pamiętać, że świat nieustająco idzie do przodu i nadążanie za zmianami nie wystarczy, trzeba samemu te zmiany kreować Dlatego Selena pracuje nad produktami zarówno przeznaczonymi na konkretne rynki i spełniającymi potrzeby lokalnych użytkowników, jak chociażby Coat&Seal w Stanach Zjednoczonych, ale także pracuje globalnymi rozwiązaniami, które w sposób systemowy i innowacyjny zmieniają oblicze budownictwa.


CAŁY WYWIAD ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 6/2016 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY.


 


chemia budowlanaSelenabadania i rozwójGrupa Selena

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie