Rozmowy z ...

Jacek Kulig:

Czekamy aż polski nabywca osiągnie świadomość zachodniego

23.01.2020
Jacek Kulig

O rynku klejów i innych produktów chemii budowlanej rozmawiamy z Jackiem W. Kuligiem, dyrektorem globalnego działu technicznego w firmie Henkel Polska.

Jakie dane statystyczne opisują polski rynek klejów? Czy z punktu widzenia producenta takiego, jak Henkel polski rynek klejów jest w fazie rozwoju, czy jest to rynek dojrzały?

Dobra koniunktura, która nam towarzyszyła przez pierwszych sześć miesięcy 2019 roku obecnie nieco już wyhamowała. Pomimo tego jednak rynek chemii budowlanej wciąż lekko rośnie w porównaniu z ubiegłym rokiem. Zgodnie z dostępnymi danymi, w 2018 r. rynek ten pod względem tonażu urósł o 7% w stosunku do 2017 r. Widoczny jest też wzrost zainteresowania materiałami jakościowymi, co jest charakterystyczne dla rynków dojrzałych. Zauważamy duży popyt na produkty chemii budowlanej, zwłaszcza w obrębie naszej specjalizacji, którą stanowią produkty fazy wykończeniowej, takie jak systemy ociepleń, kleje do płytek ceramicznych czy hydroizolacje.

Jakie poszczególne branże, będące odbiorcami klejów zgłaszają aktualnie największy popyt na tego rodzaju wyroby? Jednocześnie jakie typy klejów można uznać za wiodące, jeśli chodzi o ich sprzedaż w Polsce?

Z naszej komplementarnej oferty produktów wykończeniowych korzystają wykonawcy i inwestorzy na etapie izolacji, uszczelniania, ocieplania, tynkowania czy też układania płytek oraz podłóg. Największy wzrost zauważamy w obrębie dwóch kategorii, mianowicie profesjonalnych systemów ociepleń i funkcjonalnych klejów do płytek ceramicznych.

Wzrost w pierwszej z tych grup podyktowany jest rosnącą świadomością konsumentów względem korzyści wynikających z dobrze ocieplonego domu, czyli chociażby z mniejszych kosztów eksploatacyjnych, czy też większej efektywności energetycznej. Wzrost w drugiej kategorii wynika natomiast przede wszystkim z dbałości o estetykę i wybór wysokiej jakości klejów, które są trwałe i odporne oraz posiadają wysokie parametry robocze.

Co w największym stopniu wyróżnia polski rynek klejów?

Zauważalnym trendem na polskim rynku jest coraz większa otwartość klientów i ich zrozumienie dla produktów wysokojakościowych. Dbałość o jakość pojawia się w szczególnie dla nas ważnych dwóch grupach docelowych. Pierwsza to wykonawcy, a druga inwestorzy i właściciele inwestycji.

Wysoka jakość produktu z punktu widzenia tych pierwszych oznacza łatwość aplikacji, szybkość, trwałość, niezawodność, co finalnie przekłada się na brak reklamacji i oszczędność czasu. Podwyższa to jednocześnie jakość oferowanej usługi. Z kolei dla inwestorów wiąże się to z większą estetyką i przekonaniem, że wysokiej klasy materiały użyte do wykończenia domu nie tylko wpływają na komfort mieszkania, ale także podnoszą wartość nieruchomości.

Nowoczesne, innowacyjne technologicznie rozwiązania sprzedają się na rynku polskim coraz lepiej, co nas niezmiernie cieszy, ponieważ nasza firma od lat wyznacza trendy w innowacyjności i technologii produktów chemii budowlanej na polskim rynku.

Na ile produkcja klejów i innych Państwa wyrobów jest innowacyjna? Jakie rozwiązania technologiczne aktualnie w branży wiodą prym? Z czym należy utożsamiać w tej branży pojęcie innowacyjności? Innymi słowy, jakiego produktu od producenta oczekują użytkownicy?

Podobnie jak wielu innych przedstawicieli rynku budowlanego, także w Henklu myślimy kategoriami zrównoważonego rozwoju, co oznacza chociażby oszczędność energii i ograniczenie emisji CO2 , zarówno na poziomie produkcji, jak i późniejszej eksploatacji.

W praktyce sprowadza się to do tworzenia jeszcze trwalszych i efektywniejszych produktów. Przykładem mogą być tynki odporne na warunki atmosferyczne i uszkodzenia, czy również udoskonalone systemy ociepleń, które zapewniają mniej strat ciepła i zużywają mniej energii na ocieplenie czy wychłodzenie mieszkania, tym samym zmniejszając emisję CO2 . To są zobowiązania, o których myślimy na każdym etapie tworzenia produktu i przez które równocześnie pomagamy konsumentom w byciu bardziej eko.

Oczekiwania wykonawców i inwestorów są zbieżne. Oczekują oni produktu wysokiej jakości, który zapewni trwałość mechaniczną i estetyczną, a także będzie łatwy w aplikacji. To ostatnie ma bezpośrednie przełożenie na tempo wykonania prac budowlanych – jest to równocześnie aspekt, z którym trzeba się liczyć, szczególnie na rynku borykającym się z brakiem fachowców, którzy w efekcie coraz wyżej cenią swój czas. W konsekwencji więc staramy się tworzyć takie produkty, które są długotrwałe i przyjazne dla każdego użytkownika, zarówno dla wykonawcy, jak i odbiorcy ostatecznego. To tylko podkreśla nasz kierunek myślenia w kontekście zrównoważonej produkcji i bezpieczeństwa naszych produktów.

Jakie największe wyzwania stoją przed producentami działającymi na polskim rynku klejów? Co z punktu widzenia Państwa firmy jest największą trudnością, jeśli chodzi o funkcjonowanie w branży klejów w Polsce?

Rynek polski boryka się obecnie z ogromnym brakiem wykwalifikowanych specjalistów w branży budowlanej. To wciąż wyzwanie, pomimo tego, że w dalszym ciągu napływają do Polski pracownicy z innych krajów Europy Wschodniej, czy też coraz częściej z bardziej egzotycznych kierunków, jak Indie i Pakistan. Szkolimy ich od podstaw, aż do poziomu umiejętności posługiwania się zaawansowanymi produktami z rynku dojrzałego. Wyzwaniem jednak pozostaje zatrzymanie ich w Polsce. Wielu z nich w końcu wyjeżdża, gdyż stawki oferowane przez polskich przedsiębiorców znacząco odbiegają od standardów europejskich. Ten model, gdzie Polska jest jedynie przystankiem na drodze, będzie trwał, dopóki nie zmienią się w naszym kraju warunki ekonomiczne.

To, z czym muszą mierzyć się producenci, to z kolei ciągły wzrost cen na rynku surowców do produkcji, który wpływa na proces pozycjonowania produktów. Wyzwaniem jest również ogromna konkurencyjność rynku chemii budowlanej w Polsce, na którym jest bardzo wielu – często drobnych – producentów. Oferują oni produkty po konkurencyjnych cenach, które jednak – jak się często klienci dowiadują po czasie – nie spełniają wymagań i norm. Coraz częściej jednak inwestorzy i wykonawcy dochodzą do wniosku, że warto inwestować w wysoką jakość i zaawansowaną technologię, której gwarantem jest marka produktu.

Co najmocniej odróżnia polski rynek klejów od rynków innych krajów europejskich, na których obecny jest koncern Henkel? Henkel działa w bardzo wielu krajach europejskich. Każdy z tych rynków czymś się różni w kwestii dojrzałości, trendów, siły nabywczej, oczekiwań klientów, czy też przyzwyczajeń wykonawców. Jak już wcześniej wspominałem to, co jednak zdecydowanie odróżnia nasz krajowy rynek od rynków Europy Zachodniej, to wysoka konkurencyjność i ogromna liczba drobnych producentów.

Druga różnica, ale związana z pierwszą, to fakt, że produkty wysokojakościowe stanowią w Europie Zachodniej zdecydowanie większy segment rynku. W Polsce jeszcze wciąż kluczowa dla decyzji jest jednak cena.

Nasz krajowy rynek będzie się rozwijał wtedy, kiedy osiągniemy świadomość nabywcy z rynku zachodniego. Istotne jest tu zrozumienie, że na koszt inwestycji składają się różne wartości, w tym między innymi koszt siły roboczej. Lepszy, bardziej zaawansowany produkt to krótszy czas trwania prac wykonawczych, co przekłada się potem na bardzo wymierne oszczędności. Zresztą tego typu prawidłowość powoli zaczyna dotyczyć także polskiego rynku i oznacza kolejną szansę do wykorzystania dla producentów takich, jak Henkel, którzy oferują wysokiej jakości i zaawansowane technologicznie produkty.

Wyświetlono: 509

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej