Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Produkty promieniochronne: jak oczekiwania konsumentów i legislacja zmieniają rynek

2023-11-01  / Autor: Oliwia Kraus, młodszy technolog, Jago Pro sp. z o.o.

Wymogi prawne a UV

Zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, działanie promieniochronne kosmetyku musi być potwierdzone (dowody). Wytwarzając kosmetyki do opalania, producent musi zapewnić minimalną skuteczność, która według KE jest równa SPF 6 dla ochrony przed promieniowaniem UVB, natomiast wskaźnik ochrony przed promieniowaniem UVA powinien wynosi 1/3 wskaźnika UVB. 

Ocenę skuteczności działania wyrobu promieniochronnego przeprowadza się z wykorzystaniem wybranych przez producenta metod in vivo lub in vitro. Ocena ta wyznaczana jest dla preparatu gotowego, ponieważ inne składniki zawarte w recepturze mogą modyfikować wskaźnik SPF (do zwiększenia wskaźników SPF można stosować tak zwane boostery SPF). Należy również pamiętać, że każde deklarowane działanie, jak przeciwdziałanie starzeniu się skóry czy wodoodporność kosmetyku, również muszą zostać poparte odpowiednimi badaniami. Kolejnym ważnym aspektem jest odpowiedni marketing, który musi jasno dla użytkownika określać stopień ochrony: niski (SPF 6, SPF 10), średni (SPF 15, SPF 20, SPF 25), wysoki (SPF 30, SPF 50), bardzo wysoki (SPF 50+).

Produkty promieniochronne, jak każde kosmetyki, podlegają wymogom i regulacjom zawartym w rozporządzeniu 1223/2009 o produktach kosmetycznych. Ważnym dokumentem jest również zalecenie komisji z 22 września 2006 roku w sprawie skuteczności produktów ochrony przeciwsłonecznej i odnoszących się do nich oświadczeń. W temacie filtrów UV i ich bezpiecznego stosowania (maksymalne stężenie w wyrobie gotowym) ciągle tworzą się nowe dyskusje i trwają szeroko rozwinięte badania, co niejednokrotnie zmusza wytwórców produktów SPF do zmian lub całkowitych modyfikacji formuł kosmetycznych.

 


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 3/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykiprodukty promieniochronneSPF

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie