2021-08-16 / Autor: Dominik Wójcicki
Dysponując znaczącym potencjałem produkcyjnym i dobrym zapleczem technicznym, krajowe odlewnie są w stanie realizować zamówienia klientów na szerokie spektrum części odlewanych: od prostych i małych detali po duże skomplikowane elementy, które technologicznie i jakościowo nie odbiegają od poziomu najlepszych producentów zagranicznych.
Niemniej przemysł odlewniczy w naszym kraju jest mocno zróżnicowany. Składa się z szerokiej gamy zakładów, od małych po bardzo duże; każdy z nich wyróżnia się kombinacją technologii i zespołem operacji dobranymi do materiału wejściowego, wielkości serii i rodzaju produktów wytwarzanych w określonym miejscu.
Głównymi rynkami odbiorczymi obsługiwanymi przez odlewnie są przemysł motoryzacyjny, budowlany, maszynowy i stalowy. Ponad połowa światowej produkcji odlewów trafia do branży samochodowej i odsetek ten stale wzrasta, gdyż coraz częściej zastępuje się stalowe elementy spawane, kute, frezowane, tłoczone znacznie tańszymi odlewami precyzyjnymi.
W krajowych odlewniach z myślą o motoryzacji powstają m.in. korpusy silników wysokoprężnych, głowice, koła zamachowe, obudowy kół zamachowych, obudowy skrzyń biegów, obudowy łożysk, obudowy tłumików drgań skrętnych, pokrywy łożysk, kolektory ssące i wydechowe, koła zębate i pasowe, obudowy pomp wody.
Istotna zależność od przemysłu motoryzacyjnego ma bardzo duży wpływ na działalność omawianego przemysłu i dotyczy wielu aspektów funkcjonowania odlewnictwa, takich jak kwestie ekonomiczne, lokalizacja odlewni, standardy jakościowe, standardy ochrony środowiska, rozwój innowacji w odlewnictwie. Jednym z przykładów tej zależności jest wymóg przemysłu motoryzacyjnego, aby pojazdy były coraz lżejsze, a co za tym idzie zużywały mniej paliwa i emitowały mniej spalin. To zaś wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na odlewy z aluminium i magnezu, co jest jednym z najpowszechniejszych aktualnie trendów w branży. Ze względu na swoje właściwości, a przede wszystkim wysoką wartość współczynnika wytrzymałości właściwej, stopy magnezu są obiecujące jako tworzywo konstrukcyjne w zastosowaniach motoryzacyjnych. Obserwowany znaczny wzrost produkcji odlewów ze stopów magnezu, poza ich zaletami, wynika także z opanowania bezpiecznych technologii topienia, przygotowania ciekłego metalu i odlewania.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...