Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Problemy rynku odlewniczego

2021-08-16  / Autor: Dominik Wójcicki

Dysponując znaczącym potencjałem produkcyjnym i dobrym zapleczem technicznym, krajowe odlewnie są w stanie realizować zamówienia klientów na szerokie spektrum części odlewanych: od prostych i małych detali po duże skomplikowane elementy, które technologicznie i jakościowo nie odbiegają od poziomu najlepszych producentów zagranicznych.

Niemniej przemysł odlewniczy w naszym kraju jest mocno zróżnicowany. Składa się z szerokiej gamy zakładów, od małych po bardzo duże; każdy z nich wyróżnia się kombinacją technologii i zespołem operacji dobranymi do materiału wejściowego, wielkości serii i rodzaju produktów wytwarzanych w określonym miejscu.

Głównymi rynkami odbiorczymi obsługiwanymi przez odlewnie są przemysł motoryzacyjny, budowlany, maszynowy i stalowy. Ponad połowa światowej produkcji odlewów trafia do branży samochodowej i odsetek ten stale wzrasta, gdyż coraz częściej zastępuje się stalowe elementy spawane, kute, frezowane, tłoczone znacznie tańszymi odlewami precyzyjnymi.

W krajowych odlewniach z myślą o motoryzacji powstają m.in. korpusy silników wysokoprężnych, głowice, koła zamachowe, obudowy kół zamachowych, obudowy skrzyń biegów, obudowy łożysk, obudowy tłumików drgań skrętnych, pokrywy łożysk, kolektory ssące i wydechowe, koła zębate i pasowe, obudowy pomp wody.

Istotna zależność od przemysłu motoryzacyjnego ma bardzo duży wpływ na działalność omawianego przemysłu i dotyczy wielu aspektów funkcjonowania odlewnictwa, takich jak kwestie ekonomiczne, lokalizacja odlewni, standardy jakościowe, standardy ochrony środowiska, rozwój innowacji w odlewnictwie. Jednym z przykładów tej zależności jest wymóg przemysłu motoryzacyjnego, aby pojazdy były coraz lżejsze, a co za tym idzie zużywały mniej paliwa i emitowały mniej spalin. To zaś wpływa na zwiększenie zapotrzebowania na odlewy z aluminium i magnezu, co jest jednym z najpowszechniejszych aktualnie trendów w branży. Ze względu na swoje właściwości, a przede wszystkim wysoką wartość współczynnika wytrzymałości właściwej, stopy magnezu są obiecujące jako tworzywo konstrukcyjne w zastosowaniach motoryzacyjnych. Obserwowany znaczny wzrost produkcji odlewów ze stopów magnezu, poza ich zaletami, wynika także z opanowania bezpiecznych technologii topienia, przygotowania ciekłego metalu i odlewania.


przemysł odlewniczyGrupa PGOOdlewnie PolskieOdlewnicza Izba Gospodarcza

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Średnia ocen 3/5 na podstawie 2 głosów.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie