2022-07-26 / Autor: Agnieszka Świerczek-Dziura, technolog, Jago Pro Sp. z o.o.
Klasyfikacja kosmetyków ochrony przeciwsłonecznej jedynie według ich wartości SPF budzi pewne kontrowersje. Spowodowane są one między innymi tym, że wartości współczynnika SPF wyznaczane są poprzez zaaplikowanie na skórę osób badanych 2 mg preparatu na 1 cm2 jej powierzchni. Wielokrotnie podaje się w wątpliwość, czy konsumenci rzeczywiście aplikują produkty w takiej ilości i tym samym zapewniają sobie deklarowaną na opakowaniu wartość ochrony SPF. Badania wykazują, że konsumenci stosują zwykle znacznie mniejszą ilość kosmetyku, od 0,5 do 1,5 mg/cm2, uzyskując w ten sposób współczynnik ochrony niższy średnio o 20-50% od wartości oczekiwanej.
Kolejną kwestią jest brak ujęcia w wartości SPF skuteczności ochrony przeciw promieniowaniu UVA, którego również nie należy lekceważyć pod kątem zwiększania ryzyka wystąpienia raka skóry oraz przedwczesnego starzenia. Zalecenia Komisji Europejskiej (2006/647/WE) wychodzą naprzeciw takiemu rozumowaniu, ustalając dodatkowo klasyfikację produktów ochrony przeciwsłonecznej według czterech kategorii:
• niska ochrona (SPF 6, 10),
• średnia ochrona (SPF 15, 20, 25),
• wysoka ochrona (SPF 30, 50),
• bardzo wysoka ochrona (SPF 50+).
Należy również podkreślić, że zaleca się, aby kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej dostępne na rynku UE miały współczynnik ochrony przeciw UVA równy co najmniej 1/3 wartości SPF.
Właściwości
Określenie właściwości promieniochronnych i przydzielenie stopnia ochrony to dopiero pierwszy krok do spełnienia wymagań, jakie stawia przed producentem współczesny konsument. Na podstawie raportu CR z 2020 roku, aż 57% Amerykanów określiło, że wybiera produkty do opalania z deklaracją wodoodporności. Dla 40% istotnym aspektem jest szeroki zakres ochrony przed promieniowaniem. 19% badanych stwierdza, że szuka produktów, które nie zawierają niektórych składników (np. Avobenzone czy Oxybenzone), a 18% interesuje deklaracja „mineralny” lub „naturalny”.

„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...