Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Pielęgnacja słoneczna – współczesne trendy

2022-07-26  / Autor: Agnieszka Świerczek-Dziura, technolog, Jago Pro Sp. z o.o.

Klasyfikacja kosmetyków ochrony przeciwsłonecznej jedynie według ich wartości SPF budzi pewne kontrowersje. Spowodowane są one między innymi tym, że wartości współczynnika SPF wyznaczane są poprzez zaaplikowanie na skórę osób badanych 2 mg preparatu na 1 cm2 jej powierzchni. Wielokrotnie podaje się w wątpliwość, czy konsumenci rzeczywiście aplikują produkty w takiej ilości i tym samym zapewniają sobie deklarowaną na opakowaniu wartość ochrony SPF. Badania wykazują, że konsumenci stosują zwykle znacznie mniejszą ilość kosmetyku, od 0,5 do 1,5 mg/cm2, uzyskując w ten sposób współczynnik ochrony niższy średnio o 20-50% od wartości oczekiwanej.

Kolejną kwestią jest brak ujęcia w wartości SPF skuteczności ochrony przeciw promieniowaniu UVA, którego również nie należy lekceważyć pod kątem zwiększania ryzyka wystąpienia raka skóry oraz przedwczesnego starzenia. Zalecenia Komisji Europejskiej (2006/647/WE) wychodzą naprzeciw takiemu rozumowaniu, ustalając dodatkowo klasyfikację produktów ochrony przeciwsłonecznej według czterech kategorii:
• niska ochrona (SPF 6, 10),
• średnia ochrona (SPF 15, 20, 25),
• wysoka ochrona (SPF 30, 50),
• bardzo wysoka ochrona (SPF 50+).

Należy również podkreślić, że zaleca się, aby kosmetyki ochrony przeciwsłonecznej dostępne na rynku UE miały współczynnik ochrony przeciw UVA równy co najmniej 1/3 wartości SPF.

Właściwości

Określenie właściwości promieniochronnych i przydzielenie stopnia ochrony to dopiero pierwszy krok do spełnienia wymagań, jakie stawia przed producentem współczesny konsument. Na podstawie raportu CR z 2020 roku, aż 57% Amerykanów określiło, że wybiera produkty do opalania z deklaracją wodoodporności. Dla 40% istotnym aspektem jest szeroki zakres ochrony przed promieniowaniem. 19% badanych stwierdza, że szuka produktów, które nie zawierają niektórych składników (np. Avobenzone czy Oxybenzone), a 18% interesuje deklaracja „mineralny” lub „naturalny”.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej" nr 2/2022

„CiB. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej” to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykikosmetyki promieniochronnepielęgnacja słonecznafiltry

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie