Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Opakowania ekologiczne - chwilowy trend czy konieczność XXI wieku?

2021-02-11  / Autor: Katarzyna Medwedź, specjalista ds. surowców chemicznych i opakowań, Jago Pro Sp. z o.o

Kolejnym krokiem ku zmianom ukierunkowanym na przypieczętowanie celów powyższej strategii jest wydana w 2019 r. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko, czyli inaczej Dyrektywa Plastikowa (Single-Use Plastics Directive), nakładająca na producentów konkretne i drastyczne zmiany. Spośród nich najistotniejszymi dla producentów kosmetyków i opakowań z tworzyw sztucznych jest zaplanowane do 2030 r. zwiększenie udziału procentowego użytego materiału pochodzącego z recyklingu do 30% niezależnie od rodzaju stosowanego tworzywa oraz zwiększenie odzysku tworzyw sztucznych do 55%. Wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych do tego czasu mają być ponadto dostosowane do poddawania recyklingowi. Istotne we wszystkich tych zmianach jest zrozumienie tego, iż nie dążą one do całkowitego wyeliminowania tworzyw, a jedynie do odpowiedzialnego nimi zarządzania i zwiększenia przetwórstwa.

Ścieżki rozwoju i kierunek zmian

Wprowadzane zmiany niosą ze sobą z pewnością potrzeby z zakresu inżynierii materiałowej oraz inaczej ukierunkowany marketing. Dokonując wyboru danego produktu, należy zastanowić się na ile opakowanie ekologiczne faktycznie jest ekologiczne, a nie jest jedynie „chwytem marketingowym” dobrze wyglądającym na półce. Czy ilość energii, wody i zasobów użytych do przetworzenia pewnych surowców, a jednocześnie krótszy cykl życia „eko opakowania” nie sprawiają, że stają się one w gruncie rzeczy mniej ekologiczne niż standardowe rozwiązania? Rosnący „eko trend” jest bardzo intensywnie wykorzystywany przez producentów opakowań do celów marketingowych, podczas gdy proponowane rozwiązanie nie zawsze jest w pełni zrównoważone. Bardzo istotne jest więc zwiększanie świadomości konsumentów, a także samych producentów w tym zakresie.


CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 4/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY



opakowaniaekologiaopakowania ekologiczneeko trendy

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie