2025-12-18 / Autor: dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna; Aleksandra Lau-Wyzińska, Senior PA&PR Manager, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego
Co jednak istotne, wdrażane innowacje mają widoczny wymiar jakościowy. 90% przedsiębiorstw potwierdziło wzrost jakości produktów i usług, a 88% – ogólny rozwój przedsiębiorstwa dzięki innowacjom. Z drugiej strony tylko 45% firm dostrzega redukcję kosztów, 29% wzrost zatrudnienia. To oznacza, że na razie innowacje nie pełnią funkcji restrukturyzacyjnej w przedsiębiorstwach sektora kosmetycznego.
Ciekawym wątkiem są motywacje firm do wdrażania innowacji. Analiza motywów inwestycyjnych ujawniła, że dominującym czynnikiem są zachęty finansowo-podatkowe. Aż 68% firm wskazało możliwość skorzystania z ulg jako główny bodziec do podejmowania działań innowacyjnych, a 40% – współfinansowanie projektów. To sygnał, że w branży kosmetycznej innowacje dość często są odpowiedzią na bodźce instytucjonalne, a nie wyłącznie rynkowe. Znaczenie ulg podatkowych rośnie jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę, że znakomita większość, bo aż 90% firm korzysta głównie z własnych środków, a udział kredytów i dotacji w finansowaniu innowacji jest ograniczony. Z tego też powodu, w porównaniu ze średnią unijną, nakłady nie imponują. Połowa firm inwestuje poniżej 1 mln zł rocznie, a wydatki w większości mieszczą się w przedziale do 10% budżetu. W planach inwestycyjnych na kolejne trzy lata aż 86% firm deklaruje pracę nad innowacjami produktowymi, 67% procesowymi i 64% środowiskowymi. Branża inwestuje jednak raczej w sposób ostrożny i selektywny, koncentrując się na konkretnych projektach.
Badanie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego dowiodło, że innowacyjność branży kosmetycznej ma charakter pragmatyczny, rozwojowy i selektywny. Firmy z sektora stawiają przede wszystkim na nowe produkty i poprawę jakości, wspierane głównie przez własne środki i zachęty finansowe. Mimo współpracy z partnerami zewnętrznymi, chcą zachować kontrolę nad procesami. Wyzwaniami w najbliższej przyszłości będą dla nich biurokracja, koszty i ograniczona dostępność specjalistycznej wiedzy w kraju.

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...