Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Branża kosmetyczna w Polsce w erze innowacji

2025-12-18  / Autor: dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna; Aleksandra Lau-Wyzińska, Senior PA&PR Manager, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego

Co jednak istotne, wdrażane innowacje mają widoczny wymiar jakościowy. 90% przedsiębiorstw potwierdziło wzrost jakości produktów i usług, a 88% – ogólny rozwój przedsiębiorstwa dzięki innowacjom. Z drugiej strony tylko 45% firm dostrzega redukcję kosztów, 29% wzrost zatrudnienia. To oznacza, że na razie innowacje nie pełnią funkcji restrukturyzacyjnej w przedsiębiorstwach sektora kosmetycznego.

Ciekawym wątkiem są motywacje firm do wdrażania innowacji. Analiza motywów inwestycyjnych ujawniła, że dominującym czynnikiem są zachęty finansowo-podatkowe. Aż 68% firm wskazało możliwość skorzystania z ulg jako główny bodziec do podejmowania działań innowacyjnych, a 40% – współfinansowanie projektów. To sygnał, że w branży kosmetycznej innowacje dość często są odpowiedzią na bodźce instytucjonalne, a nie wyłącznie rynkowe. Znaczenie ulg podatkowych rośnie jeszcze bardziej, gdy weźmiemy pod uwagę, że znakomita większość, bo aż 90% firm korzysta głównie z własnych środków, a udział kredytów i dotacji w finansowaniu innowacji jest ograniczony. Z tego też powodu, w porównaniu ze średnią unijną, nakłady nie imponują. Połowa firm inwestuje poniżej 1 mln zł rocznie, a wydatki w większości mieszczą się w przedziale do 10% budżetu. W planach inwestycyjnych na kolejne trzy lata aż 86% firm deklaruje pracę nad innowacjami produktowymi, 67% procesowymi i 64% środowiskowymi. Branża inwestuje jednak raczej w sposób ostrożny i selektywny, koncentrując się na konkretnych projektach.

Badanie Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego dowiodło, że innowacyjność branży kosmetycznej ma charakter pragmatyczny, rozwojowy i selektywny. Firmy z sektora stawiają przede wszystkim na nowe produkty i poprawę jakości, wspierane głównie przez własne środki i zachęty finansowe. Mimo współpracy z partnerami zewnętrznymi, chcą zachować kontrolę nad procesami. Wyzwaniami w najbliższej przyszłości będą dla nich biurokracja, koszty i ograniczona dostępność specjalistycznej wiedzy w kraju.


\
ARTYKUŁ DOSTĘPNY W "Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025

"Kosmetyki i Detergenty" to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykibadania i rozwójinnowacje

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Jak oceniasz Manifest Polskiej Chemii?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie