2021-02-26 / Autor: Grzegorz Krasiński, specjalista ds. legislacji kosmetycznej, Dr Koziej Instytut Badania Kosmetyków
Współczynnik ochrony słonecznej nie jest bowiem ani prostą sumą, ani nawet wypadkową udziałów poszczególnych filtrów – nie ma prostych zależności. Dodatkowo sama baza produktu kosmetycznego może zaburzać ostateczny wynik współczynnika ochrony przeciwsłonecznej. Użycie emulgatorów na bazie PEG czy PPG lub pochodnych węglowodorów alifatycznych prawdopodobnie obniży spodziewany współczynnik SPF (ang. Sun Protection Factor). Odwrotnego efektu można oczekiwać w przypadku zastosowania emolientów, np. polarnych olei roślinnych, które same potrafią absorbować promieniowanie UV. Dlatego też, mając na uwadze bezpieczeństwo konsumentów tak ważne jest, by odpowiednimi badaniami potwierdzić deklarowany przez producenta współczynnik ochrony przeciwsłonecznej.
Zalecenia Komisji Europejskiej
Punktem wyjścia dla produktów z deklarowanym SPF udostępnianych na rynku Unii Europejskiej są Zalecenia Komisji z 22 września 2006 r. w sprawie skuteczności produktów ochrony przeciwsłonecznej i odnoszących się do nich oświadczeń. Dokument z 2006 r. wytycza ramy, jakimi powinni posługiwać się producenci wprowadzający produkty kosmetyczne z określonym współczynnikiem ochrony przeciwsłonecznej. W szczególności narzuca, aby taki produkt działał wystarczająco skutecznie przeciw promieniowaniu UVB i UVA. Ustalenia naukowe dowodzą, że można zapobiec lub zmniejszyć niektóre biologiczne uszkodzenia skóry (fotostarzenie skóry, poparzenia słoneczne, rumień, obniżenie funkcji immunologicznych i nowotworowych), jeżeli poziom współczynnika ochrony mierzony w badaniu trwałej pigmentacji (tj. przeciwdziałający głównie promieniowaniu UVA) wynosi co najmniej 1/3 współczynnika mierzonego metodą badania ochrony przeciwsłonecznej (tj. przeciwdziałającego głównie promieniowaniu UVB). Ponadto, aby zapewnić pełniejszą ochronę, dermatolodzy zalecają krytyczną długość fali wynoszącą co najmniej 370 nm (krytyczna długość fali oznacza długość fali promieniowania UV, przy której całka krzywej absorpcji rozpoczynającej się od 290 nm stanowi 90% całki od 290 do 400 nm).
Zalecenia Komisji regulują także istotne dla konsumenta oświadczenia marketingowe określające oznakowanie współczynnika ochrony przeciwsłonecznej.
CAŁY ARTYKUŁ DOSTĘPNY JEST W NR 4/2020 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
Książka: Atlas Mikrobiologii Kosmetyków
94.00 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 6/2025
30.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 4/2025
30.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Chemika Expo o wodorze
Tematem wiodącym tegorocznej konferencji Chemika Expo, organizowanej w Szczecinie przez Klaster...
HPCI idealne dla profesjonalistów
Targi HPCI Central and Eastern Europe to najważniejsze w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wydarzenie...
Merytoryczne konferencje podczas Sepawy
Kongres SEPAWA 2025 w Berlinie skupił się na innowacjach w sektorze detergentów,...
Wiodące targi transportu i logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej
TransLogistica Poland 2025, dwunasta edycja międzynarodowych targów transportu i logistyki, odbyła się...