Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety
REKLAMA
REKLAMA

50 (51) poprawka standardu IFRA – wpływ na branżę kosmetyczną i detergentową

2023-05-24  / Autor: Michalina Świerczyńska-Kraska, starszy specjalista ds. Oceny Bezpieczeństwa Kosmetyków i Produktów Chemicznych, THETA Consulting Sp. z o.o.

Każdy producent, importer, dalszy użytkownik i dystrybutor gromadzi i przechowuje gotowe do udostępnienia wszelkie informacje wymagane od niego w celu wypełniania obowiązków wynikających z przepisów rozporządzenia REACH przez okres co najmniej 10 lat od ostatniej daty produkcji, importu, dostawy lub zastosowania substancji lub mieszaniny. W tym miejscu należy podkreślić, że 1 stycznia 2021 r. weszło w życie Rozporządzenie Komisji (UE) 2020/878 z 18 czerwca 2020 r. zmieniające załącznik II (wymagania dotyczące sporządzania kart charakterystyki do rozporządzenia REACH), przy czym dostawcy mieli czas na dostosowanie swoich kart charakterystyki do nowej regulacji w terminie do 31 grudnia 2022 r., zatem już dzisiaj oczekujemy zaktualizowanej dokumentacji dla surowca zapachowego.

Dokumentacja kompozycji zapachowej

Istotnym problemem branży jest fakt, że karta charakterystyki zgodnie z wymaganiami prawnymi nie musi zawierać informacji o pełnym składzie produktu. Zatem rodzi się pytanie: jak zapewnić bezpieczeństwo produktu zawierającego złożoną mieszaninę zapachową, przy jednoczesnym zachowaniu poufności danych? Ze względu na dodatkowe wymagania prawne obowiązujące zarówno w branży detergentowej, jak i kosmetycznej, to w łańcuchu dostaw dostarcza się informacje o zawartości procentowej 26 potencjalnych alergenów, ujętych w wykazie substancji określonych pierwotnie w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG, a obecnie wymienionych w załączniku III do rozporządzania kosmetycznego 1223/2009/WE. Tym samym ich obecność należy wykazać na etykiecie produktu kosmetycznego, gdy jego stężenie przekracza: 0,001% w produkcie niespłukiwanym (leave-on product) lub 0,01% w produkcie spłukiwanym (rinse-off product). Również zgodnie z Rozporządzeniem (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów (wraz z późn. zm.), jeżeli zostały dodane substancje pochodzące z kompozycji zapachowych mogące powodować alergie w stężeniach przekraczających 0,01% wagowo, to informacje umieszczane są zgodnie z załącznikiem VII, m.in. w tzw. składzie detergentowym prezentowanym na etykiecie np. płynu do mycia naczyń, aby poinformować użytkownika o substancji alergizującej pochodzącej z syntetycznej kompozycji zapachowej, bądź z olejku pochodzenia naturalnego.


\
CAŁA TREŚĆ DOSTĘPNA W "Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2023

"Kosmetyki i Detergenty" (wcześniej "Chemia i Biznes. Rynek Kosmetyczny i Chemii Gospodarczej") to kwartalnik biznesowo-informacyjny z zakresu przemysłu kosmetycznego i środków czystości.


przemysł kosmetycznykosmetykichemia gospodarczadetergentyIFRAkompozycje zapachowelegislacja

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


REKLAMA

WięcejNajnowsze

Więcej aktualności

REKLAMA


WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)

REKLAMA


WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)

REKLAMA


WięcejSonda

Czy przemysł wykorzysta środki z KPO?

Zobacz wyniki

REKLAMA

WięcejW obiektywie