Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Znaczenie nowości produktowych jest przeceniane?

2014-09-26

72% nowych produktów wprowadzanych na rynek to finansowa porażka, wynika z Międzynarodowego Badania Cenowego Global Pricing Study, które zostało przeprowadzone przez globalną firmę konsultingową Simon - Kucher & Partners w 40 krajach świata.

Z badania Simon – Kucher & Partners dowiadujemy się, że większość nowych produktów i usług już dostępnych na rynku, jak też tych nowowprowadzonych (dotyczy to także przemysłu chemicznego) nie osiąga zakładanych zysków. Przyczyną są zaniedbania po stronie przedsiębiorstw. Ignorują oni bowiem kluczowe kwestie związane z zarządzaniem cenami oraz marketingiem we własnych procesach rozwoju produktów. Niskie zyski firm pochłaniają z kolei środki na przyszłe projekty rozwojowe. Taka spirala naraża długoterminową zyskowność przedsiębiorstw, a nawet ich przetrwanie.

Wiele firm ma ogromny problem z osiąganiem zakładanych zysków. Oceniają one warunki rynkowe w jakich działają, jako niesprzyjające i tym samym poszukują nowych możliwości generowania zysków. Mimo to większość nowych produktów/usług przez nie oferowanych nie osiąga zakładanych zysków. Tylko 10% firm, biorących udział w badaniu Simon - Kucher & Partners, wprowadza nowe i zyskowne produkty oraz innowacje, co pozwala im doskonale radzić sobie nawet w uciążliwych warunkach rynkowych, związanych chociażby z silną konkurencją.

Co odróżnia firmy uznane za liderów w badaniu Simon - Kucher & Partners od pozostałych przedsiębiorstw?

Firmy te skupiają się na kwestiach cenowych silniej niż pozostałe. Najwyższa kadra zarządzająca w tych firmach kładzie silny nacisk na integrację pricingu (zarządzanie cenami) i marketingu z innymi procesami zachodzącymi w firmie od samego początku, czyli od powstania samego pomysłu wprowadzenia nowego produktu. Tymczasem większość firm (80%) wykonuje te kluczowe działania jedynie w pojedynczym, ustalonym momencie procesu innowacyjnego, często tuż przed uruchomieniem produktu / innowacji.

W firmach uznanych za liderów, w odróżnieniu od pozostałych, powszechne jest również stosowanie narzędzi i oprogramowań, które pozwalają im mierzyć na bieżąco osiągane rezultaty cenowe, a tym samym lepiej i szybciej zrozumieć wartość, jaką ich produkty / usługi dostarczają klientom. Firmy te osiągają wyższe zyski, trafniej wyceniają nowe produkty, usługi i innowacje, a także są skuteczniejsze w realizacji planowanych podwyżek.

Dlaczego uczestnicy Międzynarodowego Badania Cenowego ocenili obecne warunki rynkowe, jako niesprzyjające?

Aż 83% firm zadeklarowało, że w codziennej pracy spotyka się z rosnącą presją cenową. 58% firm przyznało, że są zaangażowane w wojnę cenową i aż 89% uczestników o ten stan obwinia konkurencję (przekonanie, że to konkurencja zaczęła wojnę cenową). Firmy chcą podnosić ceny, ale w zdecydowanej większości próby wdrożenia podwyżek kończą się niepowodzeniem. Firmy podnoszą ceny średnio tylko o 1,9% na każde planowane 5%. Oznacza to najniższą odnotowaną dotychczas przez Simon – Kucher & Partners w przeprowadzanym badaniu stopę realizacji podwyżek. Dwa lata temu firmy deklarowały, że udawało im się przeciętnie zrealizować około połowy zamierzonych podwyżek cen.

Firmy biorące udział w badaniu uznały ponadto, że najlepszą opcją na przezwyciężenie uciążliwych warunków rynkowych jest wprowadzanie nowych produktów. 77% z nich postrzega innowacyjne produkty, jako główną obronę przeciwko obecnej presji cenowej. Jednak podmioty te mają problemy z właściwą wyceną swoich produktów i innowacji tak, aby wpisywały się one w skłonność klientów do zapłaty za nie.

Eksperci Simon - Kucher & Partners, międzynarodowego lidera doradztwa cenowego zauważają, że z problemem tym można sobie poradzić przez profesjonalne zarządzanie cenami i zaangażowanie w ten proces kadry zarządzającej najwyższego szczebla, z prezesem włącznie. Profesjonalne zarządzanie cenami powinno wynikać ze strategii firmy.

Autorzy przytaczanego badania wskazali kilka rad, jak zneutralizować zdiagnozowany w badaniu problem związany z nietrafnym ustalaniem cen nowych produktów i nieefektywnym wdrażaniem podwyżek cen.

Sześć rekomendacji dla zarządzających do wykorzystania, aby innowacja była narzędziem do walki z presją cenową i szansą na zwiększenie zysków:

  • Priorytety: Uczyń pricing i rozwój nowych produktów priorytetami. To się opłaca
  • Ludzie: Włącz ekspertów od procesów pricingu, ustalania wartości dla klienta oraz znających specyfikę rynków do zespołów odpowiedzialnych za rozwój nowego produktu
  • Inwestycja: Przeznacz odpowiednią ilość funduszy na badania wartości dla klientów i ich skłonności do zapłaty
  • Obecność osobista: Uczęszczaj na kluczowe spotkania w procesie rozwoju nowego produktu
  • Standardy: Nie każdy projekt musi kończyć się wprowadzeniem nowego produktu. Daj możliwość, a nawet zachęcaj zespół do zrezygnowania z wprowadzenia nowego produktu jeśli jest oczywiste, że nie przyniesie oczekiwanego zysku
  • Przywództwo: Sam zatrzymaj rozwój jednego lub więcej produktów jeśli uznasz proces za nierentowny.

cenySimon-Kucher & Partners

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie