Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Zmniejszyć emisję amoniaku do atmosfery

2019-07-09

Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw. Akt ten wdraża unijne przepisy dyrektywy NEC w sprawie redukcji emisji dwutlenku siarki, tlenków azotu i pyłu drobnego.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach Unii Europejskiej, prowadzone były prace wdrożeniowe unijnej Dyrektywy NEC. Ustanawia ona na lata 2020–2030 nowe zobowiązania dotyczące redukcji krajowych emisji sześciu głównych zanieczyszczeń: dwutlenku siarki, tlenków azotu, lotnych związków organicznych, amoniaku, cząstek stałych (sadzy) i metanu.

Ustawa przynosi ważne zapisy odnoszące się m.in. do nawozów mineralnych i organicznych. W tym obszarze kluczowa jest redukcja emisji amoniaku. Cel dla Polski w redukcji amoniaku to 1% od 2020 do 2029 r. oraz 17% od 2030 r. – redukcje nastąpić mają w porównaniu z wielkością emisji z 2005 roku.

Rolnictwo w dużym stopniu odpowiada za emisję amoniaku do atmosfery - ok. 94% emisji amoniaku pochodzi właśnie z działalności rolniczej. Stąd też poddano je szczególnej uwadze w przyjętej ustawie, wprowadzając w celu zmniejszenia emisji nowe obowiązki i sankcje za ich nieprzestrzeganie, m.in. wprowadzono zakaz stosowania nawozów amonowo - węglanowych, przez które rozumie się węglan amonu i wodorowęglan amonu.

Jednym z głównych celów regulacji jest dostosowanie systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych do panujących warunków gospodarczo-społecznych. W tym celu pomniejszono niektóre obciążenia, zarówno dla podmiotów prowadzących instalację, jak i organów administracyjnych. Do takich należy zwłaszcza zwolnienie prowadzącego instalację z obowiązku wnoszenia opłaty rocznej za prowadzenie rachunku w rejestrze Unii od roku następującego po roku, w którym złożył wniosek o zamknięcie rachunku, ponieważ faktyczne zamknięcie rachunku często następuje później.


nawozyprawohandel emisjami

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie