2016-12-12
Promocja polskiej branży chemicznej była jednym z tematów ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju.
Posłowie wchodzący w skład Komisji rozmawiali m.in. o strategii promocyjnej kraju w zakresie proeksportowego rozwoju polskiej gospodarki, z uwzględnieniem Marki Polskiej na świecie i roli biur radców handlowych w promocji rodzimych przedsiębiorstw, produktów i usług. W pewnym momencie dyskusja zeszła na temat branży chemicznej. Poseł Marek Sowa (Nowoczesna) podjął wątek Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. Planu Morawieckiego.
- W materiale przywoływane są branże, które będziemy promować. Na jakiej bazie i w oparciu o jakie kryteria wybrano te branże? Czy został przeprowadzony foresight technologiczny? Jestem z Małopolski, gdzie największy udział w PKB ma przemysł chemiczny. To m.in. firmy Synthos i Grupa Azoty. To jest 16% eksportu Polski, w tym bardzo dużo do Chin. W zestawieniu branż wskazanych do promocji nie ma jednak branży chemicznej. Firmy tej branży mogą spełnić cel, który sobie stawiacie, czyli być firmami globalnymi. Zainteresowane są inwestycjami w Ameryce Południowej, Azji i Afryce. Jak można pominąć taki sektor, który w sposób nieprawdopodobny zmodernizował się na przestrzeni ostatnich lat? – dopytywał parlamentarzysta.
Odpowiadał Tadeusz Kościński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju: - Intencją promocji polskiej marki jest wspieranie sektora małych i średnich przedsiębiorstw. To nie dotyczy championów, czy dużych firm sektora chemicznego. Polski Fundusz Rozwoju, w tym obecny PAIiIZ, w zależności od potrzeb będzie natomiast wspierał akwizycję zagraniczną dużych przedsiębiorstw różnymi instrumentami – odparł wiceminister.
Głos zabrała także Ewa Swędrowska – Dziankowska, zastępca dyrektora Departamentu Polityki Eksportowej w Ministerstwie Rozwoju.
- 12 branż zostało wybranych na podstawie dwóch ekspertyz naukowych. Ekspertyzy wskazały najbardziej innowacyjne i perspektywiczne branże, które jednocześnie mogą tworzyć Markę Polski, czyli później mogą kojarzyć się z Polską. To m.in. jachty, meble, kosmetyki. Ponadto, na stronie internetowej ministerstwa była umieszczona ankieta. Organizacje przedsiębiorców, przedsiębiorcy mogli zgłaszać branże wraz z uzasadnieniem. Otrzymaliśmy dużo propozycji. Po analizie poprzednich programów oraz zgłoszeń ankietowych dokonaliśmy wyboru 12 branż. W tych branżach funkcjonują przeważnie mali i średni przedsiębiorcy. Ponieważ środki na promocje pochodzą z funduszy europejskich, duzi przedsiębiorcy nie mogą liczyć na wsparcie. Dlatego wśród tych branż nie pojawiła się m.in. branża chemiczna – wyjaśniła przedstawicielka Ministerstwa Rozwoju.
WięcejSklep
Książka: Surfaktanty i ich zastosowanie w produktach kosmetycznych
95.00 zł
"Kosmetyki i Detergenty" nr 1/2024
30.00 zł
“Chemia i Biznes” nr 2/2024
20.00 zł
Bilety - XIII Międzynarodowa Konferencja Przemysłu Chemii Gospodarczej
553.50 zł
Książka: Zagęstniki (modyfikatory reologii) w produktach kosmetycznych
78.00 zł
Emulsje i inne formy fizykochemiczne produktów kosmetycznych. Wprowadzenie do recepturowania
108.00 zł
WięcejNajnowsze
WięcejNajpopularniejsze
WięcejPolecane
WięcejW obiektywie
Warsaw Plast Expo dla branży tworzyw sztucznych
W Nadarzynie odbyły się targi WARSAW PLAST EXPO dla branży przetwórstwa tworzyw sztucznych.
Międzynarodowe Targi Budownictwa i Architektury BUDMA na temat zielonego budownictwa
W dniach 30 stycznia - 2 lutego 2024 r. w Poznaniu odbyły się najbardziej rozpoznawalne europejskie targi dla...
Targi Kompozyt – Expo atrakcyjne dla branży
W Krakowie odbyła się 12 edycja Międzynarodowych Targów Materiałów, Technologii i...
Nowości na Taropaku w Poznaniu
Ponad 10 tys. zwiedzających, 100 wystawców, liczne nowości i premiery – tak wyglądały Targi...