Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Zagraniczne rynki: Fiński rynek kosmetyków i chemii gospodarczej

2013-08-22

Wartość fińskiego rynku kosmetyków i chemii gospodarczej w 2011 r. wyniosła 618 mln euro, osiągając niewielki, 0,4% wzrost w porównaniu do roku 2010. Rynek kosmetyków, który odnotował w ostatnich dziesięciu latach ogromny wzrost, był stabilny, jednakże niektóre jego kategorie, m.in. kosmetyki dekoracyjne, pozytywnie zaskoczyły. Zwiększeniu o 2,4% (do 103 mln euro) uległ sektor chemii gospodarczej.

Ostatnie kilka lat pokazało, że generalnie trudna sytuacja gospodarcza miała znikomy wpływ na fiński rynek kosmetyków i środków czystości, a konsumenci wciąż zwiększali zakupy tych wyrobów. Szczególnie dobra sytuacja charakteryzowała segment kosmetyków luksusowych. Z drugiej strony, sprzedaż profesjonalnych kosmetyków, w tym profesjonalnych kosmetyków do włosów, spadła o 6%. Recesja dotknęła również sektor detergentów używanych w przemyśle, jednak ominęła środki czyszczące stosowane w gospodarstwach domowych.

Rynek w 2011 roku
Kosmetyki i detergenty sprzedawane w Finlandii w większości są importowane. Znaczącą rolę odgrywa kilku fińskich producentów, jednakże krajowa produkcja stopniowo się zmniejsza. Ocenia się, że ok. 20% wszystkich kosmetyków i detergentów dostępnych na rynku jest produkowanych w Finlandii. Wyższy, bo ok. 45%, udział mają fińskie produkty instytucjonalne i przemysłowe.
Sektor środków używanych do czyszczenia, prania oraz utrzymania czystości w 2011 r. pozytywnie zaskoczył, utrzymując 2% wzrost, co potwierdziło jego dobrą kondycję. Pozycję dominującą zajmowały detergenty do prania (wartość 53 mln euro; 50% udział w rynku), których sprzedaż wzrosła o 1%. Rynek środków do mycia naczyń (zarówno do zmywarek, jak i zmywania ręcznego) także odnotował wzrost sprzedaży, rzędu 5% (wartość 29 mln euro; 29% udział w rynku).
W 2011 r. w dalszym ciągu obserwowano negatywny trend w sektorze instytucjonalnych środków czyszczących i myjących. Ostatnie lata były trudne dla przedsiębiorstw działających w tych obszarach z uwagi m.in. na trudną sytuację gospodarczą, jak też wprowadzane regulacje prawne. Jedynie sprzedaż detergentów do mycia naczyń była w miarę stabilna, w innych kategoriach odnotowano natomiast spadki sprzedaży (np. w segmencie detergentów stosowanych w pralniach). Wiąże się to przede wszystkim z faktem, że obecnie większość usług pralniczych jest wykonywanych w Estonii, co doprowadziło do zamykania małych zakładów usługowych i zdominowania rynku przez duże pralnie.
Rynek produktów kosmetycznych i do higieny (w tym osobistej, m.in. do pielęgnacji zębów, szampony i mydła) utrzymywał się na stabilnym poziomie. Kosmetyki do pielęgnacji skóry, których sprzedaż wyniosła w 2011 r. 105 mln euro, stanowią ok. 25% ogólnej wielkości rynku kosmetyków. Następne miejsca zajmują: środki do higieny osobistej (22% udział w rynku) oraz kosmetyki dekoracyjne (17%).

 

 

 

Nieznaczne zwiększenie sprzedaży (+2%) zanotowano w 2011 r. w segmencie perfum (wartość 19 mln euro; 5% udział w rynku) oraz środków do opalania, natomiast sektor środków do pielęgnacji włosów zmniejszył się o 3% (wartość 130 mln euro, 31% udział w rynku). Sprzedaż farb do włosów spadła o 2%, jednakże produkty te utrzymały 36% udział w rynku w kategoriach indywidualnej pielęgnacji włosów. Bardzo duży wzrost zaobserwowano w segmencie kosmetyków do opalania (+9%). Ich sprzedaż wyniosła
9 mln euro.
Kosmetyki na fińskim rynku są sprzedawane poprzez różne kanały dystrybucji – sukces rynkowy zależy w dużej mierze od wybrania właściwego dystrybutora. Przykładowo, perfumy są głównie kierowane do kanałów dystrybucji selektywnej, natomiast kosmetyki do pielęgnacji lokowane są w popularnych sieciach sprzedaży, np. supermarketach. Kosmetyki dekoracyjne są z kolei sprzedawane za pośrednictwem tzw. półselektywnych kanałów dystrybucyjnych. Wyroby kosmetyczne są również sprzedawane w aptekach – ich sprzedaż wzrosła tam w 2011 r. o 2%.

Rynek w 2012 roku
Rok 2012 przyniósł lekką poprawę sytuacji sektora kosmetyków i chemii gospodarczej, poprzez wzrost sprzedaży w prawie wszystkich kategoriach produktowych. Największą dynamikę sprzedaży odnotowały produkty technochemiczne (+10,2%) oraz kosmetyki (+7,4%); spadek dotknął jedynie segmentu środków do czyszczenia tkanin (-3%).
Fiński import sektora kosmetycznego i chemii gospodarczej jest ok. pięć razy wyższy od eksportu. Prawie 90% importu pochodzi z krajów Unii Europejskiej. W 2012 r. najważniejszymi rynkami w fińskim imporcie były: Szwecja (72,8 mln euro), Francja (70,7 mln euro), Niemcy (69,2 mln euro), Wlk. Brytania (40,3 mln euro), USA (21,1 mln euro), Holandia (20,5 mln euro), Włochy (16,0 mln euro) oraz Polska (11,5 mln euro). W roku 2012 największy udział w sprowadzanych wyrobach kosmetycznych miały preparaty perfumeryjne.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 2/2013 KWARTALNIKA "CHEMIA I BIZNES. RYNEK KOSMETYCZNY I CHEMII GOSPODARCZEJ". ZAPRASZAMY.

Jeśli chcą Państwo bezpłatnie otrzymywać kwartalnik w 2013 roku, prosimy o kontakt z redakcją: redakcja@chemiaibiznes.com.pl



przemysł kosmetycznychemia gospodarczaśrodki czystościkosmetykiFinlandia

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie