Wiadomości - Chemia budowlana z kraju

Wysokie wzrosty na rynku chemii budowlanej w Polsce

17.03.2020

Firma badawcza IBP Research dokonała oceny sytuacji w branży chemii budowlanej za ubiegły rok.

Badane były takie obszary rynku, jak segment klejów do płytek ceramicznych; segment klejów gipsowych do płyt g-k; segment wylewek podłogowych; segment mas samopoziomujących; segment systemów dociepleń; segment hydroizolacji bitumicznych; segment tynków gipsowych maszynowych; segment tynków gipsowych ręcznych; segment suchych (sypkich) gładzi i mas szpachlowych; segment mokrych (gotowych) gładzi i mas szpachlowych; segment farb do ścian i elewacji; segment farb i lakierów na metal i drewno; segment tynków cementowo-wapiennych

Według danych IBP Research, sumaryczna sprzedaż wymienionych produktów na polskim rynku osiągnęła w 2019 roku wielkość 5,3 mln ton. Oznacza to wzrost w stosunku do 2018 r. o blisko 6%. Wynik ten wyznaczony został na podstawie bezpośredniego badania rynku podsumowującego sprzedaż dystrybutorów i zakupy wykonawców, oraz nałożenia danych makroekonomicznych o realizacji budownictwa mieszkaniowego i niemieszkaniowego, wraz ze zintegrowaną macierzą aplikacji materiałów chemii budowlanej.

Opisywany rynek agencja IBP Research wyceniła w 2019 roku na sprzedaż przekraczającą 9 mld zł netto, co przekłada się na wzrost o 11% w stosunku do roku poprzedniego.

Warto podkreślić, iż jest to piąty z rzędu rok wzrostu sprzedaży chemii budowlanej. Według prognoz IBP Research, dobra koniunktura zostanie zachowana na dwa kolejne lata, aczkolwiek ze słabnącą rok do roku stopą dynamiki. Z asortymentu chemii budowlanej, do roku 2022 najbardziej wzrosną farby do ścian, systemy dociepleń oraz gipsy mokre. Niestety jednak prognoza ta nie uwzględnia efektu koronawirusa.

Dynamika wartości rynku chemii budowlanej determinowana jest w zdecydowanie większym stopniu stopą zmiany wolumenu sprzedaży niż stopą zmiany cen rynkowych. Trend rozwoju rynku chemii budowlanej jest zasadniczo zbieżny z koniunkturą w budownictwie, ale występuje przesunięcie czasowe związane ze specyficznym charakterem materiałów wykończeniowych (w stosunku do bazowych), oraz nałożenie trendu absorpcji technologii chemii budowlanej (technologia docieplania, technologia gruntowania, technologia gipsowania).

Na analizowanym rynku chemii budowlanej, obraz pozycji konkurencyjnej producentów różni się, patrząc wedle sprzedaży ilościowej (w tonach) i wartościowej (w zł). Wynika to z faktu, że w tej grupie mieszczą się zarówno drogie farby, jak i tanie wylewki, drogie tynki cienkowarstwowe i tanie gipsowe itp.

Tonażowo, głównym dostawcą chemii budowlanej w Polsce jest Grupa Atlas (obejmuje też marki Dolina Nidy, Gipsar, Nowy Ląd, Izohan, Optyzar, WiM) z 15% udziałem w rynku. Na kolejnych miejscach plasują się: Baumit i Grupa Knauf (po ok. 10%), a dalej Kreisel, Grupa Mapei, Henkel (marka Ceresit), Grupa Saint-Gobain, Grupa Piotrowice II, Izolbet i Cekol.

Ta pierwsza dziesiątka producentów zaspokaja ponad 60% tonażu zapotrzebowania rynku.

Patrząc na sprzedaż od strony wartościowej, do liderów dołączają producenci farb i lakierów, czyli PPG Deco, AkzoNobel, Śnieżka I Tikkurila. W analizowanej grupie wyrobów (13 subrynków), ta czwórka firm kumuluje aż 30% przychodów ze sprzedaży ogółem.

Łącznie na rynku chemii budowlanej w Polsce działa ok. 120 producentów, z czego 1/3 pokrywa 90% całości sprzedaży, zarówno ilościowo jak wartościowo.

Wartościowe udziały według sprzedaży w złotych polskich w polskim rynku chemii budowlanej w 2019 r.

 

Ilościowe udziały według sprzedaży w tonach w polskim rynku chemii budowlanej w 2019 r.

Wyświetlono: 417

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej