Artykuły - Przemysł detergentowy

Wpływ rodzaju ubrań na rynek środków piorących

22.08.2019
Autor: Grażyna Skupińska
Wpływ rodzaju ubrań na rynek środków piorących

Stagnacja na rynku środków piorących jest już widoczna na rynku krajowym, jak i europejskim. Jedynie rynek kapsułek piorących zwiększa się co roku.

Jednym z powodów jest zmiana materiałowa ubrań, która dokonała się od początku XXI w. Tanie włókna poliestrowe, charakteryzujące się m.in. odpornością na zabrudzenia, zdominowały współczesną modę.

Zmiany w branży tekstylnej i odzieżowej istotnie wpływają na producentów środków piorących. W 2013 r., w Mediolanie nastąpiła pierwsza wymiana doświadczeń pomiędzy kreatorami mody i wytwórcami detergentów pod nazwą „P&G Future Fabrics”. Głównym celem spotkania było zaprezentowanie 3-stopniowego podejścia do pielęgnacji tkanin, obejmującego czyszczenie, ochronę i wzmacnianie. Wnioski płynące z tych spotkań są analizowane w laboratoriach badawczych. Ośrodki naukowe producentów detergentów są wypełnione pralkami z całego świata. W Performance Assessment Laundry Lab, należącym do Procter & Gamble, zgromadzono ok. 300 pralek. Liczne cykle prania odzieży o coraz bardziej zróżnicowanym składzie materiałowym są poddawane analizie. Z wyników tych prac korzysta się na co dzień. Przemysł odzieżowy jest jedną z najszybciej rozwijających się branż. W 2014 r. wytworzono, po raz pierwszy w historii, 100 mld sztuk odzieży. Przyjmuje się, że w ciągu jednego roku (2014 r.) jeden mieszkaniec Ziemi kupił 14 nowych ubrań. W 2017 r. nastąpiło podwojenie światowej produkcji odzieży z początku XXI wieku. Wartość światowego rynku odzieży wzrosła niemal dwukrotnie, od kwoty 1 bln dol. w 2002 r. do 1,8 bln dol. w 2015 r. (dane Greenpeace z 2017 r.). Prognoza wskazuje dalszy wzrost wartości, do 2,1 bln dol. w 2025 r.

Wyświetlono: 468

Przeczytaj również

Skomentuj

Kalendarium

więcej