Chemia i Biznes

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce prywatności Cookies"

Rozumiem i zgadzam się

Konfiguracja makiety

Tworzywa za kierownicą

2016-11-24  / Autor: Grażyna Skupińska

Tworzywa sztuczne zrewolucjonizowały produkcję samochodów i jest to trend, który w dalszym ciągu postępuje.

Przykładowe zastosowanie tworzyw w ramach konstruowania drzwi pojazdów redukuje ich wagę o ok. 10% w porównaniu do tradycyjnych drzwi z blachy. Tworzywa rozwiązały też dotychczasowe problemy korozji w układach paliwowych oraz podniosły poziom bezpieczeństwa we wnętrzu aut, gdzie stosuje się niepalne lub trudno palne elementy. Ponadto pomogły w zmniejszeniu hałasu samochodów oraz przyczyniły się do nadania im aerodynamicznej i atrakcyjnej sylwetki.

Początek tworzyw w samochodach
Zastosowanie tworzyw w motoryzacji miało swój początek w 1915 r., a autorem tego pomysłu był Henry Ford, pracujący wówczas przy budowie modelu Ford-T. Z kolei w 1941 r. skonstruowany został samochód z karoserią z tworzyw wzmocnionych włóknem konopnym o nazwie „Hemp Car”.

Pierwszym seryjnie produkowanym autem z nadwoziem z tworzyw sztucznych był natomiast amerykański sportowy model Chevroleta Corvette z 1952 r. Kilka lat później w Europie pojawił się słynny Trabant, którego karoseria powstała z żywicy fenolowej z włókniną bawełnianą.

W początkowym okresie „ery tworzyw” używane były one tylko we wnętrzach pojazdów lub jako części dodatkowe, np. zderzaki, spojlery lub obudowy lusterek. Obecnie zastępują elementy zarezerwowane wcześniej dla blachy. Przewody paliwowe i zbiorniki paliwa, dotychczas metalowe, produkowane są już niemal całkowicie z tworzyw, które to nie korodują, są łatwiejsze w montażu i o 40-50% lżejsze niż inne materiały. Najczęściej wykorzystywanymi w przemyśle motoryzacyjnym tworzywami są polipropylen, poliuretan, poliwęglan, polietylen o dużej gęstości, polimetakrylan metylu, akrylonitryl-butadien-styren oraz tworzywa na bazie kompozytów.

Dane rynkowe
Branża tworzyw sztucznych jest jednym z najważniejszych kooperantów przemysłu motoryzacyjnego. Międzynarodowa Organizacja Producentów Samochodów OICA (Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles) szacuje, że każdy pracownik zatrudniony bezpośrednio w sektorze automotive daje pracę kolejnym pięciu osobom w takich przemysłach, jak chemiczny, stalowy, włókienniczy lub gumowy. Sektor samochodowy jest jednym z największych globalnych promotorów innowacyjnych rozwiązań. Na naukę i rozwój wydaje więcej niż sektor zbrojeniowego, farmaceutycznego lub biotechnologiczny – jest to ponad 90 mld euro rocznie. Od jego kondycji zależą także budżety wielu państw, gdyż producenci aut płacą rocznie podatki sięgające 500 mld euro.

Zapotrzebowanie ze strony światowego przemysłu motoryzacyjnego na części i akcesoria oceniane jest na 10,2 mln ton za 2016 r., wobec 7 mln ton w 2012 r. (dane Pracowni Badań Rynków Zagranicznych). Szybko rosnący popyt wynika ze wzrostu liczby produkowanych w skali globalnej środków transportu, a także z coraz częstszego stosowania elementów tworzywowych w montażu samochodów i innych pojazdów. W 2015 r. największymi producentami samochodów były Chiny – 24,5 mln sztuk, Stany Zjednoczone – 12,1 mln sztuk i Japonia – 9,3 mln sztuk. W Europie popyt na tworzywa stosowane w branży motoryzacyjnej przekroczył natomiast 4 mln ton w ujęciu wolumenowym (dane PlasticsEurope).

Jednocześnie branża samochodowa zajmuje trzecie miejsce wśród odbiorców wyrobów z tworzyw sztucznych, za opakowalnictwem i budownictwem. W 2015 r. największymi producentami samochodów na naszym kontynencie były Niemcy – 6,03 mln sztuk, Hiszpania – 2,73 mln sztuk oraz Francja – 1,97 mln sztuk.

Jeśli chodzi natomiast o dane statystyczne opisujące polski rynek, to w 2014 r. rodzimi producenci elementów z tworzyw sztucznych zużyli na potrzeby sektora motoryzacyjnego, według danych GUS, 51,7 tys. ton podstawowych typów omawianych materiałów (PP, PE, PS, PCW). Największy popyt zanotowano dla polipropylenu i jego kopolimerów – 37,8 tys. ton, a następnie dla polistyrenu – 11 tys. ton. Od 2006 r. popyt wśród producentów komponentów z PP wzrósł w branży motoryzacyjnej o 141%.

 

Obok polipropylenu najczęściej stosowanym tworzywem sztucznym przeznaczonym do produkcji części samochodowych jest poliamid. Pod koniec września 2015 r. rozpoczęła się budowa wytwórni poliamidu 6 w Zakładach Azotowych w Tarnowie należących do Grupy Azoty. Za sprawą inwestycji, która ma być gotowa z końcem 2016 r., spółka stanie się drugim w Europie producentem tego tworzywa, tuż po koncernie BASF, a przed Lanxessem, DSM, Radici, Domo i innymi firmami.

Tarnowska instalacja o mocy produkcyjnej 80 tys. t/r. PA powinna rozpocząć pracę już w 2017 r. W swojej ofercie Grupa Azoty posiada m.in. rurki z nieplastyfikowanego, twardego poliamidu 11 i 12, które są używane jako przewody paliwowe w pojazdach silnikowych oraz w instalacjach paliwowych. Rurki z nieplastyfikowanego poliamidu 11 i 12 oraz poliamidu 6 są stosowane jako osłony do linek sterujących (cięgien) w pojazdach mechanicznych, np. w mechanizmach otwierania okien.

Co roku branża motoryzacyjna i wyrobów z tworzyw sztucznych notują wysokie nakłady inwestycyjne, które w przypadku tej pierwszej przekroczyły już 7 mld zł w 2015 r.

Polska jako ważne miejsce lokowania produkcji tworzywowej na potrzeby automotive
Polska przez lata przyciągnęła znaczące inwestycje zagraniczne w przemyśle motoryzacyjnym i tym samym stała się jednym z największych producentów samochodów oraz części i podzespołów motoryzacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2015 r. wyprodukowano u nas 534 685 sztuk samochodów osobowych, czyli o 13% więcej niż w roku wcześniejszym. Wartość produkcji sprzedanej pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, wyniosła ponad 46 mld zł i była wyższa o blisko 4 mld zł niż w 2014 r. Jednak w ubiegłym roku większą wartość uzyskano ze sprzedaży części i akcesoriów pojazdów samochodowych niż samych aut – 62,8 mld zł (o prawie 7 mld zł więcej niż w 2014 r.).

Jednym z największych producentów części z tworzyw sztucznych dla przemysłu samochodowego jest Grupa Boryszew. To jedyna polska firma, która przekroczyła w minionym roku próg 2 mld zł przychodów uzyskanych ze sprzedaży w segmencie motoryzacyjnym. Warto jednak wiedzieć, że firmom z wyłącznie polskim kapitałem bardzo trudno jest nawiązać bezpośrednie relacje handlowe z globalnymi producentami aut.

Przykładem międzynarodowego producenta wyposażenia samochodowego posiadającego zakłady w Polsce i tworzącego nasz krajowy rynek jest francuska Faurecia. W 2014 r. jej przychody ze sprzedaży w Polsce wyniosły 1,081 mld euro. Innym z liderów wśród zagranicznych przedsiębiorstw produkujących elementy samochodowe w naszym kraju jest japoński koncern Nifco. Jako pierwszy wprowadził on tworzywa sztuczne jako alternatywę dla metali.

Uczynił to w odniesieniu do produkcji tzw. fasteners, czyli zacisków, nitów i pierścieni. Obecnie jest w trakcie rozbudowy zakładu produkującego m.in. kanały wentylacyjne oraz schowki dla Porsche i Volkswagena.

Zakończenie inwestycji zaplanowano na grudzień 2016 r. Odbiorcami części i akcesoriów z tworzyw sztucznych powstających nad Wisłą są m.in. największa fabryka samochodowa w Polsce – z ponad 54% udziałem w krajowym rynku – czyli Fiat Auto Poland, a także poznańskie zakłady Volkswagena, gliwicki zakład Opla, warszawski FSO oraz lubelska firma DZT Fabryka Samochodów. Jesienią tego roku dojdzie do uruchomienia nowej fabryki Volkswagena we Wrześni, w której powstawać ma 100 tys. pojazdów rocznie. Niemiecki koncern zamierza zainwestować w Wielkopolsce ok. 800 mln euro. W przyszłości planuje także wzrost produkcji z myślą o eksporcie prowadzonym na rynki w USA i Azji Południowej.


CAŁY ARTYKUŁ ZNAJDĄ PAŃSTWO W NR 5/2016 "CHEMII I BIZNESU". ZAPRASZAMY


 


tworzywa sztuczneprzemysł motoryzacyjny

Podoba Ci się ten artykuł? Udostępnij!

Oddaj swój głos  

Ten artykuł nie został jeszcze oceniony.

Dodaj komentarz

Redakcja Portalu Chemia i Biznes zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu. Twój komentarz wyświetli się zaraz po tym, jak zostanie zatwierdzony przez moderatora. Dziękujemy i zapraszamy do dyskusji!


WięcejNajnowsze

Więcej aktualności



WięcejNajpopularniejsze

Więcej aktualności (192)



WięcejPolecane

Więcej aktualności (97)



WięcejSonda

Czy polski przemysł chemiczny potrzebuje dalszych inwestycji zagranicznych?

Zobacz wyniki

WięcejW obiektywie